۱
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۶
دستور ویژه جهانگیری و نعمت زاده؛ سفر ربیعی به محل حادثه

جزییات انفجار در معدن زغال سنگ آزادشهر+اسامی مصدومان

همان روزی که جسد آخرین مفقود سیل دو هفته پیش آذرشهر در استان گلستان پیدا شد، خبر از حادثه تازه ای در آزادشهر رسید؛ انفجار در معدن زغال سنگ آزادشهر.
عکس از محل حادثه - ایسنا
عکس از محل حادثه - ایسنا
همان روزی که جسد آخرین مفقود سیل دو هفته پیش آذرشهر در استان گلستان پیدا شد، خبر از حادثه تازه ای در آزادشهر رسید؛ انفجار در معدن زغال سنگ آزادشهر.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، حادثه انفجار در معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر که بخشی از معادن زغال سنگ البرز شرقی است بر اثر افزایش گازهای حجیم داخل تونل در ساعت 12:54 ظهر چهارشنبه رخ داد و خیلی زود خبرهای آن در سراسرکشور منتشر شد. خبرهای اولیه از مصدومیت 15 نفر و حبس 40 نفر در داخل معدن حکایت داشت. شاهین فتحی معاونت عملیات امداد و نجات ساعتی پس از بروز حادثه گفت : در این حادثه تا کنون 15 نفر مصدوم شده‌اند که شش نفر از آنها توسط ماموران اورژانس و هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شدند. وی از فعالیت 55 کارگر در این معدن سخن گفت که طبق گزارش کارگران حاضر در معدن، در حال حاضر احتمالا 40 نفر در معدن محبوس شده‌اند. فتحی در خاتمه از اعزام شش تیم عملیاتی از پایگاه های شعب استان گلستان و انتقال سیستم های تنفسی آتش نشانی با بالگرد هلال احمر به منطقه حادثه دیده خبر داد.
ساعت 15، مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان گفت: وجود گاز زیاد در تونل ورودی معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر دسترسی به کارگران محبوس شده در این معدن را دشوار کرده است. احمدی با بیان اینکه هشت آمبولانس و یک بالگرد در محل حادثه مستقر هستند، گفت: در حال حاضر گروه های امداد و نجات در داخل تونل مشغول فعالیت هستند تا بتوانند کارگران را نجات دهند. حدود 40 تا 50 نفر از کارگران در معدن محبوس شده اند.
ساعت 18 چهارشنبه، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: باوجود امدادرسانی سریع به حادثه دیدگان معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر هنوز 26 نفر در داخل تونل مخروبه معدن گرفتار هستند. صادقعلی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در محل حادثه گفت: با انتقال تجهیزات لازم به محل حادثه کار هوادهی توسط گروه های امدادی به داخل تونل انجام می شود تا کارگران گرفتار، اکسیژن کافی برای تنفس داشته باشند ضمن اینکه بازگشایی مسیر بطور همزمان در دست انجام است. وی در باره تعداد دقیق مصدومان و تلفات احتمالی آماری ارائه نداد اما گفت: تمام کارگران زخمی به مراکز درمانی انتقال داده شده اند و انرژی ما روی افراد محبوس متمرکز است.
در همین رهگذر گفته می شود به سبب غلظت گازهای سمی و عمق تونل در محل حادثه کار آواربرداری طولانی خواهد بود بنابراین احتمال تلفات انسانی، زیاد است. معدن آزادشهر دارای تونل های افقی است که انفجار در انتهای تونلی به طول هزار متر رخ داد و محل انسداد حدود هزار متر با دهانه فاصله دارد.
تاکنون 30 کارگر مصدوم به مراکز درمانی منتقل شده اند که خبرنگاران ایرنا با سرکشی به بیمارستانها اسامی 28 نفر را لیست کرده اند که به شرح ذیل است:
اسامی 9 مصدوم بستری شده در بیمارستان حضرت معصومه (س) آزادشهر:
1- علی گنجی وطن
2- محمد میر عرب
3- عزیز نکویی
4- تقی طاهر دوست
5- مهدی اونق
6- محمد نصرتی
7- علی مسعودی
8- جهانگیر سارانی
9- خادم میردار
اسامی 12 مصدوم بستری شده در بیمارستان خاتم الانبیاء گنبدکاووس:
1- محمود کمالی 36 ساله
2- صادق سوسرایی 30 ساله
3- نوروزعلی ریاضی فر 58 ساله
4- حسین علی خانی 35 ساله
5- مرتضی مصطفی لو 36 ساله
6- براتعلی خانی
7- اصغر کمال وطن 42 ساله
8- نادعلی دهاز 50 ساله
9 - صادق دوانلو 28 ساله
10 - علیرضا سعیدی 35 ساله
11- حسن آقایی 46 ساله
12 - هادی دوانلو 35 ساله
اسامی دو مصدوم بستری در بیمارستان شهدای 12 دی گنبدکاووس:
1 - حبیب الله میر فندرسکی
2- عبدالله کمال وطنی
اسامی پنج مصدوم بستری شده در بیمارستان شهید مطهری گنبدکاووس:
1 - یوسف شهمرادی
2- حسن علیخانی
3- حسین میردار
4- حسین محمودی
5- حسن نکویی
یکی از این مصدومان به خبرنگار ایرنا گفت: در لحظه انفجار حداقل 50 تا 60 نفر از کارگران داخل معدن بودند. حسن علیخانی افزود: بر اثر انفجار شدید برخی کارگران به اطراف پرتاب شدند و من که در فاصله دورتر از محل حادثه بودم، مجروح شدم.
یک مصدوم دیگر حادثه انفجار معدن آزادشهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هنگام حادثه برای خوردن ناهار از محل انفجار دور شده بودم اما به محض شنیدن صدای مهیب بازگشته و به کمک مصدومان شتافتم. یوسف شهمرادی افزود: دود غلیظی اطراف معدن را گرفته بود و به سختی خود را به ورودی معدن رساندم و با تلاش زیاد سه نفر از همکاران را بیرون کشیدم اما خود دچار گاز گرفتی شده و بیهوش شدم.
دستور ویژه جهانگیری
معاون اول رییس جمهور پس از جلسه هیات دولت و اطلاع از حادثه انفجار معدن ذغال سنگ زمستان یورت در آزادشهر استان گلستان، در تماس تلفنی با استاندار گلستان و وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان جزئیات این حادثه قرار گرفت و خواستار بررسی ابعاد مختلف و علل وقوع این حادثه قرار گرفت. جهانگیری ضمن اعلام همدردی با حادثه دیدگان و خانواده های آنان، از استاندار گلستان خواست با فوریت و به صورت ویژه بستری و درمان کارگران و معدنکاران آسیب دیده را در دستور کار خود قرار دهند و همه ظرفیت ها و امکانات امدادی استان را برای یافتن کارگران محبوس شده به کار گیرند. معاون اول رییس جمهور همچین در تماس تلفنی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از دکتر ربیعی نیز خواست مسائل درمانی کارگران معدن زمستان یورت و جبران خسارات وارد شده به آنان را با جدیت پیگیری کند. جهانگیری از مراکز درمانی و نیروهای امدادی استان هم خواست به صورت ویژه به رسیدگی به حادثه دیدگان انفجار معدن زمستان یورت بپردازند و از هیچ اقدامی برای کمک کارگران عزیز فروگذار ننمایند.
همچنین با دستور ویژه ریاست جمهوری، دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشست خبری خود را نیمه تمام رها کرده و در محل حادثه معدن زمستان یورت حاضر خواهد شد.
دستور ویژه نعمت زاده
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ضمن صدور دستور ویژه جهت پیگیری خواستار ارائه گزارش بررسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن شد. محمدرضا نعمت‌زاده با صدور دستور ویژه برای پیگیری حادثه انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر معاون معدنی و مدیرکل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارتخانه را برای بررسی علت حادثه به منطقه اعزام کرد. وی ضمن اعلام همدردی با حادثه دیدگان حادثه، جعفر سرقینی، معاون معدنی و رسول یاراحمدی، مدیرکل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارتخانه را برای بررسی موضوع به منطقه اعزام کرد. نعمت زاده گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت ویژه ابعاد مختلف این حادثه را بررسی و مراتب را در کوتاه ترین زمان ممکن به اطلاع مردم خواهد رساند.

کد مطلب: 69394
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *