۱
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۹

برخورد کاسبکارانه با مسئله کار کودک

نشست هم اندیشی روز جهانی کودک به همت انجمن یاریگران شریف با سخنرانی آقایان اکبر یزدی ، سام بوبور و محمد شریفی مقدم و با حضور جمعی از فعالین و علاقه مندان حقوق کودک در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
برخورد کاسبکارانه با مسئله کار کودک
نشست هم اندیشی روز جهانی کودک به همت انجمن یاریگران شریف با سخنرانی آقایان اکبر یزدی ، سام بوبور و محمد شریفی مقدم و با حضور جمعی از فعالین و علاقه مندان حقوق کودک در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
به گزارش مردم سالاری انلاین، مباحث با محوریت بررسی طرح ساماندهی کودکان کار توسط سام بوربور فعال حقوق کودک آغاز شد، او  با مقایسه تعاریف شناسایی، جذب و نحوه ساماندهی در آیین نامه اجرایی مصوبه سال 84 و آنچه مسئولین بهزستی و زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران آن را جذب نامیدند از دستگیری کودکان کار خبر داد و گفت : نحوه اجرای این طرح خلاف آیین نامه بوده است. بوربور خاطر نشان کرد: دستگیری کودکان کار  پاک کردن صورت مسئله و باعث انتقال این کودکان از خیابان به کارگاه های زیر زمینی و... خواهد شد و کار پنهان به مراتب  خطرناکتر از کار در خیابان است.
 این فعال حقوق کودک به استناد آمار منتشره خبرگزاری ایلنا  گفت 120 هزار کودک برای پیمانکاران شهرداری ضایعات جمع می کنند و چون کارآنها به انباشت هر چه بیشتر سرمایه کمک می کند کسی به فکر ساماندهی آن کودکان نیست. عده ای آنقدر قدرتمند شده اند که با لباس فرم مخصوص، کودکان را  راهی جمع آوری ضایعات می کنند. شورا و شهرداری جدید هم همچون شهردار قدیم هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نداده اند و کودکان همچنان تا کتف  به درون  سطل های آشغال فرو می روند.
خیریه یا مسکن؟!
سخنران دوم محمد شریفی مقدم گفت: خانواده ای که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند کالایی جز نیروی کار کودک برای امرار معاش ندارد و  به ناچار کودک را برای کار راهی خیابان ها می کند. شریفی مقدم گفت: حل مشکل اقتصادی کودکان کار به دست دولت ممکن است ، اما چون در اولویت سیاست گذاری دولت نیست ، مشکلات اقتصادی این کودکان حل نمی شود و به این دلیل که  نیروی کار کودک ارزان و بی دردسر به شمار می رود و دولت هم سیاست ارزان سازی نیروی کار را  در دست دارد مسئله پابرجا خواهد ماند. شریفی در ادامه سخنرانی از عملکرد بعضی از سمن های عرصه کودک که صرفا خیریه ای  عمل می کنند انتقاد کرد و گفت: اگر فقط به دنبال توزیع لباس و وسایل اینچنینی هستید ،  باید بدانید که در بلند مدت این کارها نه تنها مشکلات کودکان را از ریشه حل نمی کند ، بلکه باعث ناامیدی و به هدر رفتن نیروی عظیم داوطلبان در سطح اجتماع خواهد شد، چرا که نیروی داوطلب در نهایت کار خود را بی ثمر یافته و تغییری در اوضاع زندگی این کودکان مشاهده نمی کند.
جامعه امروز ما پذیرای کار کودک نیست
سخنران سوم اکبر یزدی با بررسی وضعیت کودکان جهان ، با اشاره به بندی از کنوانسیون حقوق کودک که عنوان می کند کودک در هر کشوری که باشد ، از حق شهروندی درآن خاک بهره مند است و  با یادآوری اینکه ایران نیز از امضا کنندگان این پیمان نامه است ، به انتقاد از افرادی پرداخت که راه حل پایان مشکلات کودکان کار را اخراج کودکان مهاجر دانسته اند. یزدی عنوان کرد تلاش و فعالیت برای حل مشکلات کودکان کار ، اخلال در امنیت نیست ، بلکه یک وظیفه انسانی و جهانی است ، چرا که کودک کار خود توانایی حل این مشکل را ندارد و جامعه و دولت باید به حل این مشکل بپردازد . یزدی در ادامه گفت: جامعه امروز ما پذیرای کار کودک نیست و  افکار عمومی کار کودک را محکوم می کند.
گزارش : ناهید شقاقی
 
کد مطلب: 74869
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *