۰
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۶

لیر به کمترین قیمت امسال رسید

در پی تشدید بحران سیاسی در روابط ترکیه و آمریکا ارزش لیر به کمترین میزان خود از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون رسید.
در پی تشدید بحران سیاسی در روابط ترکیه و آمریکا ارزش لیر به کمترین میزان خود از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون رسید.
به گزارش فارس، به نقل از فایننشیال تایمز‬‎، در پی تشدید اختلافات سیاسی بین ترکیه و آمریکا و افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به توانایی بانک مرکزی این کشور در کنترل تورم ارزش لیر به کمترین میزان از ابتدای سال جاری تا کنون رسید.
سخنگوی دولت ترکیه اخیراً آمریکا را به به توطئه مستقیم علیه این کشور محکوم کرده است چرا که آمریکا اخیراً تعدادی از تجار و مقامات سابق این کشور را به نقض تحریم‌های ایران متهم کرده است.
کاخ سفید و وزارت دادگشتری آمریکا رضا ضراب، تاجر ترکیه ای،  و بسیاری از مقامات کنونی و سابق ترکیه نظیر وزیر اقتصاد سابق این کشور و همچنین برخی مدیران بانکی را به دست داشتن در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و میلیاردها دلار مبادله طلا با ایران متهم کردند.
قرار است هفته آینده محاکمه رضا ضراب آغاز شود و این مسئله اختلاف بین ترکیه و آمریکا را بیشتر کرده است. 
سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد: محاکمه رضا ضراب در آمریکا با  هدف تخریب روابط بین ترکیه با ایران و روسیه و برخی کشورها انجام می‌شود.
در پی این بگو مگوی سیاسی ارزش لیر با یک درصد کاهش در آخرین مبادلات بازار ارز به 3.91 لیر در برابر دلار رسید که با این حساب لیر در ضعیف‌ترین زمان ممکن از اواسط ماه ژانویه تا کنون قرار دارد.
اخیراً نرخ تورم در ترکیه نیز به رقم 11 درصد خود بازگشته و انتقادات رجب طیب اردوغان،‌رئیس‌جمهور این کشور که به صورت غیرمستقیم به بانک مرکزی این کشور اشاره داشت نیز نتوانسته است در کاهش تورم مؤثر واقع شود.
یکی از دلایل کاهش ارز لیر نیز فشار سیاسی موجود بر بانک مرکزی ترکیه است چرا که این فشار باعث شده است که بانک مرکزی ترکیه با هدف جلوگیری از افزایش تورم نرخ بهره لیر را افزایش نداده و کارشناسان بانک کامرزبنک نیز اعلام کرده‌اند که هیچ تعجبی ندارد که با این اوصاف ارزش لیر تضعیف شود.
کد مطلب: 77364
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *