۰
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۲۴

کميسر عالي حقوق بشر انتشار کاريکاتور موهن را تقبيح کرد

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل انتشار کاریکاتور توهین آمیز نشریه فرانسوی درباره پیامبر اسلام (ص) را اقدامی غیرمسئولانه خواند و گفت: با توجه به وقایعی که هفته گذشته رخ داد و این حقیقت که مردم در حال کشته شدن هستند، چارلی هبدو بدون شک در چاپ کاریکاتورهای موهن در نشریه فرانسوی بسیار غیرمسئولانه رفتار کرده است.
ناوی پیلای در اظهاراتی که پایگاه خبری سازمان ملل ان را منتشر کرد با استقبال از تلاشهای رهبران ارشد مسلمانان در بازگرداندن آرامش پس از خشونتهایی که بر اثر فیلم و کاریکاتور ضد اسلامی بروز کرده است، افزود: نادیده گرفتن چنین محصولات فتنه انگیزی می تواند بهترین راه مقابله با آن باشد.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: اقداماتی عمدی و نفرت انگیز مانند موارد یاد شده باید از فضای تبلیغات محروم شوند.
روپرت کالویل سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر نیز در نشستی خبری که در ژنو برگزار شد گفت: فیلمی که پیش از این ساخته و پخش شده بود و کارتونی که به تازه گی منتشر شده است هر دو مخرب و به عمد فتنه انگیز هستند.
وی افزود: خانم پیلای تاکید کرده است که درک می کند چرا مردم قاطعانه برضد فیلم و کارتون موهن اعتراض می کنند و این حق آنان است که این اقدام را به طور مسالمت آمیز انجام دهند به ویژه آنکه فیلم موهن تحریفی ننگین از مسلمانان را به تصویر کشیده است.
کالویل گفت: دبیرکل سازمان ملل و کمیسر عالی حقوق بشر هر دو معتقدند اختلافی بین جوامع مسلمانان و یا غیرمسلمان نیست بلکه شماری از افراطیون هستند که فقط ایجاد خصومت و درگیری را خواستارند.
در هفته جاری مجله فرانسوی چارلی هبدو کاریکاتور اهانت آمیزی را منتشر کرد و دولت فرانسه نیز متعاقب ان برگزاری هرگونه اعتراض و تظاهرات برضد نشریه فرانسوی را ممنوع کرد.
سازمان ملل نیز اعلام کرد: در پی وقوع خشونتها و اعتراضات جدید در سراسر جهان حداقل سی نفر در روز جمعه کشته شده اند.
هفته گذشته نیز فیلم توهین آمیز به ساحت مقدس حضرت رسول (ص) منجر به درگیریهای شدید در لیبی و دیگر نواحی در خاور میانه شد و متعاقب آن چهار نفر از کارکنان کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی از جمله سفیر آمریکا در آن کشور کشته شدند.
کد مطلب: 7796
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *