۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۴

جرمی برای فاضل احراز نشده است

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه ضمن دفاع از پخش علنی دادگاه ها، گفت: قانون چند سال قبل جلوی انتشار علنی دادگاه ها را گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه ضمن دفاع از پخش علنی دادگاه ها، گفت: قانون چند سال قبل جلوی انتشار علنی دادگاه ها را گرفته است.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در نشست «بررسی کارنامه عملکرد قوه قضاییه» که امروز دوشنبه در دانشگاه شریف با حضور دانشجویان برگزار شد، این مطلب را اعلام کرد.
‎وی با قدردانی از حضور پرشور و پر احساس و پر درد دانشجویان، ادامه داد: «اجازه بدهید قدری خودمانی حرف بزنیم؛ اگرچه سر و صورتم سفید است اما دلم جوان است. برای دلخوشی شما نمی گویم، بلکه آنچه در دلم است که ان شاءالله دلم هم مثل ریشم سفید و یک رنگ باشد می گویم که کلمه دانشجو، جوان دانش پژوه و پر احساس را به ذهن متبادر می کند». 
‎وی ادامه داد: دانشجو برای آینده خود، کشور و ملتش و در یک دید بزرگ‌تر برای جهان، اهداف و آرمان هایی را درنظر می گیرد.
‎معاون اول قوه قضاییه در واکنش به این درخواست دانشجویان حاضر درسالن مبنی بر اینکه به حاشیه نروید، اظهارکرد: اگرچنانچه شما وقت و حال داشته باشید، من امروز وقتم را باز گذاشتم؛ وقتی واژه دانشجوی اسلامی ایرانی به گوش می خورد، کسی را در ذهن متبادر می کند که در دهه های مختلف مبارزه سنگینی با استکبار، افساد و انحصار داشته است.
‎محسنی اژه ای با معرفی خود، گفت که بنده هم مثل بسیاری از شما، از یک طبقه کشاورز هستم و بخشی در حوزه علمیه و بخشی هم در دانشگاه گذارندم ؛ طی سالیان متمادی هم کار قضایی و هم کار اجرایی کرده ام. 
‎وی با بیان اینکه از هیچ یک از فعالیت هایم در طول انقلاب، پشیمان نیستم ، ادامه داد: بسیار افتخار می کنم که در قوه قضاییه، دادگاه های انقلاب و وزارت اطلاعات حضور داشتم؛ هم اکنون هم افتخار می کنم که در قوه قضاییه خدمت می‌کنم.
‎سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به شعار دانشجویان مبنی بر 'عدالت عدالت ' گفت: ما هم این شعار را قبول داریم و همه باید تلاش کنیم تا تحقق یابد. بسیاری از افراد امروز در رسانه های مختلف می گویند که در جمهوری اسلامی خفقان است و آزادی و انتقاد نیست. آیا این چیزهایی که دوستان ما گفتند، آیا این بی انصافی و بی عدالتی به نظام نیست. اگر عدالت را شما اینطور معنا می کنید که هر کسی هر چه که در توانش است، تندترین حرف ها را بزند و بعد بگوییم آزادی نیست، باید برداشتش از عدالت را سئوال کنیم.
‎وی ادامه داد: شما در فرمایش های خود می گویید اگر کسی به قوه قضاییه انتقاد کند، تحت تعقیب قرار می گیرد و آیا همین حرف ها انتقاد نیست؟ زمان دوم خرداد ما را برای سخنرانی در دانشگاه تهران دعوت کردند تا بسم الله الرحمن الرحیم گفتم ، کف و سوت زدند. گفتم شما دعوت کردید و باید تحمل حرف دیگران را داشته باشید. باز دوباره کف و سوت زدند. گفتم اگر بنا باشد که سوت بزنید، من هم بلد هستم و بلبلی را هم بلدم. این آقا سه انگشت خود را داخل دهانش کرده و سوت می زند. می‌گوییم که دهانتان گشاد می‌شود و نیازی به استفاده از سه انگشت نیست.( اژه ای با تک انگشت سوت زد).

**قوه قضاییه طبق قانون عمل می کند
‎معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به پرسش دانشجویان که قوه قضاییه ، ملاحظه و سیاسی‌کاری می کند و نسبت به مفسدان و متهمان تبعیض قائل می‌شود ، گفت: باید آنچه را که می‌گوییم، مبنایی اعم از قانون، عدالت یا انصاف داشته باشد. تمام تلاش ما این بوده و هست که مطابق قانون عمل کنیم. اگر قوه قضاییه بخواهد سلیقه‌ای و خلاف قانون عمل کند، شما مطمئن باشید که به ضرر جامعه است.
‎وی ادامه داد: لذا قانون باید مبنای ما باشد. می گویند چرا کسانی که از رحیمی پول گرفتند را رها کردید و من می گویم آیا شما واقعا در جریان پرونده رحیمی هستید و این حرف را می زنید؟ معاون اول دولت دهم بابت این پول‌ها محاکمه و محکوم نشده است. 
‎وی با بیان این که می‌گویید که چرا شفاف و صریح و علنی نمی گویید که باید بگویم زمانی که قانون جلوی ما را نگرفته بود دادگاه‌ها علنی برگزار می شد و صدا و سیما مستقیم پخش می کرد، ادامه داد: من شخصا معتقدم پخش علنی دادگاه ها بسیار موثر است و بازدارندگی بسیاری خواهد داشت. 
‎سخنگوی قوه قضاییه با بیان این که بارها در خصوص دادگاه های علنی به مجلس رفته و اعلام کردم که غیر از موارد خاصی که قانون تعیین می کند، همه دادگاه ها علنی و قابل پخش باشد، ادامه داد: من جزو طرفداران سرسخت پخش علنی دادگاه ها هستم. چند سال پیش قانون جلوی ما را گرفت و اگرهم دادگاه علنی برگزار شود حق انتشار وجود ندارد.

**جرمی برای فاضل در آن پرونده احراز نشده است
محسنی اژه ای درباره پرونده فاضل لاریجانی گفت: او تحت تعقیب قرار گرفته و وی ربطی به قوه قضاییه ندارد (دانشجویان: او برادر رییس قوه قضاییه است).
وی ادامه داد:« مرتضوی با یک دسیسه چینی خواست با یک جمعی برای این بدبخت یا خوشبخت پرونده بسازد اون آقا بدون تردید سهل انگاری کرد که بحثی نیست اما جرمی به انجام نرسیده و احراز نشده است و اگر هم جرمی بوده آقای مرتضوی مجرم است».
معاون اول قوه قضاییه با بیان این که او یک تصویربرداری انجام داده بود و سه تا چهار بار این مسایل را این طرف آن طرف کردند سی دی ها را مخفی کردند، اظهارداشت: اگر از او شکایت شود مرتضوی نیز تحت تعقیب قرار می گیرد.
در این نشست دانشجویی معاون اول قوه قضاییه درپاسخ به این سوْال که با توجه به موافقت بقایی چرا دستخط رضایت او را منتشر نمی کنید؟ افزود: دستخط را نشان دادم و الان هم وجود دارد ؛ اگر رضایت دهد منتشر می شود و البته می تواند ادعای جعل کرد (دانشجویان حاضر در سالن: او اعلام رضایت کرد) و اگر اعلام رضایت کرد منتشر می شود.
در ادامه این نشست (مجری برنامه اعلان کرد: پس قول می دهند بعد از این جلسه منتشر شود؛ محسنی اژه ای: من این قول را نمی دهم و صدای حصار و دانشجویان: قول بده قول بده) .
محسنی اژه ای ادامه داد: به قاضی می گویم اگر ایشان راضی هست می توانید آن را منتشر کنید.

** ممنوع التصویری خاتمی مصوبه شورای عالی امنیت ملی است
معاون اول قوه قضاییه درباره ممنوع التصویری رییس دولت اصلاحات با بیان این که شورای عالی امنیت ملی دو نوع مصوبه دارد اظهار داشت: یک مصوبه را خود شورا مصوب می کند، که این اقدام شود یا نشود و دیگر این که کمیسیون های تعیین می شود و مصادیق را این کمیسیون معین می کند و در قضیه توقیف روزنامه کیهان نیزهمین بود و تعیین مصادیق خلاف امنیت ملی بر عهده این کمیسیون گذاشته شده است.

** من احمدی نژاد را لات خطاب نکردم 
دانشجویی سوْال خود را از معاون اول اینگونه مطرح کرد که به ربیس جمهوری که یک سری مطالب مطرح کرد گفتید لات، گنده گو و دروغگو اما این که تشخیص دهد چه کسی لات است با مردم است و سوْال این است چرا چنین آدم لاتی درمجمع تشخیص است؟ هر کسی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت می کنند و چرا مصادیق علیه امنیت ملی مشخص نیست ؟ اصلا از کجا بدانیم حرفی که الان می زنم اقدام علیه امنیت ملی نیست؟ 
محسنی اژه ای در پاسخ به این سوالات اظهارکرد:« گفتم در صحبت ٣٨ دقیقه ای احمدی نژاد، بیشتر موارد دروغ است و یکی یکی را هم توضیح دادم و گفتم یک سری مسایل بی اساس است نگفتم دروغ است ؛ مانند قضیه سازمان زندان ها و سازمان ثبت ؛ سازمان زندانها وصل به قوه قضاییه نیست».
وی ادامه داد: من نگفتم او لات است وقتی سوْال کردند گفتم یاد داستان اون لات افتادم ( دانشجویان: عجب) ؛ شما می گویید این حرف من منتسب به احمدی نژاد می شود که چنین نیست؛ شما می گویید از گفته من اینگونه برداشت می کنید و می خواهم بگویم وقتی احمدی نژاد نسبت هایی به دیگری می دهد چطور نسبت به حرف او حرفی ندارید آیا شما سیاسی برخورد نمی کنید؟ اتهامات فراوان به مجلس، شورای نگهبان و قوه قضاییه می دهد چرا عدالتخواه نیستید اگر عدالتخواه هستید باید هر دو طرف را بگیرید وگرنه به شما برچسب سیاسی بودن می زنند نه عدالتخواه.
وی درباره امنیتی بودن اتهامات اظهار داشت: در قانون این موارد آمده و توضیح داده شده؛ مانند فساد اقتصادی که مصادیق مختلف دارد در جرایم جایی که عنوان مجرمانه است، آمده و مصادیق آن نیزذکر شده است مثلا، اگر کسی علیه جمعی قمه بکشد، خلاف امنیت است اگر سلاح بکشد، محارب است. 
وی اضافه کرد: مصادیق إخلال در اقتصاد کشور نیزمشخص است، اگر مواردی از اقدام علیه امنیت، ابهامی وجود داشت از شورای عالی امنیت ملی سوْال می کنند تعدادی از عناوین مجرمانه در قانون مشخص است و اگر مشخص نیست از متخصص آن بپرسید.
سخنگوی قوه قضاییه درباره اینکه چرا یک لات در تشخیص مصلحت نظام است، گفت: این مربوط به من نیست که پاسخ دهم ؛ مواردی که حیطه مسئولیت من است بپرسید.

** برای برخورد با کسی از برادرش اجازه نمی گیریم
دانشجویی خطاب به معاون اول قوه قضاییه سخنان خود را اینگونه آغاز کرد:«سلام عرض می کنم خدمت آقای اژه ای(محسنی اژه ای: وعلیک سلام) و محافظان محترم شان (صدای دست و خنده حضار) که جای جای سالن را اشغال کردند،؛ این دانشجوی جوان ادامه داد: برای پیگیری جرمی گفته بودید که به شما گفتند اعلام جنگ می کنند و نمی دانم این موضوع یادتان می آید یا نه و اژه ای جواب داد که حافظه بدی ندارم».
دانشجو ادامه داد: آیا برای اعلام جرم کسی، از برادرش اجازه می گیرید زمانی سیدمهدی هاشمی داماد مرحوم آقای منتظری به آن مقام عالی،اعلام شد اما امروز قوه قضاییه پیگیری پرونده برادر کسی بدین دلیل که اعلان جنگ کرده ، وقفه می اندازد که خیلی بیخود می کند اعلان جنگ می کند؛ قوه قضاییه وظیفه دارد با عالی ترین مسئول متخلف برخورد کند و سوْال دیگری این است که سازوکار قوه قضائیه چیست و این روند که سازوکاری نیست موجب می شود قوه قضاییه هر روز یاغی تَر شود.
سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: ما نرفتیم اجازه بگیریم و این تعبیر شما اشتباه است؛ دوم اینکه نه نسبت به هر رییس جمهوری دربسیاری از موارد؛ حتی در مورد بعضی از اعضای خانواده ها وقتی می خواهیم اقدامی کنیم می گوییم این اتهامات برای این فرد الان مطرح است تا اگر اقدامی لازم است درباره آن فرد، انجام شود. 
«درموارد رییس جمهور و معاون رییس جمهور، مطلع کردن مجلس إلزامی است؛ متهمی عمویی دارد متدین و اگر او درجریان گذاشته شود کمک می کند و این بمعنای اجازه گرفتن نیست.» 
وی افزود: به ما گفتند در آستانه انتخابات است اگر چنین شود تفسیر می شود با این وجود احضار شد؛ پرونده نه مختومه شد نه متوقف؛ بلکه در جریان است. شما دانشجو از باب دوستانه می گویم اگر چنین چیزهایی را بگویید منصفانه نیست.
معاون اول قوه قضاییه گفت: ساز و کار دستگاه قضایی این این که دادسرا قضات، دادگاه عالی انتظامی قضات و دادگاه تشخیص صلاحیت قاضی و موارد مربوط به قضات در این دادسراها و دادگاه ها رسیدگی می شود؛ نظارت بر دستگاه قضایی را تشدید کردیم و اگر از مجلس به عملکرد قوه قضاییه انتقاد داشته باشد به کمیسیون اصل ٩٠ ارجاع داده می شود در بیت رهبری هم نظارت هایی وجود دارد، دیوان عالی کشور درهمه احکام صادره و دادستان کل کشور بر همه دادسراها نظارت دارد.
مجری در این حین گفت: أنصاف را اگر رعایت کنیم در این ٥ سال دانشجویی مسئولی به این عالی رتبه ای ندیدیم که در دانشگاه حضور داشته باشد و این کار محسنی اژه ای واقعا قابل تقدیر است که با تشویق حضار مواجه شد.
کد مطلب: 78537
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *