۰
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۵
رئیس کمیته امنیت داخلی سنای آمریکا:

ایران از توانایی های سایبری خوبی برخوردار است

رئیس کمیته امنیت داخلی سنای آمریکا با ادعای انجام حملات هکری اخیر علیه بانک های آمریکا توسط ایرانی‌ها گفت: ایران از توانایی های سایبری خوبی برخوردار است.
 رویترز طی گزارشی از ادعای فعالیت هکری ایرانی ها علیه بانک های آمریکا نوشت: هکرهای ایرانی طی یک سال گذشته چندین حمله سایبری را علیه بانک آمریکا، بانک جی پی مورگان و شرکت سیتی گروپ انجام داده اند که این اقدامات را می توان به عنوان بخشی از مجموعه حملات سایبری علیه آمریکا تلقی کرد.

این گزارش به نقل از منابع آگاه افزود: این حملات، از اواخر سال ۲۰۱۱ آغاز شده و در سال جاری میلادی شدت گرفته است. این حملات با افزایش ترافیک ورودی این پایگاه ها، موجب بروز اختلال در پایگاه های اینترنتی بانک ها و شرکت های مذکور می شوند.

بر این اساس، شواهد و قرائن نشان می دهد که هکرها در اقدامی تلافی جویانه، ۳ بانکی را که اقدام به اجرای تحریم های غرب علیه ایران کرده اند، هدف قرار داده اند. هنوز مشخص نیست که آیا هکرها توانسته اند آسیب های جدی به شبکه های رایانه ای این بانک ها وارد ساخته و یا اطلاعات مهمی را سرقت کنند، یا خیر.

بر اساس این گزارش پس از آنکه برنامه هسته ای ایران در سال ۲۰۱۰ هدف حمله سایبری ویروس استاکس نت (که به عقیده بسیاری از سوی دولت آمریکا طراحی شده بود) قرار گرفت، این کشور اقدام به تقویت توانایی های سایبری خود نمود.

به گفته یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود، بدون شک حملات سایبری علیه ۳ بانک بزرگ آمریکایی از سوی هکرهای ایرانی طراحی و اجرا شده، اما مشخص نیست که آیا این حملات با هماهنگی و دستور دولت ایران بوده و یا شهروندان وطن دوست ایرانی دست به این اقدام زده اند.

این مقام آگاه بدون پرداختن به جزئیات بیشتر افزود، هکرهای ایرانی همچنین دیگر شرکت های آمریکایی را نیز هدف حملات خود قرار داده اند. این حملات ابعاد جدیدی از توانایی های سایبری ایران برای حمله به شبکه های اطلاعاتی کشورهای غربی را آشکار ساخته است.

این مقام آگاه در خصوص توانایی های سایبری ایران به رویترز گفت: «خیلی ها پیش از این ایران را در این زمینه زیاد جدی نمی گرفتند. اما حالا اکثر کارشناسان ایران را خیلی جدی می گیرند.»

مقامات ایرانی اظهار نظر رسمی در این خصوص نکرده اند. بانک آمریکا، جی پی مورگان و سیتی گروپ نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند. مقامات پنتاگون، سازمان امنیت داخلی، اف بی آی، سرویس مخفی و آژانس امنیت ملی آمریکا نیز ترجیح داده اند در این باره سکوت پیشه کنند.

اما در همین حال و پس از حملات سایبری به ۳ بانک بزرگ آمریکایی، یک گروه ارائه دهنده خدمات مالی صنعتی در آمریکا به بانک ها، شرکت های بیمه و شرکت های واسطه گر هشدار داد که آمادگی های امنیتی خود برای مقابله با حملات سایبری را افزایش دهند.

سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنای آمریکا روز جمعه اظهار داشت که به اعتقاد او ایرانی‌ها مسئول انجام این حملات هستند.

وی افزود: «من فکر می کنم این حملات توسط ایرانی ها انجام گرفته که از توانایی های سایبری خوبی برخوردارند.»

لیبرمن گفت: «من معتقدم که این حملات پاسخی بوده به تحریم های اقتصادی که آمریکا و متحدان اروپایی ما علیه موسسات مالی ایرانی به اجرا گذاشته اند.»

بر اساس این گزارش، حملات "قطع ارائه خدمات" که حمله هکرهای ایرانی از آن نوع بوده تاثیرات مخرب فراوانی می توانند به همراه داشته باشند: اگر پایگاه اینترتی یک بانک به طور مکرر از دسترس خارج شود، این حملات می تواند ضربه ای جبران نشدنی به شهرت و اعتبار آن بانک وارد سازد و با کاهش اقبال مشتریان و عدم امکان گشایش اعتبار به دلیل در دسترس نبودن شبکه، موجب بروز زیان های مالی هنگفت برای آن بانک شود.

منابع مطلع همچنین به رویترز گفتند، بانک های آمریکا، سیتی گروپ و جی پی مورگان، به منظور ارتقای امنیت شبکه های خود جهت رویارویی با حملات سایبری ایران، اقدام به مشورت با اف بی آی، سازمان امنیت داخلی و آژانس امنیت ملی آمریکا کرده اند. مشخص نیست که آیا مقامات قضایی به صورت رسمی در مورد این حملات تحقیق خواهند کرد، یا خیر.

منابع مذکور در توضیح بیشتر حملات هکرهای ایرانی گفتند، هکرهای ایرانی احتمالا از حملات "قطع ارائه خدمات" برای جلب توجه قربانیانشان استفاده کرده اند، تا بتوانند حملات مخرب تری را انجام دهند که جزئیات این حملات هنوز فاش نشده است.

فرانک کیلوفو، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در دوران جورج بوش به رویترز گفت، وی نوعی عملیات شناسایی سایبری را می شناسد که ایرانی ها در انجام آن مهارت دارند. وی از اشاره به جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرد.
کد مطلب: 7862
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *