۰
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۱

فعالیت‌ کانون پرورش‌فکری

دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیش از هزار مرکز در سراسر کشور دارد که یکی از فعالیت‌های این کانون قصه‌گویی است.
دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیش از هزار مرکز در سراسر کشور دارد که یکی از فعالیت‌های این کانون قصه‌گویی است.
به گزارش فارس، رضا قمرزاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه فرهنگ قصه‌گویی یکی از ابزارهای بسیار ارزشمند و مؤثر در راستای ایجاد، حفظ و تقویت هویت دینی و ملی تلقی می‌شود، گفت: قصه‌گویی بهانه خوبی برای دورهم جمع شدن است و این سنت ارزشمند و دیرینه که ریشه در هویت دینی و ملی ما دارد برای تربیت نسل‌های بعد بسیار ارزشمند است.
وی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را فرصتی برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی قلمداد کرد و افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیش از هزار مرکز در سراسر کشور دارد که یکی از فعالیت‌های این کانون که بیشتر از همه خود را نشان داده و نمود پیدا کرده است، فعالیت قصه‌گویی است که توسط مربیان خبره کانون اجرا می‌شود.
دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: علت اهمیت این جشنواره به این دلیل است که پایه و اساس قصه‌گویی از کتاب و کتاب‌خوانی آغاز می‌شود؛ چراکه مهم‌ترین فعالیت کانون پرورش فکری کودکان جلوه و نمود عملی فعالیت‌های کتاب و کتاب‌خوانی است؛ چه‌بسا خود ما نیز در حال حاضر برای فرزندانمان از ابزار قصه‌گویی برای تربیت نسل‌های آینده نهایت استفاده را می‌بریم.
قمرزاده با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این جشنواره درواقع ترویج قصه‌هایی مبنی بر جنبه‌های تربیتی و دینی است، خاطرنشان کرد: این جشنواره در سال جاری با وجوه متمایزی روبه‌رو است؛ چنانچه که در سال گذشته این روش‌ها به‌صورت آزمایشی انجام‌ شده و در حال حاضر این روش‌ها به تصویب رسیده است؛ به‌گونه‌ای که در دوره‌های گذشته فقط مربیان و شرکت‌کنندگان آزاد در جشنواره شرکت می‌کردند ولی در سال جاری حضور نوجوانان و حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها جشنواره قصه‌گویی را نسبت به سال‌های قبل متمایز کرده است.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از وجود شش هزار و 737 قصه‌گو در این جشنواره خبر داد و عنوان کرد: از این تعداد شرکت‌کننده سه هزار و 174 نفر آن‌ها از قشر نوجوان و سه هزار و 90 نفر آن‌ها از مربیان و شرکت‌کنندگان آزاد و 473 نفر از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هستند که از تفاوت‌های بارز این دوره حضور پررنگ پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها است؛ چنانچه یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای احیا و زنده نگه‌داشتن فرهنگ قصه‌گویی و ترویج این فرهنگ حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در این جشنواره است.
وی ضمن خاطرنشان کردن اینکه این جشنواره در سال جاری به فرهنگ زبان مادری بخش‌های مختلف ایران اسلامی را توجه ویژه‌ای کرده است، اذعان کرد: این جشنواره در موضوعات تربیتی و ارزشی، محور قصه‌های رضوی و ادبیات به‌خصوص شاهنامه و همچنین ترویج فرهنگ محلی و مادری تشکیل‌ شده است که این موضوع سبب شده هرکسی متناسب با توان و ذائقه خود در این مسابقه شرکت کند.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در پایان جشنواره کتاب ویژه به چاپ خواهد رسید، اضافه کرد: در سال جاری 736 جشن قصه‌گویی از مراکز کشور اجرا شده است که از تعداد جشن قصه‌گویی 80 هزار کودک و نوجوان مخاطب این جشن‌ها بوده‌اند که این آمار بسیار ارزشمندی برای ما تلقی می‌شود.
قمرزاده با تأکید بر اینکه امسال استان یزد به دلیل تبحر ویژه‌ای که در فعالیت‌های ادبی و هنری برخوردار است به‌عنوان میزبان مسابقات انتخاب‌ شده است، یادآور شد: استان یزد یکی از فعال‌ترین استان‌ها در کانون پرورش فکری کودکان در زمینه فعالیت‌های فرهنگی ادبی و هنری به شمار می‌رود؛ چنانچه درصد کتابخانه‌ها در استان یزد به نسبت درصد آماری استان از استان‌های برجسته کشوری در حوزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود.
دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بخش داستان و مقاله را از دیگر ویژگی‌های متمایز این دوره از جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری برشمرد و تصریح کرد: در جشنواره امسال در موضوع رضوی 182 مورد مقاله و 70 مورد داستان توسط نویسندگان نوشته‌ شده و مورد داوری قرار گرفته است؛ همچنین آنچه در این میان برای ما اهمیت داشته است تأثیرات تقویتی این موج فرهنگی است که این موج در ایام جشنواره نمود بیشتری پیدا خواهد کرد.
گفتنی است؛ استان یزد میزبان بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه چهار کشوری از 28 تا 30 آذرماه خواهد بود. 
کد مطلب: 78873
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *