۰
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰

کاهش 10 درصد جرایم نیروی مسلح

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم و عفو و بخشودگی سازمان قضایی نیروهای مسلح از کاهش 10 درصدی جرایم نیروهای مسلح خبر داد و گفت: این آمار نشان می دهد فعالیت های اصلاحی تمامی مجموعه های ذیربط بسیار تاثیرگذار است.
مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم و عفو و بخشودگی سازمان قضایی نیروهای مسلح از کاهش 10 درصدی جرایم نیروهای مسلح خبر داد و گفت: این آمار نشان می دهد فعالیت های اصلاحی تمامی مجموعه های ذیربط بسیار تاثیرگذار است.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام رمضانعلی صالحی روز یکشنبه در مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح خراسان جنوبی افزود: نیروهای مسلح در پیشگیری به معنای اعم و اخص کارنامه موفقی دارند. 
وی گفت: از سال 1377 تاکنون چهار برنامه پنج ساله پیشگیری از وقوع جرم در کشور اجرا و منجر به کاهش قابل قبول جرایم بین نیروهای مسلح شده است. 

** فرار از خدمت شایع ترین جرم بین نیروهای مسلح 
وی بیان کرد: از سال 92 تا پایان سال گذشته به ترتیب فرار از خدمت، ایراد ضرب و جرح عمدی، اهانت به اشخاص، سوءاستفاده از موقعیت شغلی، اختیارات یا امکانات دولتی، ایراد خسارت غیر عمدی به اموال دولتی و جرایم مواد مخدر از جمله جرایم شایع نسبی بین نیروهای مسلح بوده است. 
مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم و عفو و بخشودگی سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه آمار جرایم بین نیروهای مسلح نسبت به جمعیت آن و بیرون بسیار کم است گفت: فرار از خدمت و ایراد ضرب و جرح عمدی شایع ترین جرایم بین نیروهای مسلح است. 
وی افزود: مطابق اصل 156 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، متولی اصلی امر پیشگیری از جرم در ایران قوه قضاییه است و عمده ترین نهادها و سازمان ها در زمینه پیشگیری از وقوع جرم سازمان بهزیستی، وزارت اطلاعات، ستاد مبارزه با مواد مخدر، مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان زندان ها و نیروی انتظامی هستند. 
صالحی گفت: با وجود نهادهای زیادی که در زمینه پیشگیری از وقوع جرم همکاری دارند اما مقداری بهم ریختگی بین ما وجود دارد. 
وی پراکندگی و ناهماهنگی بین نهادهای متولی را یکی از عوامل ناکارآمدی فعالیت های پیشگیرانه عنوان کرد و افزود: همچنین فقدان قانون مشخص، نبود یک سیاست علمی و هماهنگ در سه حوزه پژوهش، تدوین و اجرا، نبود مدیریت واحد و متمرکز و سازماندهی ناقص و نبود جایگاه مشارکت مردم و سازمان های غیردولتی از دیگر عوامل ناکارآمدی است. 

** نیروهای مسلح موفق ترین مجموعه در پیشگیری از جرم 
وی عنوان کرد: با این وجود ادعا می کنیم نیروهای مسلح موفق ترین مجموعه در پیشگیری از جرم از نظر انسجام و برنامه ای است. 
مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: امسال جرایم نیروهای مسلح مرتبط با ضرب و جرح، قاچاق و جرایم مالی و اقتصادی در مجامع استان ها مطرح می شود. 
وی اضافه کرد: در استان خراسان جنوبی از سال 92 تا 95، فرار از خدمت و جرایم مواد مخدر شایع ترین جرایم بین نیروهای مسلح بوده است. 
وی با تاکید بر اینکه نگاه سابق به پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح باید تغییر کند گفت: در حال عبور از یک جریان سنتی به جدید تر هستیم. 
صالحی با اشاره به اجرای برنامه پنجم در زمینه پیشگیری از جرم گفت: تحقق نظام جامع و فراگیر علمی و پژوهش محور در حوزه مطالعات و فعالیت های پیشگیری از وقوع جرم از جمله اهداف این برنامه است. 
وی بیان کرد: تحقق بایسته های پیشگیری قضایی کیفری در فرایند دادرسی و اصلاح مجریان، دستیابی به سطح مناسب همکاری، مشارکت و نظارت در سه حوزه پیشگیری، فرهنگی و اجتماعی، وضعی انتظامی و قضایی کیفری با سازمان های مرتبط با پیشگیری و ارتقای سطح سلامت اداری کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح از دیگر اهداف این برنامه است. 
کد مطلب: 80778
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *