۰
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۳۳

روابط آمریکا و اسرائیل بحرانی است

روزنامه اسرائیلی «معاریو» با اشاره به تندروی‌های نتانیاهو برای فشار بر آمریکا و انتقادهای صریح او به اوباما می‌نویسد: این بار با یکی از جدی‌ترین بحران‌ها در روابط آمریکا و اسرائیل روبرو هستیم
به گزارش فارس، روزنامه اسرائیلی «معاریو» در مقاله‌ای به قلم «بِن دِرور یمینی» می‌نویسد: نتانیاهو یک موضع نادرست را درباره روابط اسرائیل با آمریکا اتخاذ کرد. وی نه تنها به رئیس جمهور کنونی آمریکا بی‌اعتنایی کرده است بلکه حمایت قاطع خود را از رقیب انتخاباتی اوباما نیز اعلام داشت. موضوعی که از جانب رسانه‌های آمریکا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

طی چند روز گذشته، مقالاتی در انتقاد از نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو، در نشریات به چاپ رسیده است. مقالاتی که به تجزیه و تحلیل اشتباهات شرم‌آور و اظهارات متعصبانه نتانیاهو می‌پردازند. حتی اگر موضع نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران صحیح باشد، به نظر می‌رسد که وی در حال حاضر تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شکاف ایجاد شده میان روابط اسرائیل و ایالات متحده را عمیق‌تر کند.



* بحران در روابط اسرائیل و آمریکا، در گذشته نیز وجود داشته است



اسرائیل در گذشته نیز مشکلاتی را با دولت آمریکا داشته است. بارها اتفاق افتاده است که کنگره آمریکا، در مخالفت با مواضع وزارت امور خارجه و کاخ سفید، به اجبار حمایت‌های خود را از اسرائیل اعلام داشته است. گرچه، این بار با یکی از جدی‌ترین بحران‌ها در روابط آمریکا و اسرائیل روبرو هستیم. با وجود این که کاخ سفید قادر به ارائه رسمی مواضع خود برضد نتانیاهو نیست، اما عوامل کاخ سفید در رسانه‌ها، این مأموریت را به خوبی انجام می‌دهند.



* افزایش موج انتقادات از نتانیاهو در میان رسانه‌های آمریکا



سردبیر مجله «نیویورکر» «دیوید رِمنیک»، اظهارات تند و خشن خود را نسبت به نتانیاهو دریغ نداشت و در عین حال، از «میت رامنی» کاندیدای مورد علاقه نتانیاهو در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایالات متحده، به شدت انتقاد کرد. انتقادها از نتانیاهو واضح و مشخص نیست. رِمنیک، نتانیاهو را به «رد هرگونه توافق نامه احتمالی با فلسطینی‌ها» متهم می‌کند. این موضوع یک دروغ جنجالی است، دروغی که به عنوان یک «بهانه مناسب» تلقی شده و سیاستمداران و کارشناسان در آمریکا، از جمله پروفسور «آویشای مارگالیت» پژوهشگر اسرائیلی‌الاصل در «موسسه تحقیقاتی پرینستون» و یکی از بنیان گذاران «جنبش صلح»، از آن به عنوان مبنا و اساس اظهارات خود استفاده می‌کنند. برای کسانی که نمی‌دانند درباره چه موضوعی صحبت می‌کنم، سخنانم کم و بیش شبیه اظهارات زبان شناس و روشنفکر مشهور آمریکایی «نوام چامسکی»، درباره رئیس جمهور سابق آمریکا، جورج بوش است. چامسکی، جورج بوش را به جنایات جنگی متهم کرده بود. اکنون، در ادامه مقاله، به مفهوم سخنانم پی خواهید برد.



* آمریکایی‌ها از نتانیاهو به دلیل مداخله در انتخابات کشورشان انتقاد می‌کنند



جای تعجب است که روزنامه‌نگار حرفه‌ای و مشهوری مانند رِمنیک، برای اثبات انتقادهای خود علیه نتانیاهو، به پژوهشگری مانند آویشای مارگالیت متکی است. در هر صورت، رِمنیک، قطعاً برای اثبات سخنان خود، از منابعی فراتر از این پژوهشگر چپ‌گرا و افراطی بهره می‌برد. رِمنیک بارها و بارها اظهار داشته است که مقامات عالی‌رتبه وزارت دفاع اسرائیل، مخالف حمله این کشور به ایران، بدون همکاری و حمایت آمریکا هستند. در واقع، اختلاف، بر سر موضوع حمله به ایران نیست و همچنین حمایت آمریکا از اسرائیل نیز به عنوان علت این اختلاف محسوب نمی‌شود. در حقیقت، در زمان دولت اوباما، کمک‌های آمریکا به اسرائیل، به رکورد جدیدی دست یافته است. با این حال، اظهارات و اقدامات نتانیاهو نشان می‌دهد که اوباما، به عنوان یک دشمن برای اسرائیل محسوب می‌شود. رِمنیک، از نتانیاهو به دلیل مداخله در روند انتخاباتی ایالات متحده، به شدت انتقاد می‌کند و همچنین مخالفت خود را با «شِلدون آدلسون» میلیاردر آمریکایی و بزرگ‌ترین حامی مالی حزب جمهوری خواه که مورد تنفر بسیاری از آمریکایی‌ها است، صریحاً ابراز داشته است.



* آمریکایی‌ها، برخلاف نتانیاهو، مخالف حمله به ایران هستند



مقاله نویسِ «نیویورک تایمز» «بیل کِلر»، در مقاله ای انتشار یافته در تاریخ نهم سپتامبر، مخالفت صریح خود را با حمله به ایران تحت هر شرایطی، اظهار داشت. علی رغم این که بیل کِلر سردبیر و ویراستار سابق نیویورک تایمز بوده است، اما رد هر موضعی که وی در این باره اظهار داشته، بسیار ساده است. هفته گذشته، وی در مقاله‌ای تحت عنوان «میت و بی بی: دیپلماسی به عنوان یک رقابت تخریبی»، همانند رِمنیک، از نتانیاهو به دلیل مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به شدت انتقاد کرد. شاید به دلیل این که رِمنیک و کِلر، هر دو یهودی هستند، تنها نظرات و عقاید آزادی خواهان یهودی-آمریکایی را منعکس ساخته و نظرات آن‌ها بیانگر طرفداران حزب چپ‌گرای اسرائیل، یعنی «حزب مِرتز» است.



کِلر با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته توسط «شورای امور بین‌المللی» واقع در شیکاگو، اظهار داشت که ۷۰ درصد آمریکایی‌ها مخالف حمله یک جانبه ایالات متحده به ایران بوده و ۵۹ درصد نیز معتقدند که در صورت حمله اسرائیل به ایران، ایالات متحده نباید از اسرائیل حمایت کند. آنها مخالف مداخله آمریکا در یک جنگ دیگر هستند. تصور این موضوع که میت رامنی یک موضع متفاوت را اتخاذ خواهد کرد، یک خیال واهی است. اوباما نیز به هیچ وجه به عنوان یک آزادی خواهِ بی‌توجه به حقایق، تلقی نمی‌شود. بنابراین، اگر یافته‌های نظرسنجی که کِلر به آن اشاره کرد، صحیح و معتبر باشد، آنگاه می‌توان نتیجه گرفت که اظهارات رِمنیک و کِلر، مواضع اکثریت مردم آمریکا را نشان می‌دهد.



* فراز و نشیب‌ها در روابط اسرائیل و آمریکا



روابط میان آمریکا و اسرائیل، به ویژه میان اوباما و نتانیاهو، دچار فراز و نشیب‌های بسیاری شده است. با وجودی که اگر نگرانی‌های نتانیاهو صحیح باشد اما به نظر می‌رسد که وی اشتباهات زیادی را در این رابطه مرتکب شده است. او خود را به عنوان رقیب و مخالف اوباما معرفی می‌کند. وی به صورت علنی مبارزات خود را علیه اوباما آغاز کرده و به جای امنیت و آرامش، نفرت و خصومت را به ارمغان آورده است! رِمنیک و کِلر، دقیقاً عقاید کاخ سفید درمورد نتانیاهو را منعکس می‌کنند. این مشکلات، نه نتها به عنوان یک خبر ناخوشایند برای نتانیاهو، بلکه به عنوان پیام آور مصیبت و بدبختی برای اسرائیل نیز محسوب می‌شود.
کد مطلب: 8106
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *