۰
شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۴۷

سال شوم خیار و رونق سیب‌زمینی

در هشت ماهه اول سال جاری صادرات انواع میوه و تره‌بار از نظر وزنی ۱۳ درصد کاهش داشته است. البته با این وجود ارزش صادرات این بخش رشدی ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.
در هشت ماهه اول سال جاری صادرات انواع میوه و تره‌بار از نظر وزنی ۱۳ درصد کاهش داشته است. البته با این وجود ارزش صادرات این بخش رشدی ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.
به گزارش ایسنا، آمارهای رسمی ارائه شده گویای این است که در بخش میوه و تره‌بار در هشت ماهه اول سال جاری بالغ بر یک میلیون و ۸۶۷ هزار تن محصول به ارزش بالغ بر ۶۷۵ میلیون دلار صادر شده است که این ارقام در قیاس با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲۱ درصد افزایش و از نظر وزن ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
در میان اقلام مختلف این بخش در قیاس با سال گذشته، اکثر محصولات از نظر وزنی با کاهش حجم صادرات مواجه بوده‌اند. البته این اتفاق در شرایطی رخ داده که قیمت و ارزش آنها نسبت به سال قبل رشد داشته است. بر این اساس می‌توان گفت قیمت انواع میوه و تره‌بار ایرانی در بازارهای جهانی بالا رفته است.

هندوانه بالاترین ارزآور
طبق آمارهای ارائه شده به طور مشخص صادرات هندوانه بیشترین ارزآوری را برای کشور داشته است، چراکه در این حوزه ۷۰۱ هزار تن محصول به ارزشی بالغ بر ۱۴۴ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است. البته اگرچه صادرات انواع هندوانه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲۱ درصد رشد را نشان می‌دهد اما از نظر وزنی صادرات این بخش ۰.۴ درصد کاهش داشته است.
گوجه‌فرنگی نیز ۱۱۱ میلیون دلار ارزآوری داشته و در هشت ماهه اول سال جاری بالغ بر ۳۴۶ هزار تن گوجه‌فرنگی صادر شده است. صادرات این محصول در قیاس با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۱۸ درصد افزایش و از نظر وزن ۰.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کاهش صادرات سیب و خیار
اما می‌توان گفت سال ۱۳۹۶ به هیچ عنوان سال خوبی برای صادرات خیار نبوده است، چراکه در هشت ماهه اول امسال فقط ۳۴ میلیون دلار صادرات در این بخش صورت گرفته و وزن محصول صادر شده ۸۲ هزار تن بوده است؛ رقمی که در قیاس با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۳۲ درصد و از نظر وزن ۳۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.
در حوزه صادرات سیب‌زمینی نیز در سال جاری ۲۸۸ هزار تن کالا با ارزشی معادل ۸۹ میلیون دلار صادر شده است که اگرچه وزن صادرات این بخش ۲۷.۴ درصد کاهش یافته اما از نظر ارزش محصولات این بخش رشد ۳۱ درصدی را شاهد بوده‌اند.
انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه در هشت ماهه اول سال جاری صادراتی به ارزش ۲۳۲ میلیون دلار داشته‌اند و وزن آنها نزدیک به ۳۰۰ هزار تن بوده است. اگرچه در این بخش صادرات حدود ۴۶ درصد رشد ارزشی داشته اما از نظر وزنی ۱۸ درصد محصولات صادراتی این بخش کاهش یافته است.
در صادرات سیب درختی نیز با وجود اینکه مثل هر سال با افزایش تولید مواجه بودیم، صادرات نه تنها از نظر وزنی بلکه از نظر ارزش هم کم شده است. بدین ترتیب در هشت ماهه اول امسال ۱۵۴ هزار تن سیب درختی به ارزشی بالغ بر ۶۵ میلیون دلار صادر شده است که صادرات این بخش از نظر وزنی ۲۶ درصد و از نظر ارزش ۵.۷ درصد کاهش داشته است.
در آمارهای منتشر شده، به صادرات تفکیکی برخی میوه‌ها مانند انار و پرتقال اشاره نشده است.
کد مطلب: 81537
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *