۰
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۲۵

دیدار نخبگان آمریکایی با رییس جمهوری

رییس جمهوری اسلامی ایران درادامه برنامه های کاری خود بعد ازظهردوشنبه به وقت محلی با نخبگان آمریکایی دیدار کرد که این دیدار بسیارمهم و روشنگرانه در جهت تبیین سیاست های بین المللی و منطقه ای ایران برای جامعه فرهیخته آمریکا محسوب می شود.
نخبگان و افراد فرهیخته از ایالت های مختلف آمریکا روز دوشنبه به نیویورک آمدند تا درهتل وارویک از نقطه نظرات رییس جمهوری اسلامی ایران درباره مهمترین مسایل بین المللی و منطقه ای آشنا شوند.

در ابتدای این نشست که در فضایی صمیمی برگزار شد، نخبگان آمریکا ضمن تقدیر از رییس جمهوری به خاطر اینکه طی سال های گذشته همواره با نمایندگان جامعه فرهیخته و نخبه در آن کشور دیدار کرده است، نقطه نظرات خود را در خصوص مسایل مهمی همچون، بحران سوریه، مسئله افغانستان، برنامه هسته ای ایران، روابط دوجانبه و امنیت خلیج فارس مطرح کردند.

نمایندگان جامعه فرهیخته آمریکا مسایلی مانند، برداشتن بررسی گام هایی برای اعتماد سازی به منظور بهبود روابط تهران و واشنگتن، راههای همکاری دو کشوردرافغانستان، بحران سوریه و واکاوی حوادث و اتفاق پیش آمده درروابط دو کشور طی سال گذشته و نگاهی به عملکرد منفی دولت آمریکا در چند دهه گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

یکی از مهمترین مباحث مطرح شده موضوع بررسی راههای همکاری تهران و واشنگتن درافغانستان بود، نمایندگان اتاق های فکر در آمریکا اصرار داشتند که همکاری این دو کشور در افغانستان به نفع منافع دو طرف وکشورهای منطقه است.

رییس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این درخواست ها گفت : ما امنیت افغانستان را امنیت خود می دانیم و ما همواره آماده ایم برای استقرار امنیت در افغانستان و منطقه همکاری کنیم.

احمدی نژاد به همکاری گذشته دو کشور در موضوع افغانستان اشاره کرد وگفت : در گذشته ما در این خصوص با آمریکا همکاری داشتیم اما نتیجه این شد که تهران را در محور شرارت قرار دادند.

رییس جمهوری با بیان اینکه یکی از مشکلات این است که شناخت سیاستمداران و تصمیم سازان آمریکایی ازمنطقه با واقعیت های موجود نیست، افزود : باید آنها به شناخت ما در منطقه اعتماد کنند و بر اساس آن بتوانیم برای تامین امنیت پایدار در افغانستان همکاری کنیم.

وی در پاسخ به دیدگاههای نمایندگان جامعه فکری آمریکا افزود : موضوع در سوریه بسیار پیچیده است به دلیل آنکه بحران در آن کشور طایفه ای و بسیار حساسی و پیچیده است.

احمدی نژاد افزود معتقدم که آمریکایی ها هم می توانند در حل بحران سوریه نقشی مثبت و سازنده داشته باشند و باید همه به انتخاب و تصمیم ملت سوریه احترام بگذاریم.

وی درباره موضوع هسته ای کشورمان نیز گفت : آمریکایی ها باید در موضوع هسته ای براساس احترام به حقوق ملت ایران و به دور از زورگویی و لجاجت به دنبال گفت وگو باشند.

او گفت: ما همچنان به بیانیه تهران پایبند هستیم اما آمریکایی ها قبول نکردند که برزیل و ترکیه هم در مسایل جهانی ایفای نقش کنند.

** انتقاد از سیاست های دوگانه آمریکا درمبارزه با تروریسم

احمدی نژاد گفت : آمریکا یک گروه تروریستی که دستشان به خون ۱۶ هزار ایرانی آلوده است را فهرست گروههای تروریستی خارج می کنند اما شعار مبارزه با تروریسم سر می دهد.

وی با انتقاد از سیاست های دوگانه آمریکا افزود : این نوع رفتار در ذهن ملت ایران تاثیر منفی می گذارد.

** آمریکا باید به خاطرساقط کردن هواپیمای مسافربری از ملت ایران عذرخواهی می کرد

رییس جمهوری خطاب به نمایندگان کانون های علمی و پژوهشی آمریکا افزود :کمترین کار این بود که دولت آمریکا به دلیل هدف قرار دادن یک هواپیمای مسافر بری از ملت ایران عذرخواهی می کرد.

** شرکت های آمریکایی می توانند در ساخت نیروگاه هسته ای با ایران همکاری کنند

رییس جمهوری افزود ما به ۲۰ هزار مگاوات برق نیاز داریم، شرکت های آمریکایی می توانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند و در ساخت نیروگاهها مشارکت داشته باشند.

احمدی نژاد افزود یکی از راههای اعتماد سازی این است که دولت آمریکا مقداری از دارایی های ملت ایران را که بلوکه کرده است، آزاد و در ساخت نیروگاهها مشارکت داشته باشد.

** تضمین ایران برای تامین امنیت خلیج فارس

رییس جمهوری با بیان اینکه ایران در طول چند دهه گذشته امنیت منطقه خلیج فارس را تامین کرده است، گفت : پیشنهاد ما این است که نیروهای بیگانه از خلیج فارس بیرون بروند ایران همچون گذشته تضمین می دهد که امنیت خلیج فارس را با همکاری کشورهای منطقه تامین کند.
کد مطلب: 8212
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *