۰
سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۵۱

پس از دو هفته تنش چین و ژاپن مذاکره را آغاز کردند

پس از دو هفته تنش سیاسی و اقتصادی ، نمایندگان دولت های چین و ژاپن صبح روز سه شنبه مذاکرات خود را آغاز کردند.
به گزارش ایرنا، این گفت وگوها بین ˈ چیکائو کاوای ˈ معاون وزیر خارجه ژاپن و ˈ جانگ جیجون ˈ معاون وزیر امور خارجه چین در پکن آغاز شده است .

قرار است دو طرف در مورد مسایل مورد مناقشه که محور اصلی آن ادعای مالکیت بر جزایر ˈ دیائو یوˈ در دریای شرقی است، مذاکره کنند.

خبرگزاری رسمی چین در خبری فوری و کوتاه فقط به شروع گفت وگوها

اشاره کرد اما به جزییات نپرداخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین عصر دیروز و در آستانه این گفت وگوها ژاپن را متهم به تخریب روابط کرد.

با این حال وی از طرف ژاپنی خواست صلح و امنیت منطقه را به خطر نیندازد.

یک روزنامه دولتی و وابسته به حزب حاکم چین نیز امروز مقاله ای با عنوان ˈ برای تداوم منازعه در دیائو یو آماده باشیم ˈ درج کرد.

گلوبال تایمز ضمن هشدار به مقامات ژاپنی از چینی ها خواست تا ضمن آمادگی برای تداوم این بحران در دراز مدت ، برای حراست از قلمرو دریایی و حاکمیت ملی چین آماده جانفشانی و قربانی دادن باشند.

این روزنامه با اشاره به تعوبق افتادن برگزاری مراسم چهلمین سالگرد عادی سازی روابط دیپلماتیک بین دو کشور، نوشت : بحران دیائو یو می رود که آخرین میخ را بر تابوت روابط دوستانه بین دو کشور بزند.

در ادامه مقاله آمده است: ژاپن در شعارهایش طرفین را به تحمل و سعه صدر در حل بحران فرا می خواند در حالیکه خودش بحران را دامن می زند.

گلوبال تایمز حل صلح آمیز مساله را اولین انتخاب چین عنوان کرد و افزود: اما پکن باید خود را برای انواع اصطکاک ها آمده نماید که ممکن است کشور را به سمت درگیری ببرد.

مقاله نویس هیات تحریریه روزنامه گلوبال تایمز در ادامه با تاکید بر عدم عقب نشینی چین در این موضوع ، اختلاف ها با ژاپن بر سر جزایر را فراتر از یک منازعه دو جانبه دانسته و می نویسد: اختلاف های ارضی به یک موضوع استراتژیک تبدیل شده است و حساسیت های تجمیع شده درباره جزایر آن را فراتر از یک اختلاف ارضی مطرح می کند.

این روزنامه نزدیک به حزب حاکم چین تاکید کرده که یک منازعه بلند مدت در پیش رو است که ممکن است نیاز به قربانی داشته باشد.

ˈ ما ممکن است به راحتی در مخالفت با ژاپن در افکار عمومی یکدست باشیم ولی تعدادی از چینی ها نیز ممکن است به دلیل از دست دادن ارتباط با ژاپنی دچار ضررهای اقتصادی شوند. ˈ

گلوبال تایمز در ادامه مقاله می نویسد: آنچه تعیین کننده و برنده دراز مدت این مبارزه است اتحاد و یکپارچگی جامعه است.

ناظران سیاسی نتیجه مذاکرات امروز نمایندگان وزارت امور خارجه چین و ژاپن را مهم ارزیابی می کنند.
کد مطلب: 8221
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *