۰
سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۵
احمدی نژاد اظهار كرد:

شورای امنیت عامل افزايش منازعات جهانی

رییس جمهوری اسلامی ایران با طرح این پرسش که چرا برخی کشورها از حق بیشتری نسبت به سایر ملل برخوردارند، گفت: این مساله نه تنها سبب کمک به امنیت بین الملل نشده است بلکه بعد از تشکیل شورای امنیت، میزان ناامنی ها در جهان افزایش یافته است.
محمود احمدی نژاد شامگاه دوشنبه به وقت محلی در دیدار با جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاهی مختلف آمریکا در محل هتل اقامت خود با یادآوری شرایط حاکم بر جهان افزود: نوع نگاه به قدرت و سیاست باید تغییر کند و براساس نگاه انسان مدارانه و بر پایه احترام و محبت به همه انسانها و عدالت و انصاف پایه ریزی شود تا بتوان دنیایی ساخت که در آن اثری از فقر، تبعیض و اشغال و تهدید نباشد.

وی با تاکید بر اینکه این هدف تحقق پذیر است، گفت: می توان با کمک یکدیگر چین دنیایی را ساخت و لازمه این مساله نزدیکی اندیشه و دلهای انسانها به یکدیگر است.

رییس جمهوری گفت و گو در فضای دوستانه و صمیمی را بهترین راه نزدیکی دلها و اندیشه ها دانست و گفت: در این دنیای جدید نباید افراد نظرات و دیدگاه های خود را تحمیل کنند بلکه باید فرصت داد تا دیگران نیز درباره اندیشه های خود بحث و گفت و گو کنند.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد که همه ملتها با هم و در کنار یکدیگر می توانند دنیای زیبا و دوست داشتنی بسازند.

در ادامه این دیدار، دانشجویی با یادآوری تاریخچه ای از روابط ایران با آمریکا به طرح سه دلیل تاریخی که منجر به قطع این روابط شد پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که چگونه می توان گام موثری برای بهبود روابط میان تهران و واشنگتن برداشت.

رییس جمهوری در این رابطه با بیان اینکه مهمترین پرسش سیاسی امروز دنیا را این دانشجوی جوان مطرح کرده است، اظهار داشت: ایران و آمریکا دو کشور تاثیرگذار و قدرتمند در جهان هستند که طی ۳۳ سال در مقابل هم قرار گرفته به طوری که این مساله سیاست های منطقه ای و بین المللی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با یادآوری سالها حمایت مداوم آمریکا از حکومت دیکتاتوری ستمشاهی گفت: در آن دوران در حالی آمریکا از حکومت دیکتاوری شاه حمایت می کرد که این حکومت همه آزادی های سیاسی و اجتماعی را از ملت ایران سلب و آنها را به زندان انداخته و شکنجه می کرد.

احمدی نژاد ادامه داد: زمانی که مردم ایران حکومت دیکتاتوری را کنار زدند و حکومتی مستقر شد که انتخابات و آزادی را به رسمیت شناخت، باید دولت آمریکا که مدعی دموکراسی و آزادی است از آن انقلاب حمایت می کرد اما یکسال بعد از پیروزی مردم، علیه انقلاب اقدامات خود را با ایجاد درگیری و ترور اشخاص و درگیری های مرزی و شعارهای تجزیه طلبانه در ایران آغاز کرد.

وی افزود: با ادامه این روند، دانشجویان دیدند که مرکز فرماندهی این اقدامات علیه ملت ایران در سفارت آمریکا است، از این رو در یک اقدام، تعدادی ازدانشجویان سفارت آمریکا را تصرف کردند.

وی در این خصوص خاطرنشان کرد که باید جای مردم آن دوران قرار گرفت تا به این مساله پی برد که چگونه می شد فریاد اعتراض خود را به جهانیان رساند.

وی با یادآوری سایر اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران گفت: دولتمردان این کشور در ادامه همان راه علیه ملت ایران اقدام به طرح بهانه هایی کردند که اکنون به موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان رسیده است.

احمدی نژاد ادامه داد: این اقدامات علیه ملت ایران و اعمال فشارهای مختلف سبب شد تا مردم ایران روی پای خود بایستند و خود کشورشان را بسازند.

وی با بیان اینکه تمام مسایل یاد شده سبب ایجاد ذهنیت منفی از آمریکا در میان ملت ایران شد، افزود: اگر به جای تنش، میان دو آمریکا و ایران همکاری وجود داشت، منفعت آن برای هر دو کشور بود.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه می توان گام های اعتماد آفرین میان دو کشور برداشت، گفت: لازمه این کار آن است که تصمیم گیران جامعه آمریکایی باور کنند که دیگر شرایط پیش از انقلاب به ایران برنمی گردد.

رییس جمهوری با بیان اینکه ملت ایران همیشه به دنبال صلح و دوستی بوده و تاکنون علیه ملتی جنگی را آغاز نکرده است، افزود: دولتمردان آمریکا باید عادلانه نسبت به حقوق ملت ایران رو به جلو قدم بردارد که در آن صورت ملت ایران استقبال خواهد کرد.

احمدی نژاد در ادامه به پرسش یک دانشجوی کارآموز در سازمان ملل درباره نقش ایران برای ایجاد ثبات در منطقه ای که بهار عربی درآن ایجاد شده و همچنین مسایل سوریه پاسخ داد: تجربه نشان داده که حضور نیروهای خارجی به امنیت منطقه کمک نکرده و ایران می تواند بدون کمک خارجی امنیت خلیج فارس را تامین کند.

وی جنگ سوریه را جنگ طایفه ای دانست و تاکید کرد که امکان ندارد با این نوع منازعه اصلاحات و ثبات را در این کشور حاکم کرد.

وی با تاکید بر اینکه همه جهان نیازمند اصلاحات است، افزود: مشکلات در همه جای دنیا در بخش های اقتصادی واجتماعی وجود دارد اما مساله آن است که در جهان امروز، ˈانسانیتˈ آنطور که باید به رسمیت شناخته نشده است.

احمدی نژاد با یادآوری اینکه بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در جهان در فقر مطلق به سر می برند، خاطرنشان کرد این در حالی است که جنگ تسلیحاتی در جهان همچنان رو به افزایش است به طوری که هزینه هایی که برای تولید سلاح صرف می شود چندین برابر هزینه های انجام شده در بخش سلامت و بهداشت جهانی است.

رییس جمهوری درباره پرسش مطرح شده مبنی بر وجود تنش میان ایران و رژیم صهیونیستی نیز گفت: تاریخ ۶۵ ساله رژیم صهیونیستی نشان می دهد که در طی این مدت پنج جنگ را در منطقه انجام داده است. ضمن آنکه با اقداماتی همچون تهدید مستمر همسایگان، زندانی کردن هزاران نفر از مردم فلسطین، خراب کردن خانه های فلسطینیان بر روی سر زنان و کودکان، کشتن مردم روستاها، تجاوز مستمر به خاک همسایگان، اشغال فلسطین و بخشی از سوریه، اردن و لبنان، تنش های مختلفی را در منطقه ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: ایران نگرانی از تهدیدات رژیم صهیونیستی ندارد چرا که آنهایی که با تاریخ و جغرافیا آشنایی دارند می دانند تهدیدهای این رژیم علیه ملت ایران فاقد ارزش استراتژیک است.

رییس جمهوری تصریح کرد: اگر رژیم صهیونیستی مهار شود و حق ملت فلسطین استیفا شود، منطقه از صلح و ثبات کامل برخوردار خواهد شد.

دانشجوی دیگری به ساخت و انتشار فیلم اهانت آمیز علیه پیامبر(ص) اشاره کرد و با طرح این پیشنهاد که قانون بین المللی در سازمان ملل تصویب شد که در آن اهانت به ادیان ممنوع شود، نظر رییس جمهوری را پرسید.

احمدی نژاد پاسخ داد: آزادی نمی تواند سبب تضییع حقوق و آزادی دیگران شود. با این حال معتقدم با توجه به اینکه قوانین موجود در جهان توهین به مقدسات را جرم می داند، اما با تصویب قانونی باید برای این مساله ممنوعیت ایجاد کرد.

وی ادامه داد: رهبران ادیان مذهبی عکس العمل خوبی نسبت به این مساله نشان دادند و اجازه تبدیل شدن این موضوع به جنگ مذهبی را ندادند.

دانشجوی دیگری درباره بازرسی مداوم آژانس بین المللی اتمی از تاسیسات ایران پرسید که رییس جمهوری پاسخ داد: ۱۰ سال است که ایران فراتر از قوانین آژانس با بازرسان همکاری می کند. اما هرزمان که همکاری را فراتر از قوانین ادامه دادیم، خواسته های غیرقانونی آنها افزایش یافت.

وی رویکرد دوگانه آژانس علیه فعالیت های هسته ای ایران را یادآور شد و گفت: با این وجود همه اقدامات اولیه از استخراج اورانیوم تا غنی سازی، تحت نظر بازرسان آژانس انجام می شود.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: به همان دلایلی که آمریکا از صدام در حمله و مقابله با ملت ایران حمایت کرد، اجازه حل مساله هسته ای ایران را نمی دهد به طوری که بسیاری از اعضای گروه ۱+۵ در جلسات خصوصی به این مساله اذعان دارند که ایران در مسیر ساخت بمب هسته ای حرکت نکرده و مشکلات ایجاد شده از سوی آمریکا است.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق قوانین آژانس انرژی اتمی خلع سلاح هسته ای همه کشورها باید انجام شود، گفت: آمریکا و حامیان آنها به این قوانین توجهی نکردند. در حالی که اگر این قانون به طور کامل اجرایی و حق وتو نیز لغو شود در آن صورت نسبت میان کشورهای جهان به شکل دیگری خواهد بود و دیگر شاهد تفاوت سخن و رفتار میان ایران و آمریکا و رژیم صهیونیستی از سوی آژانس نخواهیم بود.

احمدی نژاد با طرح این پرسش که چرا برخی کشورها از حق بیشتری نسبت به سایر ملل برخوردارند، گفت: این مساله نه تنها سبب کمک به امنیت بین الملل نشده است بلکه بعد از تشکیل شورای امنیت سازمان ملل، میزان ناامنی ها در جهان افزایش یافته است.

وی در عین حال افزود: ۳۰۰ سال برای برتری قوم خاصی بر جهان کار فکری صورت گرفته، ادبیات جدیدی ایجاد شده و زیربنای فکری درست شده است از این رو اصلاح آن نیازمند انقلاب است که بخشی مربوط به گفت و گوی عمومی میان ملتها است.

رییس جمهوری در پاسخ به پرسش دانشجویی که سیاست هسته ای ایران را بر پایه سود و زیان کنونی ارزیابی کرد، گفت: مباحث و فعالیت های هسته ای با توجه به اینکه پایه و ستون بسیاری از علوم پزشکی، صنعتی و کشاورزی هستند، هیچگاه هزینه هایی که در این بخش می شود، برای ملت ایران ضرر نبوده است.

وی در رابطه با این پرسش که اگر ایران فعالیت های هسته ای را کنار بگذارد ، کمتر دچار ضرر شده و دیگر بهانه ای به آمریکا نمی دهد، تصریح کرد: ۱۸ سال پیش در کنگره آمریکا قطعنامه ای تصویب شد که هر شرکتی بیش از ۲۰ میلیون دلار با ایران معامله کند، از سوی این کشور تحریم می شود.

احمدی نژاد افزود: آن زمان که این قانون مصوب شد، مسایل هسته ای وجود نداشت که مورد بهانه دولتمردان آمریکایی قرار گیرد. در واقع آن زمان اعلام کردیم که به دنبال تنش زدایی هستیم اما با این وجود این اقدام از سوی آمریکا علیه ملت ایران مصوب شد.

رییس جمهوری تحریمهای اعمال شده علیه کشورمان را سبب رشد و پیشرفت روز افزون در بخش های مختلف علمی و صنعتی و .. کشور دانست و گفت: این رخدادها سبب درون زا شدن اقتصاد ایران شده و حداکثر ۱۰ درصد اقتصاد ایران به بخش مراودات خارجی اختصاص دارد.

استاد دانشگاه نیویورک نیز از رییس جمهوری از ایجاد مبادلات فرهنگی میان ایران و آمریکا و حمایت ازدانشجویان دو کشور برای شناخت و درک سلیقه های یکدیگر پرسید که احمدی نژآد ضمن تایید این پیشنهاد، پاسخ داد: دولت ایران برای این منظور قانونی را مصوب کرد که براساس آن هر فرد خارجی که به ایران سفر می کند، ویزای خود را در فرودگاه دریافت کند.

وی تصریح کرد که گروه های فرهنگی و دانشگاهی و همچنین مردم عادی کشورها باید با هم ارتباط داشته باشند.
کد مطلب: 8232
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *