۰
جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۱
رئیس جمهوری کوبا:

با آمریکا مذاکره می کنیم

رئیس جمهوری کوبا با تاکید بر آمادگی کشورش برای مذاکره با آمریکا در عین حال گفت: مستعمره و عروسک خیمه شب بازی هیچ کشوری نیستیم.
با آمریکا مذاکره می کنیم
به نقل از گاردین، "رائول کاسترو" روز گذشته در یک سخنرانی به مناسبت پنجاه و نهمین مراسم سالگرد انقلاب کشورش گفت : کوبا مایل به بهبود روابط با دشمن جنگ سرد خود یعنی آمریکا است.

وی تاکید کرد: اگر آمریکا حاضر باشد درباره تمام موضوعات از جمله نگرانی درباره فرآیند دموکراسی، آزادی مطبوعات و موضوع حقوق بشر گفتگو می کنیم.

کاسترو گفت : مستعمره و عروسک خیمه شب بازی هیچ کشوری نیستیم و پیشنهاد مذاکره با آمریکا از طریق کانالهای دیپلماتیک به این کشور ارسال شده و اگر آنها خواهان مذاکره باشند ما نیز بر سر میز مذاکرات حاضر می شویم.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، روابط دیپلماتیک واشنگتن و هاوانا به مدت ۵۰ سال است که قطع شده و تحریمهای آمریکا شامل تجارت یا سفر به این جزیره می شود.

"مایک هامر" معاون وزیر امور عمومی در وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به این درخواست کوبا گفت: پیش از هرگونه همکاری، کوبا باید اصلاحات دموکراتیک را انجام داده، به بررسی اوضاع حقوق بشر پرداخته و "آلن گروس" پیمانکار آمریکایی که در مارس گذشته به اتهام جاسوسی به ۱۵ سال زندان محکوم شد، را آزاد کند.

وی افزود: پیام ما به دولت کاسترو بسیار آشکار است، آنها باید با دادن آزادی بیان به مردم اجازه دهند تا مطالبات خود را بیان کنند و آماده ایم تا در زمینه تحقق سریعتر این هدف با دولت کوبا گفتگو کنیم.

این اظهارات درحالیست که مجموع تحریمهای تحمیل شده علیه نهادهای حقوقی و مؤسسات کوبا از سوی دولت کنونی آمریکا، ۱.۱ میلیارد دلار بوده است.

به گفته هرناندز گیلن معاون وزیر تجارت کوبا، دولت باراک اوباما درصدد است تا تحریمهای شدیدتری علیه شرکتهایی که با کوبا معامله می کنند اعمال کند و این تحریمها سخت تر از تحریمهای دولت پیشین آمریکاست.

وی افزود: تدابیر دولت آمریکا همچنین علیه سرمایه گذارانی است که قادر به سرمایه گذاری در اقتصاد کوبا بر اساس قوانین تحریم نیستند و آنها ممکن است حق خود را برای کار در بازارهای آمریکا نیز از دست بدهند.

کوبا یکی از کشورهایی است که در چند دهه گذشته یکی از اهداف بزرگ تحریمهای آمریکا بوده است.
کد مطلب: 831
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *