۰
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۵

رشد 15درصدی صادرات در سال 97

سخنگوی دولت گفت: بر اساس گزارش گمرک، واردات ۲ میلیارد ۵۲۹ میلیون دلار و صادرات ۳ میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار بوده که واردات ۷.۷ درصد افزایش و صادرات نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است.
سخنگوی دولت گفت: بر اساس گزارش گمرک، واردات ۲ میلیارد ۵۲۹ میلیون دلار و صادرات ۳ میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار بوده که واردات ۷.۷ درصد افزایش و صادرات نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با اشاره به مصوبه روز گذشته هیات دولت در خصوص تصویب برنامه پیشنهادی گروه ملی آب برای مقابله با تنش آبی، اظهار داشت: در این برنامه که از سوی کارگروه ملی آب تهیه شده و حاوی برنامه ای برای مقابله با تنش آبی بوده، شورای آب و نهایتا هیات دولت ان را تصویب کرد و ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای این طرح پرداخت خواهد شد که ۷۰۰ میلیارد آن از منابع وزارت نیرو و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت خواهد شد.
وی افزود: امیدواریم با این برنامه همگام با مشارکت مردم و با قبول این واقعیت که در تنگنای آبی قرار داریم، با مدیریت صحیح مصرف از این تنگنای آبی عبور کنیم. نزولات جوی در بهار توانسته بخشی از این کمبود آب را تامین کند، اما کماکان با کمبود منابع مواجه هستیم.
سخنگوی دولت همچنین در خصوص تراز بازرگانی در یک ماه نخست سال جاری، گفت: بر اساس گزارش گمرک، واردات ۲ میلیارد ۵۲۹ میلیون دلار و صادرات ۳ میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار بوده است که بر این اساس، واردات ۷.۷ درصد افزایش و صادرات ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
نوبخت با اشاره به اجرایی شدن سیاست های جدید ارزی دولت، خاطرنشان کرد: تاکنون برای ۱۵ هزار و ۴۰۳ فقره کالا بالغ بر ۳ میلیارد و ۴۳۳ میلیون یورو ارز تخصیص یافته است و علاوه بر آن ۳ هزار میلیارد تومان نیز برای کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفته شده است.
توبیخ مسئولان وقت آموزش و پرورش بدلیل تخلف در هزینه کرد اعتبار ۹۸ میلیارد تومانی
وی با اشاره به در پیش بودن هفته معلم، اظهار داشت: هر سال در هفته معلم برخی پرداخت های معوقه معلمان و فرهنگیان انجام می شود که برای امسال خرید خدمت آموزشی و حق الزحمه امتحانات پرداخت خواهد شد و امروز هم با خزانه هماهنگی لازم انجام شد تا این پرداخت صورت پذیرد.
نوبخت ادامه داد: البته سال گذشته ۹۸ میلیارد تومان برای این موضوع پرداخت شد، اما این مبلغ در جایی دیگر هزینه شده بود که مسئولین وقت نیز مورد توبیخ قرار گرفتند.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات روز گذشته رئیس جمهور در خصوص نا امید بودن برخی از وزرا و گمانه زنی درباره تغییر در کابینه، گفت: افراد بسته به خصلت ها و سوابقشان نزد رئیس جمهور دسته بندی شده اند، اما سخنان رئیس جمهور به معنای تغییر در کابینه نیست.
وی افزود: البته آقای رئیس جمهور انسان بسیار زیرکی هستند و اگر احساس کنند برای عمل به وعده هایی که به مردم داده نیاز به تغییری باشد، این کار را خواهند کرد.
جزئیات گفتگوی تلفنی دیشب روحانی و مکرون
نوبخت در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تماس تلفنی شب گذشته روسای جمهور ایران و فرانسه با بیان اینکه رئیس جمهور فرانسه درباره برجام و روابط فیمابین حضوری فعالانه دارد، اظهار داشت: رئیس جمهور فرانسه مذاکراتی را با رئیس جمهور آمریکا داشته است و گزارش مذاکرات را به رئیس جمهور کشورمان ارائه کرد، ضمن آنکه پاسخ جمهوری اسلامی مشخص است که ما در قبال مسائل هسته ای یک سند را بیشتر نمیشناسیم و آن، برجام است.
سخنگوی دولت تاکید کرد: در خصوص مسائل دفاعی و منطقه ای نیز بارها گفته ایم که به هیچ وجه حاضر به مذاکره نیستیم.
از دست دادن حجتی برای ما راحت نیست
نوبخت در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مخالفت رئیس جمهور با شهردار شدن یکی از اعضای کابینه، اظهار داشت: مشخصا آقای حجتی مد نظر است که یکی از وزرای صادق و فعال هستند و مستقیما از رئیس‌جمهور ذکر خیر آقای حجتی را شنیده‌ام، وی از جنس کشاورزان است و قطعا از دست دادن او برای دولت راحت نیست.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درخصوص بازداشت مدیرمسئول یکی از روزنامه های اصلاح طلب در مشهد، خاطرنشان کرد: ما حمایت از شفافیت و مسئولیت رسانه‌ای را از منظر حقوق شهروندی می‌دانیم و دولت از این منظر و در چارچوب منشور حقوق شهروندی موظف به حمایت از رسانه‌هاست.
وی در ادامه این نشست خبری، گفت: ما باید افرادی که از درآمد بیشتری دارند اخذ مالیات بیشتری داشته باشیم و اشخاصی که کمتر درآمد دارند کمتر دریافتی داشته باشیم. اما کسانی هستند که از چتر مالیاتی فرار می‌کنند، اما سیستمی را طراحی کرده ایم که افراد دیگر نتوانند این کار را انجام دهند.
نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت قرارداد بوئینگ و خرید هواپیما، اظهار داشت: واردات هواپیما به روش اجاره به شرط تملیک بود و تعدادی هواپیما وارد شده است اما تا کنون که وزارت راه چیزی را در خصوص مسئله بوئینگ منعکس نکرده است اما پیگیری می‌کنم که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر.
سخنگوی دولت با اشاره به اصلاحات مربوط به عوارض خروج از کشور، در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات ایجاد شده برای دانشجویان، تصریح کرد: اصلاحاتی در این مورد انجام شده است. قصد دولت از عوارض شامل دانشجویان نمی‌شود تا دچار مشکل نشوند و در این زمینه کارگروهی هم وجود دارد که اوضاع را رصد می‌کند و بانک مرکزی نیز برای پرداخت‌ها برنامه مشخص دارد.
وی درخصوص مطالبات کارگران معدن زمستان یورت، گفت: همان زمان برای کمک به حادثه‌ای که اتفاق افتاد، سازمان برنامه و بودجه پرداخت‌هایی انجام داد، وزیر کار هم پیگیر ماجرا بود و اعلام می‌کنم اگر چیزی مانده اعلام کنند.
نوبخت درباره بازگشت نخبگان ایرانی به کشور و مشکلاتی که برایشان پیش آمده، خاطرنشان کرد: یکی از موارد همکاری قوا همین است چون وقتی دو مورد اتفاقی رخ دهد، دیگر کسی رغبت نمی‌کند به کشور خودش کمک کند اما اخباری که آقای ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور دادند نشان می‌دهد تعدادی از این افراد به داخل آمده‌اند و کار می‌کنند.
سخنگوی دولت درخصوص کمک دولت به مساجد، ادامه داد: در جمهوری اسلامی، دولت کمک به مسجد را کمک به خدمتگزاران می‌داند، انتظار این کمک وجود دارد. ما تاکید داریم که توسط مردم انجام شود ولی دولت همچنان کمک می‌کند.
حراج سکه ادامه دارد
نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص حراج سکه و سوداگری عده ای از این بازار، تاکید کرد: آمار صندوق بین‌المللی پول، نرخ بیکاری تقلیل یافته و رشد اقتصادی افزایش داشته است. بخشی از طرح‌های اشتغالزایی و تولید افرین ما از اعتبارات دولتی تامین می‌شود. ١٨ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان به ١٦ هزار بنگاه داده شده است و ٤٢ هزار و ١٠٠ میلیارد تومان هم به طرح‌های عمرانی تخصیص دادیم. 
وی درباره فروش سکه نیز تصریح کرد:در حال حاضر سیاستی جز حراج سکه نیست و فعلا همین روش وجود دارد.
لایحه «پالرمو» مربوط به دهه هشتاد است
سخنگوی دولت با بیان اینکه لایحه پالرمو مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم نیست، گفت: این کنوانسیون مربوط به دهه هشتاد است و اگر هم غلط تایپی در آن وجود دارد مجلس می تواند متن آن را عوض کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوالی در خصوص روند بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، گفت: بهترین اقدام این است که تعدادی از اصحاب رسانه به این استان سفر کنند و از خدماتی که دولت برای جبران خسارت و نوسازی انجام داده، مطلع شوند. با این سفر مشخص می‌شود مردم در چه وضعیتی هستند. البته قطعا آنها مشکلاتی دارند و در رفاه نیستند لذا باید تلاش کنیم بازسازی‌ها به صورت کامل انجام شود. پایان کار زمانی است که بازسازی‌ها کامل شود و امیدواریم این کار به زودی صورت بگیرد. 
سخنگوی دولت با بیان اینکه همه مسئولان در تلاشند تا مشکلات این مردم حل شود، اظهار داشت: همه توان اجرایی و مهندسی کشور را به این منظور به کار می‌گیریم و سازمان برنامه و بودجه نیز تاکنون اعتبارات قابل توجهی تخصیص داده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت آنچه در توان دارد انجام می‌دهد و مضایقه نمی‌کند، با این وجود اگر حتی یک نفر پیدا شود و اعلام نارضایتی کند، دشمنان انقلاب سراغ او می‌روند تا آن را به تمامی نظام تسری دهند.
کد مطلب: 85809
برچسب ها: صادرات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *