۰
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۲

تاکید رئیس جمهور بر نوسازی بافت فرسوده

رئیس جمهوری گفت: باید برای شتاب در روند بازسازی و بازآفرینی بافت فرسوده در خراسان رضوی و مشهد اقدامات لازم توسط استاندار، فرمانداران و شهرداران صورت گیرد.
رئیس جمهوری گفت: باید برای شتاب در روند بازسازی و بازآفرینی بافت فرسوده در خراسان رضوی و مشهد اقدامات لازم توسط استاندار، فرمانداران و شهرداران صورت گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی ظهر دوشنبه در دومین روز سفر به خراسان رضوی با حضوردر جمع خبرنگاران در مشهد افزود: در این زمینه دولت به همه استانداریها و شهرداریها اعلام کرده اگر زمین مناسب دولتی در اختیار دارند دولت آن زمین را برای بازآفرینی در شهرها اختصاص خواهد داد.
وی ادامه داد: اعطای وام ارزان قیمت به خانه اولیها برای سکونت در این بافتها نیز از دیگر سیاستها است. این مسیر در مشهد نیز باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند و دولت نیز در این زمینه کمک می کند.
رییس جمهوری همچنین گفت: مشهد فقط یک شهر نیست. مشهد به عنوان جایی که زائر داخلی و خارجی به آن می آید پایتخت معنوی فرهنگی و اخلاقی ما است باید تحول بزرگ در بافت فرسوده آن به وجود آوریم، یکی از کارهایی که مصمم به انجام آن هستیم مساله بافت فرسوده است.
رئیس جمهوری افزود: هر جا بافت فرسوده است در کنار آن اگر زمین وجود دارد، اگر مال شهرداری یا دولت است به صورت رایگان در اختیار اشخاص توسعه گر و سرمایه گذار قرار داده شود.
روحانی بیان کرد: اگر یک زمین متعلق به آستان قدس است آنها هم این کار را بکنند، امام رضا(ع) هم می خواهد و راضی است، زمین رایگان بدهیم خدمات شهری را هم دولت ملکف است ارائه دهد.
وی ادامه داد: با زمین و جواز مجانی واحدهای مسکونی ساخته شود و بعد از ساخت، واحدهای مسکونی در اختیار ساکنان بافت های فرسوده قرار داده شود و آنها هم بافت فرسوده خود را در قبال واحد جدید تحویل می دهند.
وی ادامه داد: با این کار واحد فرسوده آنها بدون اینکه پول بدهند با یک واحد نوساز تعویض و راه باز می شود، بهمن پارسال در 40 نقطه کشور کلید زده ایم و در همه جا باید آغاز شود، برای فروش واحدهای ساخته شده و برگشت پول سرمایه گذار هم به هر خانه اولی وام را با شش درصد می دهیم.
روحانی گفت: این اشتغال می آفریند، مردم را از زلزله نجات داده ایم، باید ساختمان ها را احیا کنیم تا جان ها به خطر نیفتد به ویژه در مشهد که مورد تاکید ما است.
رئیس جمهوری گفت: در سفر جاری به خراسان رضوی مشخص شد این استان تنها یک قطب گردشگری، علمی و کشاورزی نیست بلکه قطب مهم صنعتی در کشور نیز می باشد.
وی افزود: ایران امروز بعد از نفت، گاز و پتروشیمی در زمینه صنایع معدنی و زنجیره فولاد هم سرآمد است و هم اکنون ظرفیت تولید 200 میلیون تن فولاد در کشور ایجاد شده که 80 میلیون تن از این میزان مربوط به فعالیت دولتهای یازدهم و دوزادهم است. خراسان نقش مهمی در این زنجیره دارد.
روحانی ادامه داد: خواسته برخی توسعه زنجیره فولاد در خراسان رضوی است. فولاد وابسته به شرایط آب است اگر بتوانیم در این استان آب تولید کنیم زنجیره فولاد را هم می شود توسعه داد.
وی گفت: موضوع آب مشکل بزرگ برای کشور و خراسان رضوی است باید تلاش بیشتر برای مسئله تامین آب و مقابله با کم آبی داشته باشیم و طرحهای زیادی اجرا شوند که نخستین گام مدیریت مصرف و مهمترین بخش آن مربوط به حوزه کشاورزی است. صرفه جویی و بازچرخانی آب قدمهای اصلی است که باید برداشته شود.
رئیس جمهوری افزود: طرحهای متعددی در خراسان رضوی برای تامین مشکل کم آبی وجود دارد که انتقال آب از کوههای هزارمسجد از آن جمله است. همچنین موضوع شیرین کردن آب دریا مطرح است که باید این طرح از لحاظ صرفه اقتصادی محاسبه شود. آب، تامین آن و توسعه فعالیتهای صنعتی و گردشگری از طرحهای مهم دولت در خراسان رضوی است.
وی ادامه داد: در این سفر موفق شدیم در کنار زیارت بارگاه مطهر امام رضا(ع) مردم عزیز سبزوار و نیشابور را زیارت کنیم. مردم مشهد نیز میهمان نوازان خوبی هستند و در انتخابات 92 و 96 حضور و سخنان مشهدیها در سرنوشت انتخابات مهم بود.
روحانی گفت: از همه مردم خراسان رضوی و مشهد سپاسگزارم و عذرخواهی می کنم از شهرستانهایی که موفق نشدم به زیارت مردمانش بروم.

** فضای مجازی
رئیس جمهوری همچنین در نشست شورای اداری خراسان رضوی گفت:
هرچند در فضای مجازی حرف هایی گفته می شود که خوشایند نیست اما اجازه دهید مردم نفس بکشند و این قدر آنان را اذیت نکنید،ما نمی توانیم چون برخی موارد از فضای مجازی شکل می گیرد آن را تعطیل کنیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال ممکن است فردی از بنزین خریداری شده از پمپ بنزین ها برای سوزاندن خودش یا آسیب رساندن به جای دیگر استفاده کند. نمی توان همه پمپ بنزین های کشور را تعطیل کرد، چون پمپ بنزین که عامل جنایت نیست.
روحانی گفت: می پذیرم که عده ای در فضای مجازی گاهی لحن های ناجوری داشته و حتی در انتقاد از دولت لحن تخریبی دارند، حتی فحش هم می دهند و مسلما خوشمان نمی آید اما نمی توان ارتباط مردم را با فضای مجازی قطع کرد.
رئیس جمهوری گفت: اینکه ما توصیه می کنیم اینترنت قوی و پرسرعت داشته باشیم برای موضوع اشتغال است؛ می دانیم که پیام رسان ها و اینترنت اشکالاتی دارند اما اشکال در همه جا هست و جای بی اشکال وجود ندارد.
وی افزود: انقلاب اسلامی را همین مردم برپا کردند، ما نکردیم، جنگ را این مردم اداره کردند، ما نکردیم.
رئیس دولت دوازدهم اظهار داشت: کشور را این مردم در بخش های مختلف اداره می کنند، ما نمی کنیم، مردم آگاه هستند، باید مردم را یاری کنیم، آنان به اجبار نیازی ندارند.
روحانی ادامه داد: باید واقعیت ها را به مردم بگوییم، یادمان نرود که به مردم کمک کنیم، خداوند بزرگ ما را آفریده که هر کاری را با اختیار و انتخاب انجام دهیم لذا خودمان باید انتخاب کنیم و اختیار داشته باشیم.

* نباید افرادی را که مشغول کار نیستند بیچاره بدانیم
وی در ادامه همچنین گفت: کارهای خوبی در خراسان رضوی از سوی آستان قدس رضوی، مدیران و مسئولان در بخش های مختلف انجام گرفته و طرح هایی که امروز در این استان افتتاح شد نمونه ای از تلاش گسترده ای است که انجام شد.
رئیس جمهوری افزود: ایجاد 124 هزار شغل در خراسان رضوی پارسال خوب است اما این استان با 30 میلیون زائر در سال نباید بیکار داشته باشد و همه مردم به ویژه مشهدی ها باید از این بخش متنعم شوند.
وی گفت: نباید افرادی را که مشغول کار نیستند بیچاره بدانیم، بخش بزرگی از آنان جوانان و تحصیل کردگان ما هستند که به کار معمولی نه راضی هستند و نه با دانش و تخصص آنها سازگار است.

* با انحصار مخالفم
رئیس جمهوری همچنین گفت: باید راه های متنوع و مختلف را در اختیار مردم بگذاریم؛ خدا هم نخواسته به دین خود همه را مجبور کند خداوند پیامبر(ص) را برای هدایت فرستاد تا راه هدایت را ابلاغ کند نه اینکه ما را مجبور کند، با اجبار، ارزش از بین می رود.
وی افزود: باید از فضای مجازی درست استفاده کنیم البته باید واقعیت ها را گفت و در کنار آن سواد استفاده از فضای رسانه ای را به نوجوانان و جوانان بیاموزیم.
روحانی بیان کرد: با انحصار مخالفم، اقتصاد و فرهنگ هم با انحصار نمی شود، انحصار خوب نیست؛ باید پیام رسان های داخلی را تقویت کنیم در فضای مجازی دنبال اشتغال برای جوانان و بانوان هستیم، ظرف یک سال بیش از 200 هزار اشتغال درست کردیم.
* برجام در امور مختلف تاثیر گذاشت
رئیس جمهوری همچنین به موضوع برجام اشاره و بیان کرد: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم که شروع کردیم یکی از هدف گذاری های ما این بود که تحریم ظالمانه را برداریم؛ تحریم به نظر ما بالاترین فشار بر مردم بود در دارو و وسایل پزشکی هم تحریم بودیم.
وی افزود: وزیر کشاورزی نیز به من گفت با برجام خدمت بزرگی به سلامت مردم شد، همه سموم ایراد داشت، بعد از برجام بهترین سموم وارد کشور می شود که خدمت بزرگی به سلامت مردم است.
روحانی ادامه داد: برجام باعث شد داروهای نایاب و وسایل پزشکی به دست مردم برسد، یک تحریم ظالمانه غلط بر ما تحمیل کرده بودند خواستیم برداریم، گفته بودیم در 100 روز اول دولت یازدهم کارهایی می کنیم و در کمتر از 100 روز نخست، اولین توافق برجام صورت گرفت.
وی گفت: توافق اولیه موقت برجام آذر ماه انجام شد و زیر 100 روز این کار صورت گرفت. با همان توافق بود که نفت ما از آن حالتی که آنها می خواستند 20 درصد به صورت مداوم کم کنند7489 آزاد شد. از آن توافق بود که پتروشیمی، ماشین سازی و فلزات گرانبها نیز آزاد شدند.
رئیس جمهوری افزود: به نخستین گام برای رفع ظلم در همان ماههای اولیه رسیدیم، بعد هم ادامه دادیم تا توافق نهایی. کاری که در برجام کردیم این بود که می خواستیم به دنیا بگوییم القا نگرانی راجع به ایران غلط است، اینکه شما می گویید ایران خطرناک است و به دنبال بمب هسته ای است، این بمب هسته ای را در کجا می خواهد استفاده کند، یک توطئه تبلیغاتی و دروغ است، ایران به دنبال بمب نیست. ما می خواستیم ایران هراسی را از بین ببریم.
وی ادامه داد: بر این مبنا و برنامه آمدیم با دنیا توافق کردیم. می گویند شما به دنیا چقدر اعتماد دارید؛ هیچوقت نمی شود گفت اعتماد 100 درصد می باشد، بلکه اعتماد نسبی است. نسبت به هر کشوری که در نظر بگیرد اعتماد نسبی است.
روحانی گفت: در دنیای امروز بر یک مبانی حرکت می کنیم، ما با کسی توافق نکردیم که اعتماد کنیم بلکه توافقی کردیم سازمان ملل متحد به آن اعتماد کند. به دنیا گفتیم اگر نگرانی شما واقعا برای بمب هسته ای است، این نگرانی را رفع می کنیم ولو اینکه این نگرانی واقعی نیست و جزو اوهام و خیال و تصور است. دنیا هم در برابر ما گفت که تحریمهای ظالمانه را برمی دارد.
وی افزود: امروز هم ما به دنیا می گوییم اگر نگرانی شما بمب هسته ای است ما این اعتماد را در برجام بطور کامل بوجود آوردیم اما اگر نگرانی دیگری دارید ما با کشورهای دیگر در برجام مشکلی نداریم، نه با چین و نه با اروپا، آنها طرفدار برجام هستند و بر اجرای آن اصرار دارند و حضوری و تلفنی صحبت می کنند که باید برجام را حفظ کنیم.

* اهداف آمریکا
رئیس جمهوری ادامه داد: بحث ما یکی از این هفت کشور یعنی آمریکا است. آمریکاییها دنبال چه هستند؟ آمریکا اهداف چند پله ای داشت. هدف اولشان این است که قدرت ایران کم شود، همه دولتهای آمریکا پس از انقلاب اسلامی دنبال این بودند که ایران قدرتمند نباشد، قبلا هم دنبالش بودند، الان هم دنبالش هستند و بعد هم دنبالش خواهند بود.
وی گفت: نکته دوم این است که ایران در منطقه نفوذ نداشته باشد یا 'حداقل نفوذ' را داشته باشد. اینکه ما کشوری دارای نفوذ در منطقه باشیم خوشایند هیچیک از دولتهای آمریکا نیست. قدرتهای بزرگی مثل آمریکا دلشان نمی خواهد ایران کشوری مستقل بوده و به شرق و غرب کاری نداشته باشد و به آنها در تصمیمات خود اعتنایی نکند.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: در رژیم گذشته، آمریکاییها و قدرتهای بزرگ در ایران همه کار بودند و در همه چیز امور کشور حتی در زندگی مردم دخالت می کردند. اما آمریکا امروز نمی تواند در ایران دخالت داشته باشد.
وی ادامه داد: اهدافی را آمریکا دارد و ملت ما با همه قدرت روبروی آن خواهد ایستاد. بنابراین اگر آمریکا دنبال این است که کشور ما استقلال نداشته باشد و تابع آنها باشد، در منطقه نفوذ نداشته باشد و قدرتمند نباشد، مردم ما در برابر این فشار با همه قدرتشان می ایستند و در 40 سال گذشته نیز همین کار را کرده اند.
رئیس جمهوری گفت: اما اگر هدف آمریکا این است که ایران دنبال بمب هسته ای نباشد، بطور کلی این نگرانی وجود ندارد چون ایران طبق دین و فتوای رهبری دنبال بمب هسته ای نیست.
وی افزود: اگر آمریکا قدمی برخلاف تعهدش بردارد اولا افکار عمومی دنیا بر این است که ایران در این زمینه مقصر نیست و حتی به جز یکی دو دولت همه دولتهای دنیا می گویند حق با ایران است و کسی که نقض کرده آمریکاست پس ما افکار عمومی دنیا و دولتهای دنیا را با خود داریم.
روحانی ادامه داد: اگر امروز آمریکا قدمی بردارد این قدم به معنای یک کشور است نه شورای امنیت سازمان ملل. در گذشته قدمهای آمریکا متکی بر قطعنامه های ظالمانه شورای امنیت بود اما امروز آن قطعنامه ها وجود ندارند.
وی گفت: ممکن است در ذهن مردم بیاید که هفته آینده آمریکا در برابر این مساله چه اقدامی می کند. ما برای صورتهای مختلف تصمیملات لازم را اتخاذ کرده ایم. اینکه آمریکا از این توافقنامه بیرون رفته یک شری کم شده است و اگر همه آنچه مورد نظر ما است تامین نشود راه معقول و قانونی و برنامه ریزی خودمان را داریم.

* مردم به آینده، زندگی و اقتصاد مطمئن باشند
رئیس جمهوری افزود: ملت ما امروز از نظر افکار و اهداف یکپارچه است و به خوبی می توانیم از این معضل کوتاه مدت عبور کنیم چون این معضل نمی تواند بلندمدت باشد. اگر آمریکا هر اقدام غلطی انجام دهد بعدها پشیمان خواهد شد و می فهمد که خطای استراتژیک انجام داده است، بنابراین ملت و مردم ما باید کاملا به آینده و زندگی و اقتصاد و روابط اقتصادیشان کاملا مطمئن باشند و ما می توانیم کشور را اداره کنیم.
وی ادامه داد: این برنامه ارز یکی از دلایلش آمادگی برای این حوادث بود که احتمال می دادیم پیش روی ما بیاید. یک زمانی آنقدر ارز داشتیم که هرکس به هر میزان می خواست بعضا برای برخی کارها مانند قاچاق نیز استفاده می کرد.
روحانی گفت: تعهدی در برابر کسی که می خواهد استفاده نا به جا از ارز داشته باشد برای تامین ارز نداریم. تعهد ما در برابر مردم است، تعهد ما نسبت به تامین ارز برای واردات و صادرات کشور، سرمایه گذاری، بیماری که نیاز داشته باشد به خارج برود می باشد لذا نیازهای واقعی به ارز را به خوبی تضمین خواهیم کرد.
وی افزود: اگر این کار را در این مقطع نمی کردیم هر روز ممکن بود توطئه ای علیه بازار ارز انجام گیرد. برخی می گویند چرا قبلا این کار را برای ارز نکردید، می گوییم چون قبلا نیاز نبود در این کشور چنیین کاری انجام بگیرد.
رئیس جمهوری ادامه داد: در شرایطی بودیم که یک توطئه نزدیکی پیش روی ما نبود، ارز به اندازه کافی بود، در طول چهار سال قبل نوسان فوق العاده ای در ارز نداشتیم و نهایت نوسان پنج درصد در سال بود. در این مقطع لازم بود ارز را کنترل کنیم، برای این مقطع این کار ما صحیح و درست است.
وی گفت: ارز به اندازه کافی برای صادرات نفتی و غیرنفتی کشور و آنچه مورد نیاز است داریم. فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته وضعیت ارزی ما بهتر شده است اما ضرورت ندارد برای کسی که کالای قاچاق می آورد ارز مورد نیازش را تامین کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: یکی از راههای کنترل قاچاق در سال حمایت از کالای ایرانی این است که قاچاقی نتواند ارز خود را تامین کند. خروج نابه جای ارز، سوداگری، بازی و دلالی از مشکلاتی بود که نیاز داشت حتما بازار ارز کنترل شود.
وی گفت: نیازمندیهای مردم به ارز تکمیل می شود، ارز مورد نیاز برای زندگی مردم در چارچوب اهدافی که امسال برای توسعه کشور در نظر داریم تامین می شود. در این راه موفق خواهیم بود و هیچ نگرانی در برابر تصمیمات ظالمانه آمریکا و اقدامات ناصحیح آنها نخواهیم داشت.
کد مطلب: 86149
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *