۰
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۹

گلزنان ایرانی جام جهانی

جام جهانی فوتبال از سال 1930 آغاز شده است که در 20 دوره گذشته این رقابت ها، تیم ملی ایران در چهار دوره حضور داشته و هفت بازیکن ملی پوش کشورمان موفق به گلزنی در آن شده اند.
جام جهانی فوتبال از سال 1930 آغاز شده است که در 20 دوره گذشته این رقابت ها، تیم ملی ایران در چهار دوره حضور داشته و هفت بازیکن ملی پوش کشورمان موفق به گلزنی در آن شده اند.
بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال از 24 خرداد ماه سال جاری در روسیه آغاز می شود تا 32 تیم منتخب از پنج قاره جهان در هشت گروه چهار تیمی به مصاف هم بروند و تیم ملی فوتبال کشورمان نیز برای پنجمین بار حضور خود را تجربه خواهد کرد.
حسن روشن، ایرج دانایی فر، حمید استیلی، مهدی مهدوی کیا، یحیی گل محمدی، سهراب بختیاری زاده و رضا قوچان نژاد هفت بازیکن ملی پوش ایران در چهار دوره گذشته این رقابت ها موفق به گلزنی شدند و در آوردگاه پیش رو در جام جهانی روسیه باید منتظر بود تا ببینیم کدام بازیکن پای خود را به گلزنی باز خواهد کرد.
تیم ملی فوتبال ایران از 1930 تا 1970 در جام جهانی شرکت نکرد و برای نخستین بار عزم خود را برای حضور در جام جهانی 1974 آلمان غربی جزم کرد که موفق به راهیابی نشد. اما سرانجام در 1978 که آرژانتین میزبان جام بود، برای نخستین بار موفق به حضور در این رقابت ها شد که یک تساوی و دو شکست حاصل تلاش مردان آن دوره است و حسن روشن و ایرج دانایی فر گلزنان ایران در این جام بودند.

** حسن روشن و ایرج دانایی فر در جام جهانی 1978 آرژانتین
روشن متولد 1334 تهران است که در تیم های باشگاهی تاج و الاهلی امارات بازی کرده است و در جام جهانی 1978 در مصاف با تیم «پرو» نخستین گل ایران را به ثمر رساند. ملی پوشان در این دیدار چهار بر یک نتیجه را واگذار کردند و در دیدار بعدی مقابل هلند نیز با سه گل شکست خوردند. اما در سومین و آخرین مصاف خود مقابل اسکاتلند به تساوی یک بر یک رسیدند که تک گل ایران را در این مسابقه دانایی فر به ثمر رساند.
دانایی فر متولد 1329 در تهران است که سابقه بازی در تیم های تاج، عقاب و پاس را در کارنامه دارد و هم اکنون ساکن آمریکاست.
تیم ملی فوتبال کشورمان در جام های 1982 اسپانیا و 86 مکزیک درگیر جنگ تحمیلی بود تا از جام جهانی فاصله بگیرد، ولی در 1990 ایتالیا و 1994 آمریکا هر چند شانس خود را برای جهانی شدن آزمود، ولی موفق به راهیابی نشد.
20 سال طول کشید تا نسل طلایی فوتبال رشد کند تا ظهور آنها در جام جهانی 1998 فرانسه تجلی یابد. بازیکنان آن نسل علی دایی، مهدی مهدوی کیا، سهراب بختیاری زاده، خداداد عزیزی، محمد خاکپور، افشین پیروانی، مهدی پاشازاده، علیرضا منصوریان، کریم باقری، ستار همدانی و احمد رضا عابدزاده بودند که مهدوی کیا، استیلی و بختیاری زاده موفق به گلزنی در این جام شدند. این در حالی است که در چهار دور حضور گذشته ایران در جام جهانی تنها پیروزی ملی پوشان با غلبه بر آمریکا در همین جام جهانی 98 رقم خورد.

**مهدی مهدوی کیا و حمید استیلی در جام جهانی 1998 فرانسه
تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 1998 فرانسه در دیدار نخست مقابل یوگسلاوی سابق با یک گل شکست خورد، اما در دیدار دوم مقابل تیم آمریکا با گل های مهدوی کیا و استیلی به پیروزی رسید و در آخرین دیدار با دو گل مقابل تیم آلمان نتیجه را واگذار کرد.
مهدوی کیا متولد 1356 تهران، نخستین گل ایران را مقابل تیم فوتبال آمریکا به ثمر رساند. او سابقه بازی در تیم های فوتبال بانک ملی، پرسپولیس، بوخوم، هامبورگ و اینتراخت فرانکفورت آلمان و داماش گیلان را دارد و در سال 2003 از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بازیکن برترسال آسیا شناخته شد. هواداران هامبورگ به او لقب موشک ایرانی داده بودند.
مهدوی کیا در 13 سال حضور خود در تیم ملی فوتبال در 110 بازی رسمی برای تیم ملی به میدان رفت که 13 گل حاصل هافبک راست ملی پوش کشورمان بود.
حمید استیلی دیگر گلزن ایران در جام جهانی فرانسه است که سال 1349 در تهران به دنیا آمد و در تیم های پاس، پرسپولیس، بهمن، القادسیه کویت و گیلانگ سنگاپور در رده باشگاهی بازی کرده و در 10 سال حضورش در تیم ملی و در 82 بازی، 12 گل به ثمر رساند. استیلی سابقه دستیار و سرمربیگری در تیم پرسپولیس را نیز دارد.

** یحیی گل محمدی و سهراب بختیاری زاده در جام جهانی 2006 آلمان
ایران موفق نشد به جام جهانی 2002 به میزبانی مشترک کره جنوبی و ژاپن راه یابد و در جام جهانی 2006 آلمان برای سومین مرتبه پس از حضور، این رقابت ها را تجربه کرد.
مکزیک، پرتغال و آنگولا حریفان ایران در مرحله گروهی این مسابقات بودند. ملی پوشان ایران در نخستین دیدار با نتیجه سه بر یک مقابل مکزیک شکست خوردند که تک گل ایران را مقابل مکزیک یحیی گل محمدی به ثمر رساند.
گل محمدی سابقه بازی در تیم های باشگاهی تراکتورسازی تبریز، پورا، پرسپولیس و صبا قم را دارد و در تیم ملی فوتبال ایران نیز در مدت 13 سال 74 بازی انجام داد و پنج گل زد. او در تیم های پرسپولیس، ذوب آهن و تراکتورسازی نیز با عنوان سرمربی حضور داشته که با تیم اصفهانی موفق شد قهرمان جام حذفی هم بشود.
ملی پوشان ایران در دومین دیدار مقابل پرتغال صف آرایی کردند که دو بر صفر شکست خوردند و در سومین و آخرین رقابت خود مقابل آنگولا به تساوی یک بر یک رسیدند که تک گل ایران را در این دیدار «سهراب بختیاری زاده» به ثمر رساند.
بختیاری زاده متولد 1351 خوزستان است که در 9 سال حضورش در تیم ملی فوتبال در 33 بازی به میدان رفت و به رغم پست دفاعی که داشت، سه گل به ثمر رساند. او در تیم های باشگاهی استقلال تهران و خوزستان، فولاد، پاس و صبا قم نیز بازی کرده است.

**رضا قوچان نژاد در جام جهانی 2014 برزیل
جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی محلی بود که بار دیگر تیم ملی فوتبال ایران موفق به راهیابی به این آوردگاه جهانی نشد تا چهار سال بعد در جام جهانی 2014 برزیل برای چهارمین بار طعم جهانی شدن را بچشد.
نیجریه، آرژانتین و بوسنی و هرزگوین حریفان ایران در این جام بودند که در نخستین دیدار تیم ما به تساوی بدون گل مقابل حریف آفریقایی خود رسید و در دومین رقابت مقابل نایب قهرمان این جام یعنی آرژانتین با تک گل «لیونل مسی» شکست خورد. ملی پوشان فوتبال کشورمان در سومین دیدار مقابل بوسنی با نتیجه سه بر یک شکست خوردند و تک گل ایران در این دیدار توسط «رضا قوچان نژاد» به ثمر رسید.
قوچان نژاد که متولد 1366 در شهر مشهد است در دوران کودکی همراه با خانواده خود به هلند مهاجرت می کند و فوتبال پایه را در این کشور فرا گرفت و در سال 2011 توسط «کارلوس کی روش» سرمربی تیم ملی به جمع ملی پوشان دعوت شد. او در باشگاه های هلند، انگلیس، قطر و کویت بازی کرده و هم اکنون نیز توسط کی روش به تیم ملی دعوت شده است.
تیم ملی فوتبال کشورمان برای حضور در پنجمین آوردگاه جهانی به میزبانی روسیه برنامه های آماده سازی و اردویی خود را در ترکیه دنبال می کند.
ملی پوشان کشورمان در دیدارهای تدارکاتی خود در این کشور به مصاف تیم های یونان و ترکیه در شهر استانبول خواهند رفت و در آخرین دیدار دوستانه در روسیه مقابل تیم لیتوانی صف آرایی می کنند.
تیم ملی فوتبال کشورمان در گروه «بی» جام جهانی با تیم های مراکش، پرتغال و اسپانیا همگروه است.
 
کد مطلب: 87151
برچسب ها: جام جهانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *