۰
جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۴۳

موریتانی قول استرداد وزیر اطلاعات قذافی را داد

دولت لیبی اعلام کرد که موریتانی وعده داده است که پس از کامل کردن اقدامات لازم عبدالله السنوسی، وزیر اطلاعات قذافی را تحویل می‌دهد.
به نقل از پایگاه خبری "الیوم السابع"، "مصطفی ابوشاقور" معاون نخست وزیر لیبی امروز جمعه تاکید کرد دولت موریتانی وعده داده است که عبدالله السنوسی را به لیبی تحویل می‌دهد و در حال نهایی کردن تدابیر و اقدامات لازم برای استرداد وی است.

ابوشاقور افزود: روابط لیبی با موریتانی بزرگ تر از آن است که یک فرد (السنوسی) بر آن تاثیرگذار باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که موریتانی با دولت انتقالی لیبی برای استرداد السنوسی و محاکمه عادلانه وی در طرابلس همکاری کند

این مقام لیبی بر اهتمام کشورش برای برقراری روابط دوجانبه قوی با موریتانی و همکاری بین دو ملت تاکید کرد.

"ناصر المانع" سخنگوی رسمی دولت انتقالی لیبی در طرابلس نیز گفته است: اخبار برخی رسانه‌ها درباره انتقال عبدالله السنوسی از موریتانی به لیبی صحت ندارد.

وی افزود: تماس‌ها با نواکشوت برای دستیابی به ساز و کار مشترک قضایی ادامه دارد تا از طریق آن السنوسی را در نزدیک ترین زمان ممکن تحویل بگیریم.

السنوسی هفدهم مارس گذشته در موریتانی بازداشت شد و از آن زمان مقامات لیبی با مقامات موریتانی برای تحویل وی به طرابلس در تماس هستند.

شورای انتقالی لیبی رئیس دستگاه اطلاعاتی قذافی را به دست داشتن در فاجعه زندان بوسلیم طرابلس در سال ۱۹۹۶ متهم می‌کند که در آن بیش از هزار و ۲۰۰ زندانی ظرف چند دقیقه به دست نیروهای قذافی قتل عام شدند.

یک هیأت عالی رتبه لیبیایی پیش از این به ریاست مصطفی ابوشاقور معاون نخست وزیر این کشور پیام سران طرابلس مبنی بر درخواست استرداد رئیس سابق دستگاه اطلاعات این کشور را به "محمد ولد عبدالعزیز" ارائه کرده بود.

از جمله سؤالاتی که السنوسی باید به آن پاسخ بدهد، موضوع سقوط هواپیمای آمریکایی در لاکربی، سقوط یک هواپیمای فرانسوی و سقوط هواپیمای حامل نخست وزیر موریتانی در سال ۱۹۷۹ است.

همچنین انتظار می‌رود که السنوسی درباره سرنوشت امام موسی صدر که در خاک لیبی ناپدید شد، مورد بازجویی قرار گیرد.

فرانسه، انگلیس و دیوان بین‌المللی کیفری خواستار استرداد عبد الله السنوسی به عنوان حافظ اسرار قذافی برای محاکمه او به اتهام ارتکاب جنایات تروریستی هستند.

با این حال برخی مقامات موریتانی و فعالان حقوقی این کشور می‌گویند السنوسی باید در داخل موریتانی محاکمه شود و براساس معاهدات بین المللی تحویل وی به لیبی غیر ممکن است
کد مطلب: 874
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *