۰
شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۸

حاشیه سازی نایک علیه ایران

در حالی که کمتر از 12 روز تا آغاز رسمی مسابقات حساس جام جهانی فوتبال باقی مانده است، شرکت آمریکایی «نایک» -تولید کننده لباس های ورزشی- تلاش دارد تا حاشیه ای تبلیغاتی - ورزشی برای بازیکنان تیم ملی ایران به وجود بیاورد.
در حالی که کمتر از 12 روز تا آغاز رسمی مسابقات حساس جام جهانی فوتبال باقی مانده است، شرکت آمریکایی «نایک» -تولید کننده لباس های ورزشی- تلاش دارد تا حاشیه ای تبلیغاتی - ورزشی برای بازیکنان تیم ملی ایران به وجود بیاورد.
به گزارش خبرنگار ورزشی ایرنا، روز گذشته شرکت آمریکایی نایک اعلام کرد که بدنبال تصمیم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری جنجالی آمریکا، بازیکنان ایران نمی توانند کفش های ورزشی این شرکت را بپوشند.
این خبر در حالی 12 روز قبل از جام جهانی اعلام می شود که بیشتر رنگ و بویی سیاسی- تبلیغاتی و صرفا برای جنجال سازی علیه تیم ملی ایران دارد. به طور حتم دیگر نمی توان با پوشیدن کفش های نایک یا هر شرکت دیگری بمب اتم تولید کرد!
خروج آمریکا از برجام نیز هیچ ارتباطی با روح ورزش و فوتبال که «صلح» را ترویج می دهند، ندارد. اما اقدام شرکت نایک را می توان از جنبه اقتصادی و نشستن در صدر اخبار با مانور سیاسی تحلیل کرد.
در خبری که روز گذشته از طرف شرکت نایک منتشر شد نیز آمده است که براساس «پیش بینی ها» و نه واقعیت، 60 درصد بازیکنان در جام جهانی از کفش های ورزشی این شرکت استفاده و دست کم 40 درصد از بازیکنان کفش های شرکت های دیگر را انتخاب خواهند کرد.
براساس این گزارش حدود نیمی از اعضای تیم های آلمان و اسپانیا و سه چهارم بازیکنان روسیه با وجود اینکه پیراهن آدیداس را بر تن دارند، اما از کفش نایک استفاده خواهند کرد.
شرکت آدیداس تامین کننده پیراهن 12 تیم از 32 تیم حاضر در جام جهانی 2018 شامل آلمان، اسپانیا و روسیه و همچنین ایران است و با تیم های بیشتری در مقایسه با نایک قرارداد دارد در حالی که نایک پیراهن 10 کشور از جمله برزیل، فرانسه و انگلیس را تامین می کند.
«مارک پارکر» مسئول اجرایی شرکت نایک گفت: قرارداد با تیم ها برای فروش پیراهن بازیکنان مهم است، اما حمایت مالی از بازیکنان مهم مثل «کریستیانو رونالدو» که نایک می پوشد و «لیونل مسی» که کفش آدیداس می پوشد، در فروش کفش ها مهمتر است.
شرکت آلمانی پوما در رده سوم است و تامین لباس های چهار تیم را در جام جهانی در اختیار دارد. پوما در جام 2014 تامین کننده لباس هشت تیم بود.
به نظر می رسد با توجه به اینکه شرکت نایک در زمینه لباس ورزشی، عرصه رقابت را به آدیداس واگذار کرده، با این حاشیه سازی قصد داشته تا اقدامی تبلیغاتی کند.
آدیداس حتی قبل از شروع این جام از رقیب اصلی خود شرکت نایک در تامین پیراهن تیم ها پیشی گرفته است.
به گفته «کاسپر رورستد» مسئول اجرایی آدیداس، جام جهانی روسیه در مقایسه چهار سال پیش که در برزیل برگزار شد، فرصت های مالی کمتری در بردارد.
براساس گزارش رویترز، آدیداس در فروش کالاهای ورزشی به جز رشته فوتبال، از سال 2014 تاکنون از شرکت آمریکایی نایک به ویژه در بازار آمریکا پیشی گرفته است . آدیداس از سال 1970 توپ مسابقات جام جهانی را تامین کرده است و طبق قرارداد منعقد شده تا سال 2030 حامی جام جهانی خواهد بود. به همین علت فوتبال برای وجهه این برند آلمانی همچنان بااهمیت است.
براساس گزارش شرکت آدیداس، فروش کالاهای فوتبالی در سال 2014 ، 2.1 میلیارد دلار بود. این شرکت 14 میلیون توپ رسمی مسابقات و هشت میلیون پیراهن بازیکنان شامل سه میلیون پیراهن تیم ملی آلمان را عرضه کرد. این رقم در سال 2016 به 2.5 میلیارد یورو افزایش یافت.
شرکت نایک هم اعلام کرد، فروش کالاهای فوتبالی این شرکت با چهار درصد کاهش به دو میلیارد دلار تا پایان سال مالی 31 مه 2017 رسید.
جام جهانی می تواند درآمد آدیداس را در سال 2018 حدود 3 تا 4 درصد افزایش دهد که در مقایسه با تورنمنت قبلی البته پایین تر است.
با این حال افزایش میزان فروش در طول برگزاری جام جهانی بستگی به این دارد کدام یک از تیم های خاص به مراحل بالاتر صعود کنند.
جام جهانی 2018 از 24 خرداد تا 24 تیر ماه به میزبانی روسیه برگزار می شود. تیم ملی ایران در این دوره از رقابت ها با مراکش، اسپانیا و پرتغال در گروه دوم همگروه است.
کد مطلب: 88006
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *