۰
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۴

آمریکا و کانادا در آستانه جنگ تجاری

تلاش نخست وزیر کانادا برای پرهیز از عصبانیت دونالد ترامپ تنها چند ساعت پس از اینکه به نظر می‌رسید با موفقیت به پایان رسیده است، با توهین باران شدن از سوی رییس جمهور آمریکا شکست خورد.
تلاش نخست وزیر کانادا برای پرهیز از عصبانیت دونالد ترامپ تنها چند ساعت پس از اینکه به نظر می‌رسید با موفقیت به پایان رسیده است، با توهین باران شدن از سوی رییس جمهور آمریکا شکست خورد.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، جدا از ریسک فزاینده جنگ تجاری میان آمریکا و کانادا، حمله شخصی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا که تلاش داشت مواضع آشتی جویانه‌ای در مواجهه با تهدیدهای آمریکا در خصوص پیمان تجاری نفتا و سایر موارد تجاری دوجانبه داشته باشد، ریسک‌های اقتصادی و سیاسی داخلی برای وی به همراه خواهد داشت.
ترامپ پس از اینکه نشست گروه هفت را ترک کرد و برای حضور در نشست کره شمالی، عازم سنگاپور شد در توییتی نوشت: جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در جریان دیدارهای گروه هفت بسیار ملایم رفتار کرد و پس از اینکه نشست گروه هفت را ترک کردم، یک کنفرانس مطبوعاتی داد و تعرفه‌های آمریکا را توهین آمیز خواند و گفت مرعوب نخواهد شد.
این حمله هر گونه امید برای اینکه کانادا با صبر یا رفتار سنجیده‌ای که از زمان به قدرت رسیدن ترامپ پیشه کرده است، از تعرفه‌های آمریکا برای واردات فولاد و آلومینیوم معاف شود یا درباره توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) مذاکره مجدد کند را در هم شکست.
دفتر ترودو در واکنش به چرخش ناگهانی رفتار ترامپ آن هم چند ساعت پس از اینکه با نخست وزیر کانادا به شوخی و خنده پرداخته بود، گفت ترودو در این کنفرانس مطبوعاتی حرفی نزده است که پیش از این نزده باشد.
ترودو به خبرنگاران گفت: ما کانادایی‌ها منطقی و مودب هستیم اما مرعوب نخواهیم شد. وی تکرار کرد کانادا علیه تعرفه‌های آمریکا روی واردات فولاد و آلومینیوم تلافی خواهد کرد و افزود: منطق ترامپ توهین آمیز بوده است.
اگرچه این دو نفر از زمان به قدرت رسیدن ترامپ دیدارهای دوستانه و تماسهای تلفنی داشته‌اند اما رفتار و دیدگاه نخست وزیر کانادا به باراک اوباما، رییس جمهور سابق آمریکا نزدیک است.
چرخش ۱۸۰ درجه ای رفتار ترامپ خشم و نارضایتی کانادایی‌ها و آمریکایی‌های طرفدار تجارت آزاد را برانگیخت.
جان مک کین، سناتور جمهوریخواه آمریکا در توییتی نوشت: "خطاب به متحدان ما: اکثر آمریکایی‌ها موافق تجارت آزاد، جهانی سازی و حامی متحدانمان بر مبنای ۷۰ سال ارزشهای مشترک مانده‌اند. آمریکایی‌ها با شما هستند حتی اگر رییس جمهورشان نباشد".
رولاند پاریس، مشاور سیاست خارجی سابق ترودو نیز رییس جمهور آمریکا را به باد انتقاد گرفت.
جمهوریخواهان نگران هستند که در آستانه انتخابات کنگره در نوامبر، اختلاف با کانادا به یک مشکل در ایالتهای متکی به زراعت تبدیل شود.
در جریان نشست گروه هفت، ترامپ عکس صفحه توییتر خود را به عکس خانوادگی که با رهبران دیگر گروه هفت گرفته بود، تغییر داد.
کد مطلب: 88378
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *