۰
جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۰
آمریکا بر محصولات فولادی اروپا، مکزیک و کانادا مالیات بست

جنگ تجاری ترامپ علیه متحدان

تعرفه مالیاتی آمریکا بر فولاد اروپا، مکزیک و کانادا اعمال می‌شود. به گزارش دویچه وله، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا بی آنکه پیام توییتی بنویسد یا شخصا ابراز نظر کند، این بار ویلبور راس، وزیر تجارت را به جلو فرستاد.
جنگ تجاری ترامپ علیه متحدان
تعرفه مالیاتی آمریکا بر فولاد اروپا، مکزیک و کانادا اعمال می‌شود. به گزارش دویچه وله، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا بی آنکه پیام توییتی بنویسد یا شخصا ابراز نظر کند، این بار ویلبور راس، وزیر تجارت را به جلو فرستاد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، راس تصمیم ترامپ را اعلام کرد و گفت: از همین جمعه بر روی تمام واردات فولاد از اتحادیه اروپا و نیز کانادا و مکزیک یک تعرفه گمرگی ۲۵درصدی و برای آلومینیوم ۱۰درصدی وضع خواهد شد. کاخ سفید هم در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «ایالات متحده آمریکا پس از بارها به تعویق انداختن زمان اجرای تعرفه‌ها، اجازه داده بود که زمان بیش‌تری برای بحث و گفتگو فراهم شود. با این حال مذاکرات ایالات متحده با شرکا نتوانست راهی برای دستیابی به توافقات رضایت‌بخش فراهم کند. اکنون ما حاضریم که با تعدادی از کشورهای دیگر از جمله استرالیا، آرژانتین، برزیل و کره جنوبی برای اعمال تعرفه‌های جدید به توافق برسیم.»
از امروز، قیمت برخی از محصولات وارداتی آمریکایی در اروپا افزایش عمده ای خواهد یافت و می‌توان گفت جنگ تجاری بین دو سوی اقیانوس اطلس، بین اروپا و آمریکا شکل واقعی بخود گرفته است. اتحادیه اروپا اعلام کرده است نسبت به وضع گمرک ویژه بر فولاد و آلومینیوم اروپایی واکنش نشان خواهد داد. کمیسیون اروپا پیش تر نام برخی از محصولاتی را که تعرفه‌ها شامل آنها می‌شوند را منتشر کرده است. در میان محصولات وارداتی آمریکا می‌توان به آب پرتقال، ذرت و برخی محصولات دیگر صنعتی اشاره کرد.
تعرفه‌های جدید محصولات آمریکایی در اروپا می‌تواند ۲.۸ میلیارد یورو به شرکت‌های صادرکننده به اروپا ضرر برساند. این در حالی است که دونالد ترامپ، که در آغاز سال میلادی ابتکار عمل اجرای تعرفه‌های جدید روی محصولات وارداتی اروپایی از جمله فولاد و آلومینیوم را بکار گرفت، گفته بود این تعرفه‌ها «بازی برد-برد» برای ایالات متحده است. حال به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا رویای برد-برد آمریکا را می‌تواند به کابوس بدل کند.

بحث عوارض سنگین خودرو
در ادامه جنگ تجاری دو سوی اقیانوس اطلس، رئیس‌جمهوری آمریکا در حرکتی جدید در اوائل این هفته از وزیر بازرگانی خود خواست عوارض گمرکی جدیدی را برای خودروهای وارداتی اروپا به آمریکا در نظر بگیرد. جنگ تجاری و سیاست‌های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا به همین‌ جا ختم نمی‌شود و آلمان و به طور خاص، خودروسازان آلمانی، زیان خواهند دید. به گزارش رسانه‌های آلمانی، رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با رئیس جمهوری فرانسه گفته که قصد دارد از ورود خودروهای لوکس آلمانی به بازار ایالات متحده جلوگیری کند.
این خبر که به نقل از چند دیپلمات ناشناس اروپایی و آمریکایی منتشر شد، هیچ گونه نقل قول مستقیمی نداشت؛ بنابراین هنوز نمی‌توان آن را تائید کرد اما باتوجه به وضعیت پیش آمده، احتمالا این اتفاق نیز رخ خواهد داد.
هفته گذشته دولت ترامپ از ایجاد هیئت تحقیق تجاری برای بررسی واردات خودرو در ایالات متحده خبر داد که می‌تواند باعث اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر خودروهای آلمانی شود. در حال حاضر ۹۰ درصد از بازار خودروهای لوکس ایالات متحده آمریکا در اختیار شرکت‌های آلمانی است و این مسئله می‌تواند واکنش این خودروسازان بزرگ را برانگیزد. در حال حاضر بیش‌ترین سهم صادارات کشورهای عضو اتحادیه اروپا به آمریکا، متعلق به خودروسازان آلمانی از جمله مرسدس بنز، پورشه، آئودی، بی‌ام‌و و فولکس‌واگن است.
ترامپ پیش از این نیز بنای مخالفت با خودروسازان آلمانی را گذاشته بود و در اوایل سال ۲۰۱۷ طی مصاحبه با روزنامه آلمانی بیلد گفت که قصد دارد تعرفه ۳۵ درصدی بر واردات خودرو اعمال کند. در آن زمان رئيس جمهور آمریکا، کشور آلمان را به عنوان یک خودروساز بزرگ معرفی کرد، اما گفت که روابط تجاری آلمان با آمريکا يک خیابان يک‌طرفه و ناعادلانه است. در پی  اظهارات ترامپ، ارزش سهام بی‌ام‌و در بازار بورس حدود ۰.۵ درصد کاهش یافت؛ در حالی که ارزش سهام دایملر و فولکس‌واگن به ترتیب ۱ و ۱.۶ درصد کاهش یافت.

خشم اروپا از تصمیم ترامپ
نخستین واکنش دولت فرانسه از سوی رییس جمهور این کشور با یادآوری دهه ۳۰ میلادی و پیش از آغاز جنگ جهانی دوم صورت گرفت. امانوئل مکرون گفت: «این تصمیم از جنبه‌های زیادی اشتباه است. اشتباهی که منجر به ایجاد عدم توازن بین‌المللی می‌شود. این اقدام منجر به ملی‌گرایی اقتصادی و تجاری می‌شود. ولی ملی‌گرایی مساوی است با جنگ. این دقیقا همان تحولاتی است که در سال‌های دهه ۳۰ اتفاق افتاد.»
از سوی دیگر، رییس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود از تصمیم او برای برقراری تعرفه‌های سنگین بر واردات آلومینیوم و فولاد از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک به شدت انتقاد کرده است.
بنا بر اعلام کاخ الیزه، آقای مکرون در این گفت و گو با «غیرقانونی» خواندن اقدام دولت آمریکا در برقراری تعرفه‌های تجاری سنگین از «اقدام قاطع و متناسب» اتحادیه اروپا خبر داد.
«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است که این گمرک ویژه به هیچ وجه قابل پذیرش نیست: «امروز روز بدی برای تجارت جهانی است.» او افزود که اتحادیه اروپا  اقدامات متقابل را اعلام خواهد کرد.
«سیسیلیا مالم‌‌ستروم» کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا در این رابطه گفت که پاسخ اتحادیه اروپا متناسب و در انطباق با مقررات سازمان تجارت جهانی (WTO) خواهد بود. او افزود که حال اتحادیه اروپا مکانیسم‌های متناسب برای حل مناقشه را در سازمان تجارت جهان فعال خواهد کرد.
دولت بریتانیا نیز در نخستین واکنش خود نسبت به تصمیم دولت آمریکا «ابراز تأسف» کرد. یک سخنگوی دولت گفت که بریتانیا و اتحادیه اروپا متحدان نزدیک ایالات متحده هستند و معافیت از گمرکات برای آنها باید نامحدود باشد. این سخنگوی دولت بریتانیا افزود که دولت متبوع او به همراه اتحادیه اروپا و ایالات متحده تلاش خواهد کرد به این هدف برسد.
«پتر آلتمایر» وزیر اقتصاد آلمان در گفت‌وگو با برنامه خبری شامگاه پنج‌شنبه (۳۱ مه/ ۱۰ خرداد) کانال یک تلویزیون این کشور تاکید کرد که اعمال تعرفه‌های ویژه بر واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا در عین حال به میزان چشمگیری همبستگی میان کشورهای عضو اتحادیه  برای واکنش به این تصمیم را افزایش داده است.
«راینهارد بوتیکوفر»، عضو جناح سبز‌های پارلمان اروپا و کارشناس مناسبات فراآتلانتیک است. او در گفت‌وگو با شبکه اول تلویزیون آلمان تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید به رئیس‌جمهوری آمریکا ترامپ نشان دهد که اجازه نمی‌دهد کسی این اتحادیه را مجازات و یا نکوهش کند. او افزود که اقدامات متقابل در دست تهیه است و گمرک‌های متقابل برای برخی کالاهای آمریکایی وضع خواهند شد که البته به سطح گمرک‌های ویژه آمریکا بر فولاد و آلومینیوم نمی‌رسد.
«ویلبور راس» وزیر تجارت آمریکا به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفته است که اقدامات متقابل از سوی اتحادیه اروپا و یا کشور دیگر، تأثیر چندانی بر اقتصاد ایالات متحده نخواهد داشت. گفتنی است که خودروسازان آمریکایی یکی از قربانیان این جنگ تجاری هستند، چرا که قیمت بالاتر آلومینیوم و فولاد باعث افزایش قیمت خودرو نیز می‌شود. این افزایش هزینه‌ها به مصرف‌کنندگان منتهی می‌شود و آن‌ها آخرین عضو چرخه هستند که تمام این اقدامات به ضرر آن‌ها تمام خواهد شد.

قهر ترودو با ترامپ
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هم در واکنشی تند به تصمیم دولت آمریکا برای اعمال افزایش تعرفه فولاد و آلومینیم گفته حساب دوستی و شراکت ۱۵۰ ساله مردم کانادا و آمریکا جداست و خلل ناپذیر اما آنچه اکنون دولت ایالات‌متحده انجام می‌دهد کاملا غیرقابل قبول است.
نخست وزیر کانادا ساعتی پس از علنی شدن تصمیم کاخ‌سفید برای اعمال تعرفه‌های جدید علیه کشورهایی که به طور کلاسیک «متحد استراتژیک واشنگتن» محسوب می‌شوند، به این تصمیم واکنش نشان داد و گفت: «اجازه دهید رک بگویم. میان ما و آمریکا ۲ میلیارد دلار مازاد تجاری وجود دارد که با هیچ محاسبه‌ای ما نمی‌توانیم آن را تهدید کانادا برای امنیت ملی آمریکا ارزیابی کنیم.»
نخست‌وزیر کانادا همچنین گفت: «تصمیم امروز ما برای مقابله با اقدام آمریکا مربوط به مردم این کشور نمی‌شود. دوستی میان ما و مردم آمریکا پابرجا و خلل ناپذیر است و باید باور داشته باشیم که در نهایت عقل سلیم غالب خواهد شد اما فعلا، آنچه که امروز در رفتار دولت آمریکا می‌بینیم با چنین چیزی همخوانی ندارد.»
وزارت اقتصاد مکزیک نیز گفته است قصد اقدام متقابل در قبال گمرکات ویژه را دارد. این وزارتخانه اعلام کرد که بر تولیدات آمریکایی در سطح گمرکات آمریکا، تعرفه گمرکی وضع خواهد کرد. تعرفه گمرکی مکزیک تا زمانی که تعرفه‌های گمرکی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم برقرار است، اجرا خواهند شد.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 87946
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *