۰
جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۱۸

گزارش سازمان ملل از نقض گسترده حقوق بشر در شرق کنگو

آژانس آوارگان سازمان ملل متحد از نقض گسترده حقوق بشر در شرق کنگو کانون درگیری نیروهای دولتی با گروه های شورشی خبر می‌دهد.
به نقل از خبرگزاری "شینهوا"، آژانس آوارگان سازمان ملل متحد امروز جمعه اعلام کرد کارمندان این آژانس در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو و در مرزهای رواندا و اوگاندا از نقض مستمر و گسترده حقوق بشر در این منطقه خبر می‌دهند.

این نقض حقوق بشر نتیجه درگیری‌های اخیر میان نیروهای دولتی کنگو و شبه نظامیان گروه شورشی "ام۲۳ " شامل کشتار و حملات کور غیرنظامیان، تجاوز به عنف و آزارهای جنسی، شکنجه، بازداشت خودسرانه، حمله، غارت و چپاول، سرقت مواد غذایی و اموال مردم، کار اجباری، استخدام اجباری در ارتش از جمله استفاده از کودکان و خشونت های قومی است.

آژانس آوارگان سازمان ملل متحد اعلام کرد چنین مواردی باعث آوارگی گسترده ساکنان در ایالت کیووی شمالی شده است.

این آژانس اعلام کرد بیش از ۴۷۰ هزار نفر از مردم شرق کنگو از آوریل گذشته تاکنون در شرق این کشور آواره و بی خانمان شده اند که ۳۰ هزار تن از این افراد به رواندا و اوگاندا پناهنده شدند و مابقی در دیگر نقاط کشور ساکن شدند.

گروه شورشی موسوم به "بیست و سه مارس"، (۲۳M) که شامل نیروهای نظامی جدا شده از ارتش کنگو هستند، هفت شهرک منطقه کیووی شمالی کنگو را به تصرف خود در آورده‌اند و حملات خود به مدارس، منازل و بیمارستان‌ها در این شهرها را شدت بخشیده است.

جنگ داخلی این کشور با امضای توافق صلح در سال در سال ۲۰۰۳ به پایان رسید، اما نواحی شرقی آن به علت فعالیت ده‌ها گروه شورشی همچنان بی‌ثبات است.

کنگو را باید در زمره‏ پرتحول‌‏ترین اوضاع سیاسی میان‏ کشورهای آفریقایی دانست، طی‏ سال‌های گذشته، دخالت‏‌های‏ بی‏‌حد و حصر همسایگان کنگو در امور این کشور منجر به‏ راه‌اندازی جنگ خانمان‌برانداز با جمهوری روآندا شده‌ بود که با استقرار نیروهای‏ حافظ صلح سازمان ملل متحد در مرزهای مشترک دو کشور آرامش‏ نسبی برقرار شده‌است.

در شرق کنگو شیوع تجاوز به عنف و دیگر خشونت‌های جنسی از همه جهان وخیم‌تر است. در یک دورهٔ ۱۲ ماهه در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در این کشور به ۴۰۰ هزار زن که بین ۱۵ تا ۴۹ سال سن داشتند، تجاوز شده است.

شورشیان کنگو اخیرا یکی از نیروهای صلحبان سازمان ملل را نیز کشته اند.

کد مطلب: 888
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *