۰
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۳

جنگ سوریه و نابود شدن آثار تاریخی یهودیان

در میان جنجال‌های جنگ سوریه، چیزی که شاید توجه چندانی به آن نشده آثار باستانی و اشیایی تاریخی این کشور است که به یغما رفته است؛ از جمله توراتی از جنس پوست آهو که در یکی از قدیمی‌ترین کنیسه‌های جهان نگهداری می‌شد که از پایتخت این کشور ربوده شد.
در میان جنجال‌های جنگ سوریه، چیزی که شاید توجه چندانی به آن نشده آثار باستانی و اشیایی تاریخی این کشور است که به یغما رفته است؛ از جمله توراتی از جنس پوست آهو که در یکی از قدیمی‌ترین کنیسه‌های جهان نگهداری می‌شد که از پایتخت این کشور ربوده شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فعالان مرتبط با این مساله می‌گویند، اشیاء مرتبط با یهودیان در کنیسه "جوبر" واقع در غوطه شرقی نگهداری می‌شده و در زمانی که این کنیسه از سوی شورشیان تصرف شد، از آن خارج شد. گفته می‌شود که این اشیاء در مکانی امن نگهداری می‌شده‌اند تا از به سرقت رفتن و تخریب آن‌ها جلوگیری شود. این کنیسه هم‌اکنون تخریب شده است و از زمان جابه‌جایی این اشیاء تاکنون، مقامات محلی متوجه شده‌اند که برخی از آن‌ها گم شده‌اند.
این مقامات اظهار کرده‌اند که گنجینه اصلی گم شده، توراتی که بر روی پوست آهو نوشته شده، پرده‌های نقاشی و چلچراغ‌هایی را شامل می‌شود و زمانی که شورشیان این محله را به نیروهای دولتی تسلیم کردند، این گنجینه از سوی یک شورای محلی به یک شبه‌نظامی امانت داده شد و این گروه افراط‌گرا بعدها اظهار کرد که دیگر این اشیاء را در اختیار ندارد.
به نظر می‌رسد که شماری دیگر از این اشیاء از سوی نگهبانی سوری که معتمد شورای محلی بوده‌ و اشیاء به او سپرده شده بوده تا در خانه‌اش از آن‌ها نگهداری کند، ربوده شده‌اند. این فرد که مقامات از بیان نام او سر باز زده‌اند، در سال 2014 با اشیایی که به او سپرده شده بود، ناپدید شد.
فعالان بر این باورند که این اشیاء به سرقت رفته، در سراسر سوریه پراکنده شده‌اند و برخی از آنان حتی دیگر به اصل بودن آنها مشکوک هستند.
یکی از این فعالان که تا زمان حمله دولت سوریه، در غوطه شرقی و در نزدیکی این کنیسه زندگی می‌کرد، در این باره گفته است: برخی از این اشیاء که در سال 2014 و امسال ناپدید شده‌اند، حالا در ترکیه یافت می‌شوند.
او ادامه داد، حملات هوایی دولت سوریه و بمباران‌هایی که در این منطقه صورت گرفت، تخریب بیشتر کنیسه‌ها را به دنبال داشت اما هنوز برخی از ستون‌های این بناها پابرجا مانده‌اند.
فیلم‌ها و عکس‌های موجود از این کنیسه که پیش از تخریب آن ضبط شده‌اند، پرده‌های نقاشی، صندلی‌ها، چلچراغ‌ها و فانوس‌هایی را که از سقف این کنیسه آویخته شده بود را نشان می‌دهند. در این عبادتگاه همچنین سنگ مرمری وجود داشته که به زبان‌های عربی، عبری و لاتین روی آن نوشته شده است.
برخی از مقامات محلی اظهار کرده‌اند، فردی که در سال 2014 با این اشیاء ناپدید شده، به اروپا رفته و اشیایی که با خود به همراه داشته از اسرائیل سر درآورده‌اند.
یک منبع خبری و همچنین نهاد نظارت بر حقوق بشر در سوریه می‌گویند، برخی از اشیای ناپدید شده همچون فرش‌ها، پرده‌های نقاشی و متون تاریخی در ترکیه پیدا شده‌اند.
رسانه‌های دولتی ترکیه در ماه مه گزارش کردند که ماموران این کشور، پنج نفر را که در شمال شرق ترکیه قصد فروش دو تورات قدیمی به قیمت هشت میلیون لیر ترکیه را داشتند، دستگیرکرده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی این رسانه‌ها، این دو تورات از جنس پوست آهو بوده‌اند.
مامون عبدالکریم که تا مدتی نه چندان قبل مدیر کل اشیای عتیقه و موزه‌های سوریه بود، به طور علنی از ترکیه درخواست کرده است که اصالت این نسخه‌های خطی را مشخص کند.
کد مطلب: 88860
برچسب ها: سوریه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *