۰
يکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۵۴
رادان:

ناجااز استثناءترين پليس‌هاي دنياست

جانشين فرمانده ناجا با اشاره به شعار امسال هفته ناجا كه سرمايه اجتماعي، اساس اقتدار ما نام گرفته است، گفت: شعار هر سال نيروي انتظامي ناظر بر فعاليت‌ها و اهداف راهبردي اين نيرو در مسير رسيدن به اهداف خود است.
سردار احمدرضا رادان در تشريح فعاليت يگان‌هاي تخصصي ناجا با بيان اين‌كه «معمولا هر سازماني با تكيه بر سرمايه انساني و مادي سعي در رسيدن به اهداف خود دارد» اظهار كرد: از آن‌جايي كه جنس ماموريت‌هاي نيروي انتظامي متفاوت با ساير سازمان‌ها و ارگان‌هاست، ناجا به كسب سرمايه اجتماعي تكيه دارد.

وي هم‌چنين با بيان اين‌كه «جنس ماموريت‌هاي نيروي انتظامي، اجتماعي است»، گفت: ناجا توانسته با تكيه بر عملكردهاي مثبت خود اعتماد، مشاركت و همراهي مردم را كسب كند.

وي با اشاره به اين‌كه «كسب سرمايه اجتماعي نيازمند ارتباط متقابل ناجا و مردم است»، ادامه داد: در چند سال اخير نيروي انتظامي سعي كرده است تا در ارتباط با مردم، به آن‌ها نقش دهد. به گونه‌اي كه تاسيس مركز نظارت همگاني ۱۹۷، ۱۱۰، پليس‌ياران محله، همياران پليس و نگهبانان محله در راستاي افزايش مشاركت مردمي بوده كه خوشبختانه توانستيم مشاركت مردم را در همراهي با پليس جلب كنيم.

جانشين فرمانده ناجا خاطرنشان كرد كه «اعتماد به پليس زماني كسب مي‌شود كه به اقتدار هوشمند برسيم» و در تقدير اين اقتدار گفت: اقتدار هوشمند به اقتداري گفته مي‌شود كه پليس در مواجهه با مردم نرم، مهربان و صميمي اما در برابر قانون‌شكنان و ناهنجارهاي اجتماعي سختگير و قاطع و مقتدر است.

وي با بيان اين‌كه «ناجا يكي از استثناءترين پليس‌هاي دنيا در كسب مشاركت مردمي است» به بحث همياران پليس اشاره كرد و گفت: اين حجم همياري را در هيچ كجاي دنيا نمي‌توان ديد كه به گونه‌اي كه حتي در قانون جديد اجازه داده شده است كه اين همياران با كسب آموزش‌هاي خاص جريمه كنند.

وي افزود: امروز بخشي از وظايف پليس در غالب نگهبان محله و شركت‌هاي محافظتي و مراقبتي توسط مردم انجام مي‌گيرد، اميدواريم با توجه به قانون، موفق به احداث پليس افتخاري در آينده‌اي نزديك باشيم. در پليس افتخاري سعي داريم مردم در محلات با مشاركت با پليس در غالب همكاري‌هاي انتظامي، پليس را در راستاي ارتقاي امنيت در محلات ياري كنند كه اين در افزايش احساس امنيت نقش مهمي دارد.

رادان درباره برنامه يگان تخصصي مرزباني نيز گفت: برابر قانون و دستورالعمل ستادكل نيروهاي مسلح مسووليت حفظ و حراست از مرزها بر عهده نيروهاي انتظامي گذاشته و در ماموريت‌هاي خاص همچون سپاه و ارتش كه ماموريت‌هاي خود را دنبال مي‌كنند نگهباني از مرز به آنان داده مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه «۹۰ درصد مرزها توسط ناجا كنترل و حراست مي‌شود» به بحث انسداد مرز اشاره كرد و گفت: در بحث انسداد مرز خشكي، مرزهاي شمال غرب و جنوب شرق (كردستان، كرمانشاه، بخشي از ايلام، خراسان رضوي، خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان) در دستور كار قرار گرفت كه با پيشبرد اهداف در بحث انسداد مرز ناجا بيش از ۹۰ درصد كنترل اين مرزها را در اختيار گرفت و اين مرزها در تابعيت نظام ايران درآمدند.

وي گفت: با كمك و همراهي دولت و مجلس، مي‌توان بحث انسداد مرز را با سرعت پيش برد.

جانشين فرمانده ناجا در بخش ديگري از سخنان خود در مورد بحث ورود پليس به بحث حجاب و عفاف گفت: امروزه پليس اقدامات خوبي در اين ميان انجام داده است؛ اگرچه معتقديم كه جاي دستگاه‌هاي ديگر خالي است.

وي با بيان اين‌كه «نيروي انتظامي تلاش ندارد بگويد چرا سازمان‌هاي ديگر نيامده‌اند» در عين حال اظهار كرد: اما بايد بگوييم ناجا در موضع راهكارهاي اجرايي عفاف و حجاب كه يكي از بزرگترين هجمه‌هاي فرهنگي است، وظايف خود را انجام داده و در اين ميان صداوسيما، جرايد و دستگاه قضايي كمك زيادي داشته است. اما لازمه اين‌كه اتفاق مباركي در اين حوزه بيفتد، آن است كه ۲۲ دستگاه درگير ديگر نيز وارد شوند.

وي اظهار كرد: ۲۲ دستگاه ديگر نه تنها وارد مقوله اجراي راهكارهاي عفاف و حجاب نمي‌شوند، بلكه عملكرد سه دستگاه ديگر درگير در اين ماجرا را نيز مورد سوال قرار مي‌دهند. برخي اعتقاد داشتند كه اگر نيروي انتظامي وارد معقوله عفاف و حجاب شود، محبوبيت و اعتماد مردم را از دست مي‌دهد اما بايد بگويم كه محبوبيت پليس در گروي انجام وظايف خود است و در اين معقوله نه تنها محبوبيت خود را از دست نداده‌ايم، بلكه حمايت‌هاي مردمي نيز افزايش يافته است.

رادان با بيان اين‌كه «عملكرد پليس در اين حوزه كافي و خوب نبوده است» گفت: در اين ميان مي‌طلبد كه بخش فرهنگي نيز وارد شود اما بدين معنا نيست كه پليس كار خود را تعطيل مي‌كند.

وي در تشريح فعاليت‌هاي واحدهاي تخصصي نيروي انتظامي، به كاهش جديد جرايم شديد در سال جديد اشاره كرد و گفت: در چند سال اخير به واسطه اتفاقات فتنه ۸۸ ـ كه نيروي انتظامي را درگير موضوعاتي كرد ـ فضاي جرم باز شد و شاهد افزايش جرايم در كشور بوديم. در سال ۸۹ مساله افزايش جرم با همت پليس مهار شد و در سال ۹۰ نيز شاهد سير نزولي جرايم بوديم كه خوشبختانه اين سير نزولي را در سال ۹۱ نيز شاهد هستيم.

وي با بيان اين‌كه «در شش ماهه نخست جاري شاهد كاهش قتل در كشور بوديم» گفت: بر اساس آمارها ميزان وقوع سرقت مسلحانه در كشور كاهش يافته است؛ ميزان وقوع سرقت از بانك ۳۵ درصد كاهش را نشان مي‌دهد و در بحث سرقت از طلافروشي نيز در شش ماهه نخست سال جاري كاهش ۲۷ درصدي را شاهد هستيم.

رادان آمار جرايم خشن در سال ۹۱ را داراي روند كاهشي داشت و گفت: آمار جرايم خشن به حدي كاهش يافته است كه اين آمار با آمار ۱۵ سال پيش برابري مي‌كند كه اين مهم نشان مي‌دهد كه پليس نه تنها موفق به مهار جرايم شده، بلكه در راستاي كاهش اين جرايم گام برداشته است.

وي با اشاره به بحث كاهش تلفات تصادفات در سال جاري گفت: پليس دو هدف عمده را در برنامه كاهش تصادفات دنبال مي‌كند كه يكي از اين برنامه‌ها تجهيز تمام خودروها به ترمز اي‌بي‌اس و ديگري تجهيز خودروها به كيسه هوا بوده است كه با اقبال دولت به خودروسازان و همكاري آنان امروز توانسته‌ايم از موضوع قفل اي‌بي‌اس گذر كنيم و در بحث ايربك نيز تمامي خودروها، به جز يك خودرو داراي كيسه هوا شدند.

وي با بيان اين‌كه «توانسته‌ايم براساس هدف‌گذاري به مرز موفقيت ۸۰ درصد برسيم» گفت: در مورد اين خودرو نيز كه نتوانسته به تعهدات خود عمل كند، دولت مهلتي ارائه كرده و انتظار داريم اين خودرو نيز به كيسه هوا مجهز شود كه البته دولت تا اين ماه به اين خودروساز مهلت داده بود كه به نظر مي‌رسد مشكلاتي در اين راه به وجود آمده كه بايد ببينيم چه تصميماتي در مورد اين حوزه اتخاذ مي‌شود.

جانشين فرمانده ناجا در بخش ديگري از سخنان خود در مورد بحث انسداد مرز نيز گفت: در مرز خراسان رضوي، خراسان جنوبي و قسمتي از سيستان به طور كامل مرز را مسدود كرده‌ايم اما در جنوب سيستان نيز به دنبال تكميل اين طرح هستيم.

وي با بيان اين‌كه «ميزان درگيري در نقطه صفر مرز خشكي افزايش يافته است»، گفت: اين مساله نشان مي‌دهد كه حريفان ما در عبور از مرز دچار مشكل شده و به درگيري روي آورده‌اند.

وي با بيان اين‌كه «كشفيات موادمخدر در فرماندهي مرزباني در شش ماهه نخست سال جاري ۳۳ درصد افزايش يافته است» گفت: افزايش كشفيات در مرزها موجب كاهش كشفيات در داخل مي‌شود.

رادان خاطرنشان كرد: با انسداد مرزها، بخشي از قاچاق از راه خشكي به دريا رسيده است، امروز واحدهاي درياباني در مرز آبي هرمزگان و قسمتي از چابهار درگير هستند و كشفيات پليس در دريا افزايش يافته است كه با توجه به اين تغيير مسير اميدواريم تا پايان سال و همچنين سال آينده امكانات درياباني را به دوبرابر افزايش دهيم.

وي با اعلام اين‌كه «كشفيات پليس در مورد موادمخدر صنعتي شيشه ۳۴ درصد كاهش يافته است» گفت: اين نشان مي‌دهد كه اين مقوله به شدت كنترل شده است، اما در بحث روانگردان‌ها شاهد افزايش كشفيات بوده‌ايم كه البته اين مساله منشاء خارجي دارد.

وي با بيان اين‌كه «در گذشته به دليل عدم وجود قانوني در حوزه مواد مخدر صنعتي، قاچاقيان از اين شكاف قانوني استفاده مي‌كردند»، گفت: خوشبختانه با تصويب قانون جديد و سرعت و جديت دستگاه قضايي توانسته‌ايم اين جرم را كنترل كنيم.

جانشين فرمانده ناجا اظهار كرد: نگاه مردم به معقوله مواد مخدر به معتادان تاثير گرفته از وجود معتادان نامكان و موادفروشان خرد است، وجود معتادان لامكان و موادفروشان خرد دغدغه مردم است و تجربه نشان داده حتما بايد مراكز درماني اجباري توسعه يابند.

وي با بيان اين‌كه «پليس و مسوولان قادر هستند به اين دغدغه مردمي پاسخ بدهند» گفت: اين مساله كار سختي نيست و ما بايد شتاب بيشتري به كارها بدهيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين‌كه «پليس با هيچ دستگاهي مشكلي ندارد»، گفت: تنها تلاش داريم وظايف محوله خود را به خوبي انجام دهيم.

رادان در تشريح اقدامات پليس آگاهي در حوزه قاچاق كالا و ارز گفت: اقدامات زيادي در اين حوزه انجام شده است اما متاسفانه قانون جديد مبارزه با قاچاق كالا هنوز قطعي نشده است و پليس در بحث مبارزه با قاچاق از قانون ۷۲ سال پيش تبعيت مي‌كند كه مجرمان با شناخت اين مساله سعي در سوءاستفاده دارند.

وي در پايان سخنان خود با بيان اين‌كه «پليس آگاهي كشف علمي جرايم را در دستور كار خود قرار داده است»، گفت: در شش ماه گذشته تمامي شاخص‌هاي جرايم خشن كاهش داشته است، اما در جرايم خرد، بنا به دلايلي شاهد افزايش بوده‌ايم كه با اتخاذ كالاهايي اين مساله مهار شده است
کد مطلب: 8888
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *