۰
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۷

سردار باقرزاده: دیگر اسیر نداریم

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح گفت: در حال حاضر تعداد شهدایی که هنوز در کردستان عراق برنگشته حدود ۱۷۰۰ نفر است.
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح گفت: در حال حاضر تعداد شهدایی که هنوز در کردستان عراق برنگشته حدود ۱۷۰۰ نفر است.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی تفحص شهدا، کنفرانس خبری مشترک جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری عراق و کمیته بین المللی صلیب سرخ در اقلیم کردستان برگزار شد. این کنفرانس خبری در حاشیه جلسه کارگروه فنی مشترک ایران، عراق و کمیته بین المللی صلیب سرخ به میزبانی اقلیم کردستان با موضوع کشف پیکرهای مطهر شهدای برجای مانده از دوران دفاع مقدس در منطقه اقلیم کردستان برگزار شد.
در این کنفرانس سید سردار محمد باقرزاده ضمن تشکر از مسئولین به خاطر اهتمام برای برگزاری این نشست در اربیل گفت: ما در بحث مفقودین از گذشته در کردستان عراق تلاشهای خوبی داشتیم با کمک مسئولین اقلیم کردستان چه در استان اربیل و چه  در استان سلیمانیه توفیقات خوبی داشتیم . از نخستین روزهای انتفاضه عراق، ما کار تفحص پیکرهای مطهر شهدا را در کردستان عراق  با کمک پیشمرگان شروع کرده بودیم و بعد از آن این کار ادامه پیدا کرد.
وی در همین خصوص افزود شاید بیش از ۳۰ سال است که ما  داریم این موضوع را دنبال می‌کنیم اما از نج سال قبل به صورت سازمان یافته‌تری کار را در منطقه اقلیم کردستان شروع کردیم و در طول پنج سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ شهید پیدا شد و در حال حاضر با همت و مساعدت و تعاون دولت مرکزی عراق و همچنین مساعدت وتعاون مسئولین اقلیم در دو استان اربیل و سلیمانیه، انشاءالله قرار است این کار سرعت و شدت بیشتری بگیرد تا مجموعه کسانی که در طول جنگ در این مناطق دچار آسیب شدند و پیکرشان از دسترس ما خارج شد ، مورد کاوش قرار بگیرند. 
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح  با اشاره به این که در طول دوران دفاع مقدس ۱۷ عملیات در منطقه کردستان صورت گرفته اضافه کرد: در حال حاضر تعداد شهدایی که هنوز در کردستان عراق برنگشته حدود ۱۷۰۰ نفر می‌باشد که تخمین زده شده است که باید با کمک مردم عزیز کردستان ، مسئولین و پیشمرگان و همچنین سایر عزیزانی که از دولت مرکزی عراق به ما کمک می کنند با نظارت عالیه کمیته بین المللی صلیب سرخ - که تا الان در عملیات تفحص شهدا کمک کار ما بودند - ان شالله بتوانیم این کار را ادامه بدهیم. 
سردار باقرزاده درخواستی هم از رسانه های اقلیم کرد و گفت: امیدوارم رسانه‌ها هم کمک کنند به ویژه در آن بخش‌هایی که مردم می‌توانند اطلاعاتی بدهند این اطلاعات را به وزارت امور شهدا و انفال منتقل کنند و کمک کار ما باشند تا بتوانیم ان‌شاء الله در جهت کاهش آلام خانواده‌های مفقودین گام موثری برداریم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص احتمال وجود اسرای زنده ایرانی و عراقی گفت : همان‌طور که می‌دانید در آخرین روزهای عمر حکومت صدام ، کلیه اسرایی که بین ما و عراق بود مبادله شد و بعدازآن هم ما در یک مقطع شهدای معسکرات( شهدایی که در زندان‌های عراق به شهادت رسیده بودند)  را مبادله کردیم  و دیگری چیزی به اسم اسیر نداریم. نه در ایران و نه در عراق؛آن چیزی که وجود دارد اجسادی است که باید بنا به مورد پیدا کنیم برخی از اسرای عراقی هم  که در دوران اسارت در ایران فوت‌شده بودند و در قبرستان‌های ایران دفن شده بودند را کاوش کردیم و تحویل دولت مرکزی عراق دادیم .
سردار باقرزاده خاطرنشان کرد: البته صدام این اجساد را تحویل نداد و من به‌عنوان یکی از جنایات صدام خوب است که اینجا اشاره‌کنم.ما بالغ‌بر ۱۰۰۰ جنازه عراقی را در یک مقطع که به دولت صدام دادیم، آن‌هم با مشخصات کامل ، اما این‌ها را در قبرستان حطین ، بیرون شهر العماره دفن کردند و به خانواده‌ها هم ندادند. جنازه‌هایی را که ما در خاک خودمان یا در خاک عراق کشف کرده بودیم صورت‌جلسه کردیم و تحویل عراق داده بودیم اما این‌ها را به خانواده‌های عراقی ندادند. بنابراین بحث اسیر اساساً موضوعیتی ندارد و آن چیزی که در دستور کار است اجساد کشته‌شدگان و شهداست که ان شالله باید ردیابی شود و انجام شود .
کد مطلب: 89717
برچسب ها: جنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *