۰
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۳

تمدیدحضور نظامی روسیه در تاجیکستان

فرمانده کل نیروهای زمینی روسیه اظهار داشت، قرارداد تمدید حضور نظامی این کشور در خاک تاجیکستان در نیمه اول سال ۲۰۱۳ به امضا می‌رسد.
 ژنرال "ولادیمیر چیرکین" این مطلب را اخیرا در مصاحبه‌ای با رادیو "اخو مسکو" بیان کرده است.

وی همچنین با اشاره به طرح مقدماتی ارائه شده از سوی روسیه تاکید کرد که مسکو می‌خواهد زمان بیشتری در این قرارداد برای حضور پایگاه ۲۰۱ تعیین کند اما مقامات دوشنبه پیشنهاد ۴۹ سال تمدید حضور نظامی را قبول ندارند.

این مقام نظامی روسیه ابراز اطمینان کرد که طرف‌های مذاکره تا آن زمان روی تمامی نکات مورد بحث به توافق خواهند رسید و مقامات عالی رتبه ۲ کشور توافقنامه‌ای را در زمینه تمدید زمان حضور این پایگاه و تعمیق همکاری‌های نظامی در نیمه اول سال ۲۰۱۳ به امضا می‌رسانند.

فرمانده نیروهای زمینی روسیه همچنین تصریح کرد که اکنون تاجیکستان بجای مبلغ اجاره بها، تقاضای کمک کلان مالی را مطرح می‌کند که این میزان کمک سالانه مبلغ چند‌صد میلیون دلاری خواهد بود.

اعلام زمان جدید برای امضای توافقنامه بین روسیه و تاجیکستان در مورد تمدید زمان حضور پایگاه ۲۰۱ در حالی است که پیش از این برخی از منابع رسمی پیش بینی می‌کردند که این سند در جریان سفر رسمی "ولادیمیر پوتین " رئیس جمهور روسیه به دوشنبه که جمعه آینده (۱۴ مهر ) انجام خواهد شد به امضا می‌رسد.

این در حالی است که برخی از منابع خبری در پی سفر "آناتولی آنتون اف" معاون وزیر دفاع روسیه و رهبر هیئت مذاکره کننده به تاجیکستان اعلام کردند که سند تمدید حضور این پایگاه در دستور کار برنامه سفر پوتین به دوشنبه است.

پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه در تاجیکستان که به بزرگترین پایگاه خارجی در آسیای مرکزی مشهور است، بر اساس توافقنامه به امضا رسیده از سوی روسای جمهوری این کشورها در سال ۲۰۰۴ میلادی ایجاد و طبق این سند حضور آن تا پایان سال ۲۰۱۴ تعیین شده است.

روسیه هدف ایجاد و استقرار این پایگاه نظامی را تامین ثبات و امنیت در مرزهای جنوبی جامعه کشورهای همسود و به خصوص منطقه آسیای مرکزی عنوان می‌کند.
کد مطلب: 8981
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *