۰
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۸

آب خوش از گلوی خرمشهریها پایین رفت؟

بیش از 20 روز از شوری آب در آبادان و خرمشهر و اعتراضات مردم این شهرها می‌گذرد.
بیش از 20 روز از شوری آب در آبادان و خرمشهر و اعتراضات مردم این شهرها می‌گذرد.
در تاریخ 13 تیرماه و دو روز زودتر از موعد اعلام شده - 15 تیرماه - برای آبرسانی به شهرهای آبادان و خرمشهر، خط دوم طرح آبرسانی غدیر به صورت آزمایشی افتتاح و در تاریخ 15 تیرماه آب به شهرهای خرمشهر و آبادان رسید. در این زمینه نظر مردم را نسبت به وضعیت فعلی آب در خرمشهر و آبادان جویا شدیم.
در آن روزها وقتی مردم شیر آب خانه‌های‌شان را باز می‌کردند، آبی بسیار شور از شیر آب خارج می‌شد، آبی که حتی برای شست‌وشو نیز قابل استفاده نبود و مردم برای آنکه آب شرب و شست‌وشوی با کیفیت داشته باشند، مجبور به خرید آب یا ایستادن در صف طولانی توزیع آب بودند.
پیشروی آب دریا از سمت خلیج‌فارس به سمت اروندرود و از آنجا به سمت رودخانه کارون به دلیل کاهش آورد آب این رودخانه‌ها باعث شد تا مردم خرمشهر و آبادان، شاهد خروج آبی شورتر از آب دریا از لوله‌کشی‌های منازل خود باشند. این شرایط آبی در حدود 20 روز گذشته به شکلی ادامه پیدا کرد که مردم این شهرها در آن روزها اعتراضاتی انجام و خواستار بهبود وضعیت کیفی آب شدند.
در آن روزها که آب شرب در شهرهای آبادان و خرمشهر به شدت شور و غیرقابل استفاده شده بود و مردم نیز با در دست داشتن بشکه‌های خالی آب نسبت به وضعیت‌شان در این دو شهر اعتراض می‌کردند، تلاش‌هایی انجام شد تا وضعیت آب در آبادان و خرمشهر بهبود پیدا کند. در این زمینه با احداث سد خاکی مارد، مانع ورود آب خلیج‌فارس به رودخانه کارون شدند تا وضعیت به صورت نسبی بهبود پیدا کند.

با احداث سد خاکی مارد شوری آب کاهش پیدا کرد
به گزارش ایسنا،  در تاریخ چهارم تیرماه ولی‌الله حیاتی، معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر با بیان این‌که وضعیت شوری آب در این شهرستان بهبود پیدا کرده است، گفت: ساخت سد خاکی مارد به اتمام رسید و با پایان عملیات احداث این سد، از ورود آب شور دریا به رودخانه کارون جلوگیری به عمل می‌آید و کیفیت آب شرب در شهرستان بهبود پیدا می‌کند.
وی با اشاره به وضعیت شوری آب در خرمشهر پس از احداث سد خاکی مارد، عنوان کرد: شوری آب در شهرستان نسبت به چند روز گذشته کاهش پیدا کرده و مردم از آبی با شوری پایین‌تر و کیفیت بالاتر استفاده می‌کنند.
پس از احداث سد خاکی مارد بر روی رودخانه کارون که به کاهش شوری آب در شهرهای خرمشهر و آبادان کمک کرد، مسولان استان در تلاش بودند تا وضعیت آب در این دو شهر پایدار شود. آن‌ها بر اساس قولی که به مردم خرمشهر و آبادان داده بودند، باید تا 15 تیرماه پروژه آبرسانی غدیر 2 را اجرایی و آب شهرهای آبادان و خرمشهر را از طریق این طرح تامین می‌کردند.
آبی که خرمشهر برای شرب در طول شبانه‌روز نیاز دارد حدود 90هزار متر مکعب و آب مورد نیاز شهرستان آبادان روزانه حدود 150هزار متر مکعب است. در زمانی که آب شهرهای خرمشهر و آبادان شور شد، طرح غدیر حدود 65 تا 70هزار متر مکعب در شبانه‌روز به خرمشهر و 90 هزار متر مکعب نیز به آبادان آبرسانی می‌کرد اما بر اساس اعلام مسوولان و پس از وضعیت به وجود آمده در موضوع شوری آب باید همه نیاز آب این دو شهر از طرح غدیر تامین می‌شد.
با توجه به این صحبت‌های انجام شده و بر اساس وعده مسئولان، باید تا 15 تیرماه و بر اساس قول سازمان آب و برق و قرارگاه خاتم الانبیا، تامین آب شهرهای آبادان و خرمشهر به صورت صد درصدی از رودخانه کرخه و از طریق طرح غدیر انجام می‌شد تا برداشت آب از رودخانه کارون و رودخانه‌های موجود در آبادان و خرمشهر متوقف شود.
در تاریخ 13 تیرماه و دو روز زودتر از موعد اعلام شده - 15 تیرماه - برای آبرسانی به شهرهای آبادان و خرمشهر، خط دوم طرح آبرسانی غدیر با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیرو به صورت آزمایشی آبگیری شد. این خط با به‌کارگیری 537 نیروی عملیاتی در قالب 25 اکیپ به صورت شبانه‌روزی احداث و آماده بهره‌برداری شد.
سرانجام دو روز بعد و در تاریخ 15 تیرماه بود که با تلاش‌های انجام گرفته، آب طرح غدیر 2 در ابتدا وارد تصفیه‌خانه خرمشهر و سپس وارد تصفیه‌خانه آبادان شد تا شاید بر اساس وعده مسوولان و صحبت‌های انجام گرفته با تامین آب خرمشهر و آبادان از رودخانه کرخه و طرح غدیر، وضعیت کیفی آب در این دو شهر بهبود پیدا کند.

آب شیرین به آبادان و خرمشهر رسید
در تاریخ 15 تیرماه غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان با اشاره به قولی که برای تامین آب‌ خرمشهر و آبادان در 15تیرماه از طرح غدیر داده بود، گفت: آب از طریق طرح غدیر 2 به خرمشهر و آبادان رسیده است.  با اجرای این طرح، برداشت از رودخانه کارون و بهمنشیر برای تامین آب آبادان و خرمشهر به تدریج به حداقل می‌رسد تا شاهد بهبود کیفی آب در این شهرها باشیم. در حال حاضر EC آب به حدود 2500 میکروموس بر سانتیمتر رسیده است و به تدریج و با تامین بیشتر آب از این طرح، EC آب به کمتر از 2000 میکروموس بر سانتیمتر نیز خواهد رسید.
پس از صحبت‌های استاندار خوزستان در خصوص بهبود وضعیت کیفی آب شرب در شهرهای خرمشهر و آبادان خبرنگار ایسنا با تعدادی از شهروندان در این دو شهر به گفت‌وگو پرداخت تا نظر آن‌ها را نسبت به وضعیت فعلی آب در شهرهای آبادان و خرمشهر جویا شود.

آب خرمشهر شیرین شده است
حسین که یک شهروند خرمشهری است، در خصوص وضعیت شوری آب در این شهرستان گفت: در حال حاضر وضعیت آب شرب در شهرستان بسیار بهتر از گذشته و شیرین شده است.
فشار و شفافیت آب بهتر شده است
مریم یکی دیگر از شهروندان خرمشهری به خبرنگار ایسنا گفت: وضعیت آب شرب بهبود پیدا کرده و فشار و شفافیت آب در خرمشهر بهتر شده است اما بیشتر مردم در خرمشهر از آب تصفیه استفاده می‌کنند و آب لوله‌کشی نمی‌نوشند.
کیفیت آب در خرمشهر آن طور که مسولان وعده دادند، نشده است
همچنین امیرحسین دیگر شهروند خرمشهری در خصوص وضعیت آب شرب عنوان کرد: وضعیت شوری آب در شهرستان نسبت به گذشته بهتر شده است اما کیفیت و شیرینی آن، به شکلی که مسوولان قول داده بودند، نشده است. مسوولان گفته بودند، آب خرمشهر با اجرای طرح غدیر کاملا شیرین می‌شود اما وضعیت این گونه نیست.

در خرمشهر همچنان با مشکل شوری آب مواجه هستیم
همچنین مهدی به خبرنگار ایسنا گفت: کیفیت آب در خرمشهر نسبت به گذشته بهتر شده است اما هنوز شوری خود را دارد و نمی‌توان آن را نوشید. با وجود اینکه در خبرها عنوان می‌کنند آب خرمشهر شیرین شده، اما آب شیرین نشده است و همچنان با مشکل شوری مواجه هستیم.
آب شرب منازل در آبادان غیرقابل شرب و شور است
اسماعیل که یک شهروند آبادانی است، در خصوص وضعیت آب شرب در این شهرستان گفت: خدا را شکر وضعیت آب شرب در آبادان نسبت به گذشته بهتر شده است اما هنوز می‌توان شوری را در آب حس کرد. وعده مسولان که گفته بودند، 15تیرماه آب شیرین وارد خانه‌ها می‌شود، تا حدودی تحقق پیدا کرد. هنوز آب شرب منازل غیرقابل شرب و شور است و مردم برای آب شرب مجبور هستند تا از آب تصفیه استفاده کنند و امکان اینکه از آب لوله‌کشی برای شرب استفاده شود، وجود ندارد.

کیفیت آب آبادان بهبود یافته اما راضی نیستیم
حمید دیگر شهروند آبادانی به خبرنگار ایسنا گفت: کیفیت آب در آبادان بهبود پیدا کرده، اما هنوز آنطور که باید باشد، نیست. امیدواریم مسولان تلاش بیشتری را برای بهبود وضعیت آب شرب در آبادان انجام دهند، زیرا حق مردم در این شهر، این نیست که به آن‌ها بی‌توجهی شود. از وضعیت آب شرب در آبادان راضی نیستیم اما نسبت به گذشته بهتر شده است.
کیفیت آب در آبادان نسبت به روزهای قبل بسیار بهتر شده است
عاطفه در خصوص کیفیت آب شرب در آبادان اظهار کرد: کیفیت آب در آبادان نسبت به روزهای قبل بسیار بهتر شده است اما اینکه بتوان از آن بدون تصفیه استفاده کرد، ممکن نیست. از همه مسولانی که تلاش کردند، وضعیت آب در آبادان بهتر شود تشکر می‌کنم.
وی گفت: اگر برای شهرستان دستگاه‌های بزرگ آب شیرین کن تهیه شود، قطعا بخشی از مشکل آبادان در بحث شوری آب حل می‌شود و مردم می‌توانند از آب با کیفیت‌تری استفاده کنند.

شوری آب در آبادان و خرمشهر زیر 2500 میکروموس/آب شیرین‌تر هم می‌شود
همچنین فرامند هاشمی‌زاده، معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به بهبود کیفیت آب در آبادان و خرمشهر، گفت: اکنون با وضعیتی که به وجود آمده است همه آب مورد نیاز شهرهای آبادان و خرمشهر از طریق خط یک و دو طرح غدیر تامین خواهد شد و نیازی به برداشت آب از رودخانه بهمنشیر و کارون نیست. در حال حاضر آب از طریق طرح آبرسانی غدیر 2 وارد تصفیه‌خانه‌های آبادان و خرمشهر شده و اکنون وضعیت آب در این شهرها بسیار بهبود پیدا کرده است.
وی ادامه داد: در گذشته بخشی از آب موردنیاز در آبادان و خرمشهر از طریق خط یک غدیر تامین می‌شد اما اکنون علاوه بر خط یک غدیر، خط دوم این پروژه نیز در حال آبرسانی به شهرهای آبادان و خرمشهر است. با توجه به ورود آب از طریق طرح غدیر 2، EC آب در شهرهای آبادان و خرمشهر کمتر از 2500 میکروموس بر سانتیمتر شده و به تدریج نیز این عدد کاهش و کیفیت آب در این دو شهر بهبود پیدا می‌کند.
شوری آب در آبادان و خرمشهر در 20 روز گذشته با وضعیت فعلی آن در این شهرستان‌ها قابل مقایسه نیست اما با توجه به نظرات شهروندان در شهرهای خرمشهر و آبادان و صحبت‌های مسئولان استان در خصوص بهبود تدریجی کیفیت آب، باید دید که چه زمانی کیفیت آب در آبادان و خرمشهر به گونه‌ای می‌شود که همه مردم و مسوولان از آن راضی باشند.
کد مطلب: 90100
برچسب ها: خرمشهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *