۰
سه شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۰

شورشیان در جنوب سوریه محاصره شدند

نیروهای ارتش سوریه در تمامی طول مرزهای درعا با اردن مستقر شده و در آستانه کنترل بر این شهر هستند. سازمان ملل نیز از موافقت دمشق با ارسال کمک برای غیرنظامیان در درعا، قنیطره و سویداء در جنوب این کشور خبر داد.
نیروهای ارتش سوریه در تمامی طول مرزهای درعا با اردن مستقر شده و در آستانه کنترل بر این شهر هستند. سازمان ملل نیز از موافقت دمشق با ارسال کمک برای غیرنظامیان در درعا، قنیطره و سویداء در جنوب این کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، نیروهای وابسته به دولت سوریه در تمامی طول مرزهای مشترک این کشور با اردن مستقر شده و با پیشروی در حومه غربی درعا توانستند کنترل مناطق تل شهاب، زیزون و حیط را به دست گرفته و برای اولین بار در پنج سال گذشته در خطوط تماس با ارتش "خالد بن ولید" وابسته به داعش قرار گرفتند.
نیروهای دمشق خودروهای زرهی و نیروهای نظامی خود را در طول این نوار مرزی مستقر کردند و به این ترتیب این نوار مرزی از استان سویداء تا مناطق تحت کنترل این گروه تروریستی و گذرگاه نصیب در مرز با اردن تحت کنترل دمشق درآمدند.

شورشیان جنوب سوریه (سبز) در محاصره ارتش (نارنجی)
آبی: جولان اشغالی              خاکستری: داعش
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز به نقل از یک فرمانده نظامی گزارش داد: ارتش سوریه حمله گروه‌های شبه‌نظامی به حومه شمالی لاذقیه را دفع کرد.
ارتش به عملیات نظامی خود در مرزهای سوریه-اردن از گذرگاه نصیب به سمت غرب ادامه داد و توانست کنترل ۲۷ نقطه از ایست‌های موجود در درعا در مرز با اردن را به دست بگیرد، نقاط تحت کنترل از مرکز شماره ۶۲ شروع شده و تا مرکز ۳۶ ادامه دارند.
ابو شیماء، سخنگوی اتاق عملیات گروه‌های شورشی مسلح در درعا در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت، پس از آنکه نیروهای وابسته به دمشق بدون درگیری وارد پایگاه اصلی در غرب درعا شدند، اکنون چندین هزار تن در این شهر در محاصره هستند.
ابو شیماء گفت نیروهای دمشق و همپیمانان آنها به شکل کامل شهر درعا را محاصره کردند.
رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کردند، ارتش سوریه در منطقه مرزی با اردن مستقر شدند و به شدت تروریست‌ها را تحت فشار قرار دادند.
سازمان ملل نیز اعلام کرد، دمشق با ارسال کمک برای غیرنظامیان در درعا، قنیطره و سویداء در جنوب این کشور موافق است.
نمایندگان گروه‌های مخالف سوری و افسران روس روز جمعه به توافقی برای تحویل شهر درعا و دیگر شهرک‌ها در استان درعا در مرز با اردن دست یافتند.
برخی منابع در مخالفان سوری اظهار داشتند، با پیشروی نیروهای دولت سوریه در درعا آنها برای اولین بار کنترل خطوط مقدم را به دست خواهند گرفت و داعش در منطقه وادی الیرموک در جنوب غرب درعا در طول مرز با اردن و اراضی اشغالی مستقر می‌شوند.
به گفته یک افسر اطلاعات منطقه درعا، پلیس نظامی روسیه و نیروهای سوریه وارد شهرک طفس شده و در مناطق تحت کنترل مخالفان مسیری را به سمت خط مقدم نبرد با داعش گشودند. قرار است طبق توافقنامه ابتدا به شبه‌نظامیانی که آشتی را نپذیرفتند، اجازه خروج از مناطقشان در شمال سوریه داده شود و پیش از این نیز آنها سلاح‌های‌ خود را تحویل داده و نیروهای سوریه وارد این مناطق شوند.
سخنگوی مخالفان در درعا مدعی شد، برخی شبه‌نظامیان می‌خواستند به ادلب بروند اما این درخواست رد شد.
در مقابل خبرگزاری اینترفاکس به نقل از مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد: ارتش روسیه قصد دارد حدود ۱۰۰۰ تن را از طریق گذرگاهی انسانی در نزدیکی شهر درعا، از منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوریه خارج کند، این تعداد به استان ادلب در شمال سوریه خواهند رفت.
الکسی تسگانکوف، رئیس این مرکز روز دوشنبه در بیانیه‌ای گزارش داد، در ۲۴ ساعت گذشته شبه‌نظامیان ۱۱ دستگاه تانک، پنج دستگاه خودروی پیاده نظام، پنج خمپاره‌انداز، ۵۵ مسلسل سنگین، سه خمپاره‌انداز ضد هوایی، ۱۴ موشک ضد تانک ساخت آمریکا و مقداری اسلحه سبک را تحویل دادند.
تسگانکوف افزود: نظامیان روسیه مذاکراتی با چهره‌های برجسته شهرک‌های سوری و رهبران گروه‌های مسلح در منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوریه با هدف عادی‌سازی اوضاع در منطقه داشتند.
رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه در ادامه درباره بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان در غوطه شرقی در حومه دمشق گفت: تعداد آوارگان سوری که به کشور خود بازگشته‌اند، به ۷۱ هزار و ۷۰۰ تن رسید و روز دوشنبه نیز ۱۰۰ تن دیگر به خانه‌های خود بازگشتند.
مخالفان سوری گفتند طبق توافقنامه نیروهای دولت سوریه اجازه ورود به پایگاه‌هایشان را ندارند و باید نیروهای بومی از شبه‌نظامیان سابق تحت نظارت پلیس نظامی روسیه تشکیل شود.
ابوشیماء در ادامه گفت، نگرانی بسیاری وجود دارد زیرا مخالفان اعتمادی به روس‌ها و دمشق ندارند و مخالفانی که در درعا مانده‌اند، در پایگاه‌هایشان در خطوط مقدم جنگ تحت محاصره هستند.
ابو جهاد، مذاکره‌کننده دیگری از مخالفان سوری گفت: دور جدیدی از مذاکرات با افسران روس درباره سرنوشت شهر درعا و اقدامات امنیتی پس از کنترل بر آن و نیز تشکیل یک گروه از نیروهای محلی برای ممانعت از ورود نیروهای دمشق به درعا با تضمین روسیه انجام شد.
کد مطلب: 90194
برچسب ها: سوریه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *