۰
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۴
کواکبیان در همایش انجمن سازندگان مسکن و ساختمان استان و شهر تهران عنوان کرد:

قانون گریزی یکی از مهمترین مشکلات کشور

نباید حق مجریان ساخت و ساز مسکن و ساختمان نادیده گرفته شود
دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در همایش انجمن سازندگان شهر تهران گفت: یکی از مشکلات مهمی که امروز با آن روبرو هستیم قانون گریزی است. هنگامی که در زمان مشروطه کتابی با عنوان «یک کلمه» چاپ شد، در آن زمان گفتند یک کلمه به چه معناست؟ حال بیش از صدو چند سال است که درگیر همان یک کلمه‌ایم.
قانون گریزی یکی از مهمترین مشکلات کشور
دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در همایش انجمن سازندگان شهر تهران گفت: یکی از مشکلات مهمی که امروز با آن روبرو هستیم قانون گریزی است. هنگامی که در زمان مشروطه کتابی با عنوان  «یک کلمه» چاپ شد، در آن زمان گفتند یک کلمه به چه معناست؟ حال بیش از صدو چند سال است که درگیر همان یک کلمه‌ایم.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، دبیرکل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: آن یک کلمه این بود که باید قانون همه جا حکومت کند و جریان داشته باشد. قانون‌گریزی امروزه ارکان مختلف را دربر گرفته و تا زمانی که حل نشود درگیر مشکلات فراوانی خواهیم بود.
وی افزود:‌ امروز در کشور درگیر مشکلات اقتصادی هستیم که بخش عمده ای از آن ها به عدم رعایت قانون در کشور مربوط است و بخشی هم مربوط به تحریم‌ها و خروج ترامپ از برجام است.
دکتر کواکبیان افزود: چند ماه قبل در مجلس گفتم که عده ای قانون را دور زده و ۴، ۵ هزار خودرو را به صورت غیرقانونی وارد کشور کرده اند. در آن زمان کسی توجه چندانی نکرد و امروز که مشکلات ناشی از آن هویدا شده اقداماتی از قبیل تشکیل شعبه ویژه قضایی برای رسیدگی به آن تشکیل می شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اشتباهات مسئولین اجرایی در ماه های اخیر افزود: نرخ دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام کردند و تصور شد نرخ دلار را به صورت دستوری و شلاقی می توان ثابت نگه داشت. سپس اعلام کردند برای اخذ ارز دولتی مراجعه کنید و چندین میلیارد دلار نیز ارز توزیع شد که منجر به دور زدن قانون شد.
وی خاطرنشان کرد: در تخصیص ارز دولتی اولویت ها درنظر گرفته نشد و هر کس به هر مقدار برای واردات هرنوع کالایی ارز دریافت کرد که باعث شد انجمن ها و نهادهای غیر مرتبط، کالاهایی غیر ضروری وارد کنند که مجددا منجر به دور زدن قانون شد.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس گفت: در خصوص سکه نیز زمینه واگذاری سکه بدون درنظر گرفتن عرضه و تقاضا ایجاد شد که به قانون گریزی و واگذاری های بی ضابطه منجر شد. البته در این مورد هم دور زدن قانون اتفاق افتاد.
دکتر کواکبیان با اشاره به موضوع همایش انجمن سازندگان گفت: امروز در زمینه ساختمان سازی قانون رعایت نمی شود. قانونی در زمینه ساخت و ساز داریم که متاسفانه رعایت نمی شود. در بند دوم مقررات ملی ساختمان تاکید شده مجری و ناظر باید مستقل باشند.
وی افزود:‌ ساخت بدون ضابطه ساختمان سودآوری بیشتری برای برخی افراد و دستگاه های اجرایی دارد و علت رعایت نکردن قانون ساخت‌وساز بدون نظارت کافی است. در صورتی که نظارت بر اجرای قانون وجود نداشته باشد سود آوری بیشتر، تعیین کننده خواهد بود.
نماینده مردم تهران گفت: به همین دلیل تحقیق و تفحص از شهرداری ها ضروری است و در صحن مجلس پیگیر  تحقیق و تفحص از عملکرد  شهرداری چه در دوره فعلی و چه دوره سابق هستیم.
 
کد مطلب: 90686
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *