۰
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۱

ساختمانهای تاریخی در دل دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه بیش از 117 ساختمان این دانشگاه دارای ارزش تاریخی است، گفت: این ساختمان‌ها با حفظ هویت تاریخی بازسازی و مقاوم سازی خواهند شد.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه بیش از 117 ساختمان این دانشگاه دارای ارزش تاریخی است، گفت: این ساختمان‌ها با حفظ هویت تاریخی بازسازی و مقاوم سازی خواهند شد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، در آیین بازگشایی باشگاه دانشگاه تهران، این دانشگاه را میراث ماندگار و مهم کشور در تاریخ معاصر توصیف کرد و گفت: ساختمان‌های این دانشگاه که بیش از 80 سال پیش ساخته شده است، به لحاظ کیفیت دارای یک ساختار مطلوب هستند و با چنین وسعت استفاده اگر بعد از این همه سال سالم مانده‌اند، نشان دهنده ساز و کار خوب آنهاست. اگر ما جایی را می‌سازیم و یا مورد بازسازی قرار می‌دهیم نیز باید به همان گونه شرایط مطلوب را در آنها رعایت کنیم.
وی در ادامه افزود: در دانشگاه تهران بعد از انقلاب اسلامی ساختمان‌هایی را که بتوانیم در قیاس با ساختمان‌های گذشته مثال بزنیم، تقریباً وجود ندارد. این در حالی است که دانش‌آموختگان دانشگاه تهران حتی در خیابان‌های اطراف دانشگاه بناهای ماندگاری طراحی و اجرا کرده‌اند. البته این وضعیت منحصر به دانشگاه تهران نیست بلکه مسئله‌ای است که در همه دانشگاه‌ها به چشم می‌خورد.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه پروژه بازسازی باشگاه پروژه نسبتاً سنگینی بود، خاطر نشان کرد: آنچه در برآورد اولیه پیش‌بینی شد با چیزی که در عمل اتفاق افتاد، متفاوت بود. در کل همیشه بازسازی‌ها به دلیل اینکه نمی‌توان به دقت مسائل را در آنها تحلیل کرد، مشکلاتی را به‌همراه دارند.
وی همچنین به مهم‌ترین اهداف ساخت و ساز در دانشگاه تهران اشاره کرد و تصریح کرد: این دانشگاه در گام نخست به فکر رفاه دانشجویان و همکاران است و این جدا از سایر مأموریت‌های دانشگاه نیست. اگر عنوان می‌شود دانشگاه، آموزش، پژوهش، فناوری و مسئولیت اجتماعی است، طبیعتاً باید شرایط مناسب را برای کسانی که می‌خواهند این مأموریت‌ها را انجام دهند، فراهم آید و یکی از این بحث‌ها مسئله رفاهی است.
دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به انتقاد برخی از همکاران مبنی بر اینکه دانشگاه تهران فاقد فضای مناسب برای رفاه کارکنان است، اظهار کرد: در این راستا دانشگاه باغ نگارستان را تجهیز کرده است و امروز باغ نگارستان یک محل بسیار مناسب نه تنها برای همکاران دانشگاه تهران بلکه تبدیل به یک مکان گردشگری شده است.
به گفته رئیس دانشگاه تهران، امروز مجموعه فضاهای فرهنگی، هنری، اجتماعی و آموزشی با بحث رستوران و کافه در هم تنیده است و فضاهای مؤثر مکان‌هایی هستند که بتوانند در یک محل نیاز مراجعه‌کنندگان را فراهم کنند.
وی از باشگاه دانشگاه تهران به‌ عنوان یک برند تاریخی کشور یاد کرد و افزود: این باشگاه هم به‌لحاظ ساختمان و هم به‌دلیل هدفی که در زمان تأسیس برای آن در نظر گرفته شد، یک مجموعه کامل برای کسانی بود که وارد دانشگاه تهران می‌شوند، تا بتوانند در یک محل از کلیه امکانات رفاهی بهره‌مند شوند.
دکتر نیلی در ادامه گفت: یکی از دستور کارهای مهم دانشگاه تهران بازسازی فضاها و ساختمان‌های دانشگاه با حفظ ارزش میراث فرهنگی این ساختمان‌ها است. در این راستا بازسازی باشگاه را از دید حفظ میراث فرهنگی نیز می‌توان ملاحظه کرد.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به بازسازی و مقام‌سازی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، گفت: در بازسازی دانشکده حقوق و علوم سیاسی حفظ میراث فرهنگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در واقع این پروژه بسیار سنگینی بود که امید دارم به‌طور رسمی بتوانیم آن را افتتاح کنیم. در این پروژه تقریباً سه برابر بودجه‌ای که از طرف وزرات علوم تخصیص داده شده بود هزینه شده است.
وی با بیان اینکه در مجموعه طرح ساماندهی دانشگاه تهران حدود ۱۱۷ ساختمان دارای ارزش تاریخی پیش‌بینی شده است که تخریب نخواهند شد، از بازسازی ساختمان‌های قوام و جلالیه این دانشگاه در آینده خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر نیلی تنوع غذایی با قیمت مناسب را یکی از اهداف این باشگاه برشمرد و گفت: یکی از سیاست‌های دانشگاه تهران تنوع رستوران‌ها است. تا امکان انتخاب برای دانشجویان و همه اعضای دانشگاه ایجاد شود که به‌طور حتم به دنبال آن یک رقابت سالم هم شکل خواهد گرفت. هر رستورانی که می‌خواهد کار خود را خوب ارائه دهد و مشتری جذب کند باید از استاندارد و کیفیت لازم برخوردار شود که در این زمینه نیز رقابت خود کیفیت را به‌دنبال خواهد داشت.
کد مطلب: 90873
برچسب ها: دانشگاه تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *