۰
دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۴

"دوستم" برگشت اما چالشها پابرجاست

ژنرال «عبدالرشید دوستم» معاون اول رئیس جمهوری افغانستان پس از 14 ماه تبعید به کشورش برگشت اما چالش های پرونده حقوقی، حضور رو به گسترش داعش و طالبان در شمال و بازداشت فرمانده وفادار و ضد تروریستی وی در زندان دولت ادامه دارد.
ژنرال «عبدالرشید دوستم» معاون اول رئیس جمهوری افغانستان پس از 14 ماه تبعید به کشورش برگشت اما چالش های پرونده حقوقی، حضور رو به گسترش داعش و طالبان در شمال و بازداشت فرمانده وفادار و ضد تروریستی وی در زندان دولت ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، ژنرال دوستم روز گذشته (یکشنبه) با استقبال گرم مقامات بلند پایه دولتی، رهبران سیاسی و حزبی بطور مستقیم به دفتر کاری خود در کاخ صدارت رفت و از طریق تلویزیون های افغانستان بطور زنده برای هواداران خود سخنرانی کرد.
دوستم در این سخنرانی اعلام آمادگی کرد که حاضر است در کنار دولت وحدت ملی برای تأمین صلح و امنیت قربانی دهد اما تأکید کرد که صلح با تضرع بدست نمی آید و باید برای صلح از راه های موثر استفاده شود.
وی به تأمین امنیت، ثبات، پیشرفت اقتصادی، مشارکت ملی، اصلاحات همه جانبه در دولت و انتخابات شفاف تأکید کرد و گفت که در این موارد با رهبران سیاسی کشور مشورت هایی کرده است.
معاون اول رئیس جمهوری افغانستان گفت که با توجه به گسترش فعالیت داعش و تروریست های دیگر در شمال ائتلاف سیاسی را به نام «شورای عالی نجات افغانستان» تأسیس خواهند کرد تا از این طریق بتواند جلو گسترش داعش و تروریست های دیگر را در شمال بگیرد.
این موضوع روز گذشته نیز در صفحات اجتماعی مطرح شد که بازگشت دوستم به کشور یک روی سکه است اما فعالیت های وی در زادگاهش شمال، حضور گسترده داعش در شمال و بازداشت چهره ضد تروریستی و داعشی توسط دولت موضوعاتی است که باید انتظار کشید ژنرال با آن چگونه برخورد خواهد کرد.
برخی از کاربران صفحات اجتماعی بازداشت فرماندهان ضد داعشی و تبعید دوستم را هنگامی که داعش در شمال نفوذ روز افزون پیدا می کند، مشکوک خوانده اند.
دوستم در این سخنرانی تصریح کرد که ائتلاف نه علیه دولت بلکه برای حمایت از دولت است، زیرا این دولت را به قیمت جان خود ساخته و آنرا حفظ خواهد کرد.
دوستم به چالش های انتخابات در افغانستان اشاره کرد که باید به آن رسیدگی شود و تلاش صورت گیرد که انتخابات شفاف و عادلانه برگزار شود تا همه مردم از آن رضایت داشته باشد و هرگونه تقلب کشور را با بحران دیگر مواجه خواهد کرد.
دوستم خطاب به کشورهای غربی حامی افغانستان گفت که افزایش نیرو مشکل این کشور را نمی تواند حل کند و بجای آن باید با ارتش و نیروی محلی که علیه تروریست ها مبارزه می کنند، همکاری بیشتر صورت گیرد.
وی از تظاهرات ترک تباران افغانستان که برای بازگشت وی 21 روز در گرمای سوزان شمال مقاومت کردند تا دولت را مجبور به بازگشت وی کند، قدردانی کرد و آن را قهرمانی بی سابقه در تاریخ دانست و گفت که در جریان این تظاهرات هفت معترض به شهادت رسیده است .
دوستم بازداشت «نظام الدین قیصاری» فرمانده حزب جنبش ملی را توسط نیروی دولتی که باعث تظاهرات میلیونی در شمال شد، را ناجوانمردانه دانست و گفت که وی با یک توطئه بازداشت و عاملان آن را از مسیر قانونی مجازات خواهد کرد.
دوستم از هوادران خود در شمال خواست که از امشب به تظاهرات خود پایان داده و تمام مرزهای اقتصادی و دفاتر دولتی را که مسدود کرده بودند، باز کرده و به جشن و شادمانی بپردازند و تعهد کرد که موضوع بازداشت قیصاری پیگیری و وی را آزاد خواهد کرد و اگر نتواند به این موضع عمل کند دوباره کشور را ترک می کند.
پرونده بدرفتاری ژنرال دوستم با «احمد ایشچی» یکی از بزرگان شمال افغانستان که وی را متهم به بدرفتاری جنسی و شکنجه کرده بود، در دادستانی باز است و دولت نیز پیش از برگشت وی تأکید کرده بود که صلاحیت پرنده وی بدست دادستانی است.
رسانه های افغانستان به نقل از ایشچی نوشته است که حاضر است مشکل خود را از طریق «جرگه قومی» یا همان مجلس بزرگان حل کند و اگر این کار صورت نگیرد پرونده خود را از طریق دادگاه پیگیری خواهد کرد.
برخی شنیده های نیز وجود دارد که ایشچی گفته است ژنرال دوستم تعهد کرده که دیگر به شمال این کشور که زادگاه و مرکز قدرت وی می باشد سفر نمی کند و در مسائل نظامی شمال نیز مداخله نخواهد کرد.
وی در قبال این تعهد دوستم ، حاضر است پرونده خود را از مسیر بزرگان قومی حل و فصل کند و اگر این تعهد عملی نشد، آنرا از طریق دادگاه تعقیب خواهد کرد.
«فهیم توخی» یکی از فعالان رسانه ای افغانستان پس از بازگشت وی روز گذشته نوشت که ژنرال دوستم با سخنرانی مدبرانه رهبری و بزرگی خود را برای مردم ثابت کرد.
وی گفت که باوجود آنکه نیروی ویژه ارتش متهم به بازداشت یکی از فرماندهان حزب جنبش ملی به رهبری دوستم است، وی آنها را قهرمان خطاب کرد و نگذاشت وجه نیروی ویژه خدشه دار شود.
توخی نوشت که دستور دوستم در اولین ساعات ورودش به کشور برای هوادران خود در بازگشایی مرزهای اقتصادی و باز کردن دفاتر دولتی همچنین همکاری با دولت وحدت ملی از جمله کلمه های بزرگی بود که حاکی از گذشت و توانایی رهبری وی می باشد.
توخی گفت که از گفته های دوستم صداقت وی در قبال مردم و دولت افغانستان آشکارا مشاهده می شد.
حال که ژنرال دوستم یکی از چهره های معروف ضد تروریستی به افغانستان برگشته است و با استقبال بی نظیر دولت و مردم به دفتر کاری خود رفت، باید دید که وی با جنگ شمال و گسترش نفوذ داعش در مرزهای کشورهای آسیای میانه که باعث نگرانی روسیه نیز شده است، چگونه برخورد می کند.
آیا براستی به قیمت بازگشت خود تعهد کرده است که دیگر به شمال افغانستان نمی رود و پیشرفت داعشی ها را شمال از دور نظار خواهد کرد و یا نه وی این برگشت خود را مدیون مردم شمال است و هرگز سرنوشت آنها را بدست داعش و طالبان رها نخواهد کرد، زیرا اگر شمال مرکز قدرت وی بدست داعش سقوط کند، دوستم نیز دیگر بانک رای و رهبری کاریزمایی شمال را نخواهد داشت.
کد مطلب: 90957
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *