۰
سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۰

عملیات توسعه پایگاه هوایی آمریکا در قطر

عملیات توسعه پایگاه هوایی 'العدید' آمریکا در قطر طی مراسمی با حضور 'خالد العطیه' معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر آغاز شد.
عملیات توسعه پایگاه هوایی 'العدید' آمریکا در قطر طی مراسمی با حضور 'خالد العطیه' معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر آغاز شد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، وزارت دفاع قطر با اعلام این مطلب ، در بیانیه ای افزود : هدف از توسعه این پایگاه هوایی عمق بخشیدن به روابط راهبردی نظامی با آمریکا و اعلام التزام به توسعه و تثبیت همکاری و هماهنگی عملیات نظامی میان دو کشور است .
وزیر دفاع قطر بهمن ماه گذشته از قصد این کشور برای توسعه پایگاه العدید آمریکا و تبدیل آن به یک پایگاه نظامی دایمی خبر داده بود.
العطیه وجود پایگاه نظامی العدید آمریکا را برای حفظ امنیت منطقه مهم خوانده و اظهار داشته بود : برنامه جدیدی برای توسعه پایگاه العدید داریم تا خدمات مناسب را در مرحله آینده ارائه کند. ما برای خرید جدیدترین سامانه های پدافند هوایی با آمریکا قرارداد امضا کردیم. ما اسکله های جدید نظامی احداث می کنیم که بتواند نیازهای دوستان و متحدان آمریکایی را در آینده تامین کند.
وزیر دفاع قطر همچنین گفت که کشورش در نظر دارد تا بنادر دریایی ایجاد کند که مورد استفاده کشتی های جنگی ایالات متحده قرار خواهد گرفت.
العطیه درباره روابط نظامی قطر و آمریکا گفت: 'فرماندهان نظامی قطر با همتایان خود در وزارت دفاع آمریکا برای چشم انداز 2040 به منظور تحکیم روابط نظامی دوجانبه برنامه ریزی می‌کنند'.
وی افزود: 'این چشم انداز شامل میزبانی نیروی دریایی آمریکا در کنار نیروی هوایی مستقر در پایگاه هوایی العدید است'.
حدود 10 هزار نظامی و دستکم یکصد هواپیمای نظامی آمریکایی در پایگاه هوایی نظامی العدید در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر دوحه پایتخت قطر مستقر هستند.
قطر قصد دارد در مرحله اول طرح توسعه این پایگاه نظامی علاوه بر افزایش ظرفیت خوابگاهی، دویست منزل مسکونی و یک میدان تفریحی در آن ایجاد کند.
العدید، میزبان فرماندهی مرکزی قوای هوایی ایالات متحده است که از آنجا عملیات نظامی امریکا در شرق میانه و افغانستان نظارت و هماهنگ می شود.
ایالات متحده فرماندهی مرکزی خود را در سال 2003 میلادی از عربستان سعودی به پایگاه هوایی العدید انتقال داد و از آن پس، این پایگاه به تدریج، وسعت پیدا کرده است.
اجرای فاز نخست طرح توسعه پایگاه العدید در حالی است که پیشتر شایع شده بود آمریکا قصد دارد پایگاه نظامی هوایی خود را از قطر به یکی از کشورهای منطقه انتقال دهد.
آغاز عملیات توسعه پایگاه هوایی العدید، 14 ماه بعد از آن صورت می گیرد که عربستان، امارات ، بحرین و مصر با متهم کردن قطر به تروریسم علاوه بر قطع تمامی روابط ، مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی با این کشور را هم بستند.
کد مطلب: 91016
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *