۰
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۴

استقرار رادار جدید آمریکا در قطر

مقامات آمریکایی اعلام کردند که پنتاگون در حال ساخت یک ایستگاه راداری دفاع موشکی در محلی محرمانه در کشور قطر و تدارک برای برگزاری بزرگترین مانور مین روبی خود در خلیج فارس است.
ایسنا نوشت:
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند که این ایستگاه‌ راداری باعث تکمیل ستون فقرات سیستم دفاع موشکی می‌شود که برای دفاع از منافع آمریکا و هم‌پیمانانش همچون اسرائیل و کشورهای اروپایی علیه آنچه که موشک‌های ایران خوانده شده طراحی شده است.
مانور مین روبی نیز که برای ماه سپتامبر برنامه ریزی شده نخستین مانور چند جانبه از این نوع در منطقه خواهد بود و انتظار می‌رود امروز (سه‌شنبه) از سوی مقامات آمریکایی اعلام شود.
اقدامات پنتاگون بازتاب این نگرانی‌ است که تنش‌های میان ایران و آمریکا ممکن است به دنبال اعمال تحریم‌ها افزایش پیدا کند.
اگرچه مقامات آمریکایی ماهیت ساخت رادار دفاع موشکی و رزمایش دریایی را دفاعی دانسته‌اند اما این اقدامات احتمالا از سوی ایران به عنوان تحریک تلقی خواهد شد.
این اقدامات آمریکا به منظور مقابله با دو قابلیت بزرگ ایران که بیشترین نگرانی را برای برنامه ریزان پنتاگون ایجاد کرده یعنی موشک‌های بالستیک و بستن تنگه هرمز از طریق مین گذاری صورت می‌گیرد.
پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد یک ناو هواپیمابر خود به نام ناو هواپیمابر جان سی استنیس را چند ماه زودتر به خاورمیانه اعزام می‌کند تا اطمینان حاصل کند همواره دو ناو هواپیمابر در منطقه حضور دارند. یکی از دو ناو هواپیمابری که اکنون در منطقه هستند قرار بود پیش از رسیدن ناو جایگزین منطقه را ترک کند که این مساله پنتاگون را واداشت تا ناو استنیس را اعزام کند.
تحلیلگران می‌گویند: پنتاگون به این دلیل تصمیم گرفته تا رادار جدید خود را در قطر مستقر کند زیرا این کشور میزبان بزرگترین پایگاه هوایی ارتش آمریکا در منطقه است.
بیش از ۸۰۰۰ سرباز در این پایگاه و در یک پایگاه نظامی دیگر آمریکا در قطر مستقر هستند.
ایستگاه راداری در قطر قرار است میزبان رادار قدرتمند AN/TPY-۲ مشهور به رادار ایکس باند باشد و دو رادار مشابه دیگر که یکی در صحرای نقب اسرائیل و دیگری در مرکز ترکیه قرار دارند را تکمیل کند.
به گفته مقامات آمریکایی، این سه رادار کمانی را تشکیل می‌دهند که می‌توانند موشک‌های شلیک شده از شمال، غرب و جنوب ایران را شناسایی کنند.
کد مطلب: 225
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *