۰
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۳

موضوع اصلی سفرهای لاوروف چه بود؟

تحلیلگران روس معتقدند که حضور مستشاران ایرانی در سوریه، محور گفت و گوهای وزیر خارجه و رییس ستاد کل ارتش روسیه را در سفر روزهای اخیر به سرزمین های اشغالی، آلمان و فرانسه تشکیل می داد.
تحلیلگران روس معتقدند که حضور مستشاران ایرانی در سوریه، محور گفت و گوهای وزیر خارجه و رییس ستاد کل ارتش روسیه را در سفر روزهای اخیر به سرزمین های اشغالی، آلمان و فرانسه تشکیل می داد.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه طی دو روز گذشته در برنامه ای اعلام نشده به سرزمین های اشغالی، آلمان و فلسطین سفر کرد.
از آنجا که لاوروف برای نخستین بار همراه یک مقام بلندپایه نظامی چنین سفرهایی انجام داده است، بسیاری از کارشناسان اهمیت آن را دو چندان می دانند و به تحلیل و تفسیر آن می پردازند.
بوریس دولگوف کارشناس مرکز مطالعات عربی و اسلامی انستیتو شرق شناسی روسیه معتقد است که دیدارهای وزیر امور خارجه روسیه با مقام های اسراییلی و سران آلمان و فرانسه، با توافق های سران روسیه و آمریکا ارتباط دارد.
دولگوف گفت: در دیدار لاوروف با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل (رژیم صهیونیستی)، موضوع پایان عملیات ضدتروریستی در جنوب سوریه و تامین امنیت در مناطق مجاور بلندی های جولان مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه مذاکرات لاوروف با سران رژیم صهیونیستی و آلمان و فرانسه با توافق های به دست آمده در هلسینکی ارتباط دارد، اظهار داشت: در زمان حاضر شاهد اجرای توافق های به دست آمده بین سران روسیه و آمریکا هستیم.
دولگوف در همین حال خاطرنشان کرد که اگر اسراییل بر خروج مستشاران ایرانی از سوریه اصرار دارد، طبیعی است که باید خروج همه نیروهای خارجی از این کشور ازجمله نیروهای امریکایی که غیرقانونی حضور دارند نیز مطرح شده باشد.

** موضوع حضور ایران از مساله سوریه مهم تر شده است
سرگئی دمیدنکو استاد انستیو علوم اجتماعی روسیه معتقد است که مساله سوریه در درجه دوم اهمیت قرار گرفته و در زمان حاضر آنچه که بین ایران و اسراییل می گذرد، مهم تر شده است.
وی در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک خاطرنشان کرد: در زمان حاضر قدرت های بزرگ به این نتیجه رسیده اند که بدون حل رویارویی ایران و اسراییل، امکان حل و فصل فراگیر مسائل سوریه وجود ندارد.
وی افزود: مناقشه بین ایران و اسراییل دیگر مساله ای صرفا مربوط به بحران سوریه نمی شود و مساله منطقه ای شده است.
کارشناس روس معتقد است که امکان مناقشه نظامی میان ایران و رژیم صهیونیستی در سوریه مطرح است و زمینه ای برای توافق میان ایران و اسراییل وجود ندارد.
دمیدنکو معتقد است که اگر ایران حضور خود را در مناقشه سوریه کاهش دهد، این به معنای ضربه زدن به حکومت بشار اسد خواهد بود که در شرایط کنونی نه فقط از حمایت روسیه بلکه پشتیبانی ایران برخوردار است.
به عقیده کارشناس روس، روسیه و غرب ابزاری برای اعمال فشار بر هیچ یک از دو طرف (ایران و رژیم صهیونیستی) ندارند و بدیهی است که در دیدارهای لاوروف این مساله مطرح شد.
دمیدنکو افزود: روسیه و اروپا و احتمالا امریکا تلاش می کنند در این شرایط طرح اقداماتی را برای ارائه به ایران تنظیم کنند بطوری که این کشور حضور خود در سوریه را کاهش دهد و اسراییل متقاعد شود که تهران حضورش در این کشور را واقعا کاهش می دهد.

**هدف دیدارهای لاوروف حل وضعیت سوریه و اوضاع پیرامون ایران بود
یلنا سوپونینا رئیس مرکز مطالعات آسیا و خاورمیانه انستیتو پژوهش های راهبردی روسیه گفت: روسیه و غرب تلاش می کنند نقطه تلاقی را در حل مسائلی که همکاری دو طرف را در مساله سوریه می طلبد بیابند.
وی خاطرنشان کرد: این امر تصادفی نیست که سفرهای لاوروف پس از اجلاس سران روسیه و آمریکا برگزار شد که در آن پیشنهادهای جالبی برای همکاری به منظور حل اوضاع اوکراین و سوریه مطرح شد.
وی در گفت وگو با ریانووستی خاطرنشان کرد که این دو موضوع در دیدارهای لاوروف و گراسیموف در پاریس و برلین مطرح شد بویژه اینکه این دو مقام روس قبل از آن با مقام های اسراییلی درباره مساله سوریه مذاکره کرده بودند.
کارشناس ارشد روس نتیجه گیری کرد که پیشنهادهایی که در دیدار پوتین و ترامپ مطرح شد، مشارکت رهبران اروپایی را نیز می طلبد و هدف دیدارهای لاوروف حل و فصل اوضاع سوریه و وضعیت پیرامون ایران بود.
به گزارش ایرنا، ایران در سوریه حضور مستشاری دارد و نیروهای ایرانی به ارتش این کشور در مبارزه با تروریست های مورد حمایت غرب و رژیم صهیونیستی کمک می کنند.
علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و فرستاده ویژه رییس جمهوری به روسیه پیش از نشست سران روسیه و آمریکا در نشست باشگاه سیاسی والدای خاطر نشان کرده بود که ایران به درخواست دولت قانونی سوریه و عراق در این کشورها حضور مستشاری دارد و در مقابل تروریسم به این کشورها کمک می کند.
کد مطلب: 91087
برچسب ها: روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *