۰
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۳
وزیرخارجه روسیه به واشنگتن رفت

چانه زنی ضدایرانی ترامپ با لاوروف

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد رییس جمهوری آمریکا در دیدار وزیر خارجه روسیه خواستار همکاری مسکو در جلوگیری دستیابی ایران به سلاح اتمی شد.
چانه زنی ضدایرانی ترامپ با لاوروف
کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد رییس جمهوری آمریکا در دیدار وزیر خارجه روسیه خواستار همکاری مسکو در جلوگیری دستیابی ایران به سلاح اتمی شد. رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از در پیامی توییتری دیدارش با سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: «ما درباره بسیاری از موارد از جمله تجارت، ایران، کره شمالی، معاهده منع اشاعه تسلیحات اتمی، معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای و مداخله در انتخابات گفت‌وگو کردیم. امیدوارم مذاکرات‌مان در آینده نزدیک ادامه پیدا کند.» از سوی دیگر لاوروف هم بر لزوم حفظ برجام تاکید کرد.
براساس بیانیه کاخ سفید که عصر سه شنبه پس از دیدار «سرگئی لاوروف» با «دونالد ترامپ» در واشنگتن، منتشر شد، آمده است «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا و همتای روسی خود درباره تبادل نظرهای انجام شده با موضوع روابط دوجانبه، گزارشی ارائه کردند.
این بیانیه می‌افزاید: رئیس جمهوری ترامپ نسبت به هرگونه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا هشدار داد و از این کشور خواست تا درگیری با اوکراین را حل کند.
بیانیه کاخ سفید ادامه می‌دهد ترامپ همچنین حمایت خود را از کنترل تسلیحاتی جهانی که نه تنها شامل روسیه بلکه شامل چین هم باشد، مورد تاکید قرار داد.
این بیانیه با اشاره به اینکه ترامپ از تداوم تعامل با روسیه برای توجه کردن به نگرانی‌های فی مابین همچون برداشتن گام مثبت برای احترام به زندانیان دو طرف استقبال کرد.
کاخ سفید اضافه می‌کند ترامپ از روسیه درخواست کرد تا از تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح اتمی و همچنین عاری سازی کره شمالی از فعالیت‌های اتمی حمایت کند.
در این بیانیه با اشاره به اینکه ترامپ و لاوروف درباره چین هم تبادل نظر کردند، اظهار شده است: رئیس جمهوری ترامپ بر تجارت منصفانه و متقابل با چین تاکید کرد.
بیانیه کاخ سفید خاطرنشان می‌کند ترامپ تاکید کرده است بهبود روابط آمریکا و روسیه، سطح تجارت بین دو کشور را افزایش می‌دهد.
 
لزوم حفظ برجام از زبان لاوروف
وزیر خارجه روسیه علاوه بر دیدار با ترامپ که حدود 45 دقیقه به طول انجامید، مذاکراتی نیز با وزیر امور خارجه آمریکا مایک پومپئو انجام داد.لاوروف در نشست خبری با «مایک پمپئو» اعلام کرد که این دو مقام در خصوص شرایط برجام با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو پرداخته‌اند.
لاوروف همچنین با اشاره لزوم حفظ توافق هسته‌ای گفت: «به نظر ما لازم است همه کار کرد تا برجام حفظ شود تا بشود طبیعت صلح‌آمیز تحقیقات هسته‌ای در ایران را تضمین کرد.»
وزیر خارجه روسیه افزوده «طبیعتا ما از وضعیت پیش آمده در خلیج فارس و در تنگه هرمز بسیار نگرانیم.»
او از همه کشورها خواسته تا پیشنهاد روسیه را بررسی کنند: «ما پیشنهاد آغاز مذاکرات برای ایجاد یک سازوکار امنیت گروهی پیرامون خلیج  فارس را مطرح کرده‌ایم».
آخرین بار لاوروف در ماه مه(اردیبهشت-خرداد) ۲۰۱۷ میلادی از واشنگتن دیدار کرد و در آن سفر، ملاقات بحث‌ برانگیزی با دونالد ترامپ در کاخ سفید داشت که « سرگئی کیسلیاک » سفیر وقت روسیه در آمریکا نیز در آن حضور داشت؛ گفته می‌شود ترامپ برخی اطلاعات فوق محرمانه را در اختیار این دو قرار داد.
موقعیت زمانی دیدار دیروز در حالی است که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان قصد دارند بر سر دو موضوع «سو استفاده از قدرت» و «جلوگیری از اجرای عدالت»، مفاد اتهامی رئیس جمهوری برای استیضاح او را تدوین کنند.
کنگره آمریکا طبق قانون اساسی این کشور تنها نهادی بوده که مجاز است شخص رئیس جمهوری آمریکا  را پیش از پایان دوره چهار ساله از کار برکنار کند؛ فقط در صورت اثبات آنکه رئیس‌جمهوری در سه مورد «خیانت، دریافت رشوه و یا از قدرت سوء‌استفاده کرده باشد.»
 
کد مطلب: 119929
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *