۰
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۱

نگرانی واشنگتن ازنفوذ چین درآمریکای لاتین

تارنمای واشنگتن اگزمینر در مطلبی نوشت: همزمان با سفر وزیر دفاع امریکا به آمریکای لاتین، حضور چین در این منطقه یکی از چالش های اصلی مدنظر واشنگتن است.
تارنمای واشنگتن اگزمینر در مطلبی نوشت: همزمان با سفر وزیر دفاع امریکا به آمریکای لاتین، حضور چین در این منطقه یکی از چالش های اصلی مدنظر واشنگتن است.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در ادامه این مطلب آمده است: جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در مسیر سفرش به امریکای لاتین در راستای اشاره به خطر نفود چین در این منطقه عنوان کرد که برخی کشورها در آن سوی کره زمین می توانند استقلال کشورهای امریکای لاتین را تهدید کنند.
متیس همچنین در زمان آغاز سفرش به امریکای لاتین به منافع واشنگتن در همکاری با کشورهای امریکای لاتین و لزوم شراکت با کشورهای این منطقه اشاره کردوگفت:آمریکا باید توجه داشته باشد که چین منتظر نمی ماند تا واشنگتن به طور کامل در جریان تحولات آمریکای لاتین قرار بگیرد و در مسیر اجرای اهدافش گام برمی دارد.
چین پیشتر در مسیر اضافه کردن منطقه امریکای لاتین در طرح 'یک کمربند، یک جاده' گام برداشته است. در دهه گذشته بانک های چین 140 میلیارد دلار وام در اختیار کشورهای آمریکای لاتین قرار دادند. این سرمایه گذاری در وهله اول برای شرکت های چینی نفع دارد نه کشورهای آمریکای لاتین. این اقدام پکن به چین اجازه داده تا دسترسی اش به بازارها و منابع طبیعی گسترده تر شود.
طرح بودجه رسانی های چین متفاوت ازسرمایه گذاری های کشورهای غرب بوده است. پکن بارها تاکید کرده که در امور داخلی کشورهای آمریکای لاتین مداخه نمی کند و برای آنها شرط نمی گذارد.
بارها این سوال مطرح شده که چین تا چه میزان در مسیر سرمایه گذاری هایش در آمریکای لاتین موفق بوده؟ پکن اکنون بزرگترین شریک تجاری بزریل، شیلی و پرو است و در حال حضور پررنگ تر در دیگر مناطق آمریکای لاتین است.
واشنگتن اگزمینر در ادامه تصریح کرد: همزمان با سفر وزیر دفاع امریکا به برزیل، آرژانتین، شیلی و کلمبیا، وی نباید فقط بر مسئله نفوذ چین در امریکای لاتین متمرکز باشد بلکه باید بر احترام به تمامیت ارضی کشورهای این منطقه و تقویت همکاری ها میان آمریکا – آمریکای لاتین تمرکز داشته باشد.
رکس تیلرسون وزیر خارجه پیشین امریکا پیشتر در مورد اقدامات چین در آمریکای لاتین هشدار داده و گفته بود از جمله اهداف چین در این منطقه بدست آوردن امتیازهای کوتاه مدت در امور تجاری برای رسیدن به مسئله وابستگی درازمدت کشورهای این منطقه به پکن بوده است. به رغم این هشدارها، امریکا در ارائه جایگزین معتبر به کشورهای آمریکا لاتین به جای سرمایه گذاری های چین کُندعمل کرده است.
کد مطلب: 92273
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *