۰
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۰

شرط جدید برای هیات علمی دانشگاهها

معاون پژوهشی وزارت علوم از الزام اعضای هیات علمی جوان دانشگاه‌ها برای گذراندن دوره‌های تخصصی شش ماهه از سال ۹۸ خبر داد.
معاون پژوهشی وزارت علوم از الزام اعضای هیات علمی جوان دانشگاه‌ها برای گذراندن دوره‌های تخصصی شش ماهه از سال ۹۸ خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر مسعود برومند در نشست معاونان پژوهشی دانشگاه‌های کشور که امروز در وزارت علوم برگزار شد، با بیان اینکه از سال ۹۸ اعضای هیات علمی جوان کشور باید شش ماه دوره‌های تخصصی مربوط به دروسی که خوانده‌اند را بگذرانند، گفت:  این دوره‌ها به صورت نیمه وقت و تمام وقت خواهد بود و برای شرایط استخدامی این افراد الزام آور است.
معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد:  طرح فوق برای دیگر اعضای هیات علمی به صورت اختیاری خواهد بود و امتیاز مثبت برای آنها خواهد داشت.
وی با اشاره به اجرای طرح ساز و کار اختصاص بودجه‌های پژوهشی در وزارت علوم، اظهار کرد: از ابتدای مهر ماه این طرح اجرا می شود، در واقع این طرح در تمامی حوزه‌ها از جمله علوم انسانی، فنی و مهندسی و هنر نیازهای کشور را به صورت فراخوان اعلام می‌کند و اعضای هیات علمی برای رفع این نیازها گرنت علمی دریافت خواهند کرد.
معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: طی چهار هفته آینده اولین ویرایش طرح فوق به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ارسال خواهد شد.
تمرکز بخش پژوهش بر مشکلات زیست محیطی
به گفته وی، موضوع توسعه کارآفرینی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری از برنامه‌های معاونت پژوهشی وزارت علوم به شمار می‌رود که در این راستا به موضوع افزایش کیفیت توجه خواهد شد.
برومند اضافه کرد: در حال حاضر دستاوردهای خوبی در پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه ها داریم اما نیازمند یک جهش وسیع هستیم.
معاون پژوهشی وزارت علوم همچنین متذکر شد: تمرکز بر چالش‌های ملی کشور به خصوص چالش‌های زیست محیطی از اولویت‌های وزارت علوم است که در این راستا برنامه‌ریزی های لازم را انجام خواهیم داد.
برومند در ادامه به ارتباط صنعت و دانشگاه پرداخت و گفت: باید بستری فراهم شود تا اعضای هیات علمی در همه حوزه‌های تخصصی خود بتوانند ارتباط دقیق و مستمر با بخش‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه خود داشته باشند.
وی عنوان کرد:  در حال حاضر طرح‌های صنعتی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور اجرا می‌شود اما باید موضوع افزایش کیفیت را در این پروژه‌ها مد نظر قرار دهیم که در این راستا نیازمند مدیران تحقیقاتی هستیم، بنابراین باید برای تربیت این مدیران آموزش‌های لازم را ارائه کنیم.
نمی‌خواهیم دو دانشگاه تهران یا شریف داشته باشیم
معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: تمرکز بر برنامه محور کردن فعالیت‌های پژوهشی از دیگر اولویت های وزارت علوم است چرا که نباید فعالیت‌های پژوهشی بر اساس وظایف روزمره دنبال شود.
برومند با بیان اینکه شناسایی توانمندی اساتید، دانشجویان و دانشگاه‌ها در مناطق مختلف کشور بسیار مورد توجه است، افزود: ما نمی‌خواهیم دو دانشگاه تهران یا صنعتی شریف داشته باشیم بلکه هر دانشگاهی باید اولویت‌ها و برنامه‌های خود را به صورت منطقه‌ای و ملی دنبال کند.
به گفته وی،   شکل‌گیری تیم‌های پژوهشی بسیار مورد اهمیت است چرا که چالش‌های کشور نسبت به گذشته متفاوت‌تر شده و برای رفع آنها نیازمند فناوری‌های گوناگون و تیم‌های تخصصی هستیم.
معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: یکی از نیازهای امروز وزارت علوم ایجاد نظام آماری است که در حال حاضر با معاونت‌های مختلف وزارت علوم صحبت کردیم و قرار است یک نظام آماری یکپارچه در این وزارتخانه تشکیل شود.
 امیدواری برای اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به پژوهش
معاون پژوهشی وزارت علوم در بخش دیگری از مراسم امروز، از تلاش این وزارت خانه برای کاهش محدودیت‌های ناشی از نوسانات ارز در عرصه‌ پژوهش دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در این زمینه با مسئولین مختلف دولت رایزنی‌هایی را انجام دادیم و قول‌هایی نیز به ما داده شده است، امیدواریم فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها همانند کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کند.
به گزارش ایسنا، مسعود برومند در جمع بندی نشست معاون پژوهشی دانشگاه‌های کشور که امروز در وزارت علوم برگزار شد بر لزوم ورود دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای حل مشکلات و چالش‌های ملی تاکید کرد و گفت: ما در همین رابطه به تمامی دانشگاه‌های کشور نامه ارسال کردیم که در خصوص حل چالش‌های زیست محیطی و همچنین سایر مسایل و مشکلاتی که جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کند ورود کنند و برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند. در واقع اگر هر دانشگاهی برای یک چالش زیست محیطی برنامه‌ای داشته باشد مطمئنا می‌تواند در رفع آن مشکل کمک کند.
وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید راهکارها و برنامه‌های خود در خصوص حل چالش‌های زیست محیطی را تا ابتدای مهر ماه به وزارت علوم ارسال کنند. به طور مثال در حال حاضر دانشگاه چمران در حوزه ریزگردها فعالیت می‌کند وبه نتایج علمی قابل قبولی نیز دست یافته‌است.
معاون پژوهشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: ما در شرایط فعلی وظیفه داریم برای حل مشکلات و معضلات جامعه تلاش کنیم و اگر لازم هم باشد به سراغ سازمان‌های مربوط برویم اما ابتدا باید چالش‌های مختلف را شناسایی و برای رفع آن این ارتباط را با دستگاه‌های مربوطه بگیریم. اما لازمه‌ اجرای این برنامه این است که دانشگاه‌ها در درون خود کارگروه‌هایی را شکل بدهند و این کارگروه‌های تخصصی با بخش‌های خصوصی و غیره فعالیت‌های خود را آغاز کنند.
ورود تمام دانشگاه‌ها به بحث ریزگردها و بحران آب
به گفته‌ وی در حوزه‌ ریزگردها و چالش آب تمامی دانشگاه‌ها ، کارگروه‌های تخصصی خود را شکل دهند و ایده و فکر خود برای حل معضلات این دو حوزه را به وزارت علوم ارسال کنند و دقیقا اعلام کنند که در حوزه محیط زیستی در آینده با چه چالش‌هایی مواجه خواهیم بود، بنابراین این نوع فعالیت‌ها باید در کنار ماموریت‌هایی که به دانشگاهها محول شده است صورت بگیرد.
برومند ادامه داد:‌تمامی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور برنامه‌های خود در حوزه‌ رفع چالش‌ها و معضلات محیط زیستی کشور را تدوین و نتایج آن را تا پایان امسال به وزارت علوم اعلام کنند.
نیاز پژوهش به اعتبار ۲۰۰ میلیون یورویی
وی با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های ناشی از نوسانات ارز خاطر نشان کرد:  متاسفانه در حال حاضر اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به دلیل همین مشکلات با محدودیت‌هایی مواجه شدند، در واقع این افراد که طی چند ماه گذشته از ارز ۴۲۰۰تومانی برای فعالیت‌های پژوهشی و ارتباطات خارجی استفاده می‌کردند در حال حاضر دچار محدودیت شدند.
معاون پژوهشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: وزارت علوم طی چند ماه گذشته یک نیازسنجی در حوزه ارز پژوهشی را انجام داد و بر اساس آن از روی عملکرد پژوهشی دانشگاه‌ها حدود ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار استخراج کردیم و نتایج آن به معاونت فرهنگی و علمی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شد اما با تغییرات اخیر ارزی در کشور متاسفانه با مشکلات اساسی مواجه شدیم.
برومند با اشاره به تمهیدات وزارت علوم برای کاهش محدودیت‌های ارزی در حوزه پژوهش خاطر نشان کرد: ما برای رفع محدودیت‌های ناشی از نوسانات ارز در حوزه فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها با سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی  و معاون اول ریاست جمهوری مذاکراتی را داشته ایم و خواستار توجه ویژه دولت به ارز پژوهشی شدیم تا با قرار گرفتن این امر در حوزه کالاهای اساسی دانشگاه‌ها برنامه‌های پژوهشی خود را با خیال راحت دنبال کنند.
برومند خاطر نشان کرد:‌البته در راستای رفع محدودیت‌های ناشی از ارز در حوزه فعالیت‌های پژوهشی یک سری قول‌هایی نیز از سوی مسئولان داده شده است. ضمن این که عصر امروز نیز در جلسه‌ای در کمیته‌ ارز مشکلات بخش پژوهش در اثر محدودیت‌های ارزی را بررسی خواهیم کرد تا پیچیدگی‌های این موضوع رفع شود.
معاون پژوهشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: یکی از چالش‌هایی که در اثر محدودیت‌های ارزی با آن مواجه شدیم بحث پایگاه‌های اطلاعاتی است تا بتوانیم از آن به صورت استاندارد و رسمی استفاده کنیم و قراردادی نیز در این زمینه با "الزویر" تهیه کردیم تا بخشی از این قرارداد توسط دانشگاه‌ها و بخشی با کمک وزارت علوم انجام شود و برنامه ریزی‌هایی نیز در این زمینه انجام دادیم اما متاسفانه با پیچیدگی‌های ارزی این برنامه با مشکل مواجه شد بنابراین دنبال راهکاری برای گذار از این مشکلات و محدودیت‌های ناشی از ارز با همفکری مسئولان و دانشگاهیان هستیم.
توضیحاتی درباره هزینه‌های پژوهشی
سهم ۶۰ درصدی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
معاون پژوهشی وزارت علوم همچنین در این مراسم از اجرای طرح تخصیص اعتبارات پژوهشی به فعالیت‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از اول مهر ماه و به صورت پایلوت خبر داد و گفت: در صورتی که اجرای این طرح در مرحله پایلوت مشکلی نداشته باشد از سال ۹۸ بر اساس "بند ط تبصره ۹ " به صورت کلی آن را اجرایی خواهیم کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر مسعود برومند در حاشیه نشست معاونین پژوهشی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور که امروز (شنبه ۲۷ مرداد) در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، در خصوص "بند ط تبصره ۹ " در حوزه پژوهشی، اظهار کرد: این تبصره اشاره می‌کند که ۴۰ درصد هزینه‌های پژوهشی شرکت‌ها و نهادهای دولتی که هر سه ماه یک بار به حساب خزانه وارد می‌شود برای انعقاد قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی بین شرکت‌ها و دانشگاه‌ها صرف شود.
به گفته وی در واقع شخص بر اساس تبصره فوق، ۶۰ درصد این موارد باید به دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پسا دکتری و کسانی که در اجرای این طرح فعالیت می‌کنند پرداخت شود تا زمینه تمرکز آنها به موضوع تحصیلات تکمیلی فراهم شود.
برومند ادامه داد: بر اساس تبصره فوق عملا طرح به این جهت تدوین شده است که ارتباط مناسب‌تر و ضابطه‌مندی بین دانشگاه‌ها و شرکت‌ها فراهم شود. امیدواریم هدف منظور شده در این طرح به خوبی اجرایی شود.
وی از اجرای طرح تخصیص اعتبارات پژوهشی به فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها بخصوص در حوزه تحصیلات تکمیلی از اول مهر ماه خبر داد و گفت: اولین پایلوت این طرح که به طرح "ستاب" معروف است، موضوعاتی که نیازها و چالش‌های کشور در هر کدام از شاخه‌های علوم انسانی و فنی مهندسی است را به صورت فراخوان ارائه خواهیم کرد و اعضای هیات علمی می‌توانند برای اجرای این طرح درخواست و پیشنهاد بدهند و در حوزه علوم انسانی شروع خواهیم کرد. البته اجرای این طرح برای پروژه‌های دوره دکتری و کارشناسی ارشد و دانشجویان پسا دکتری نیز مطرح و منابع مالی آن تامین شده است بنابراین اعضای هیات علمی که طرح خوبی از نظر کیفیت اجرا ارائه بدهند می‌توانند برنده واقعی اجرای طرح شوند.
برومند خاطر نشان کرد: همانطور که عنوان شد طرح فوق از اول مهر ماه اجرایی می‌شود و اگر در پایلوت مشکلی نداشته باشیم از سال ۹۸ بر اساس بند ط تبصره ۹ این طرح به طور کلی به مرحله اجرا گذاشته می‌شود البته به شرطی که سازمان برنامه و بودجه و همچنین مجلس منابع لازم را در اختیار ما قرار بدهند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز بررسی برنامه‌ها، راهکارها و سیاست‌های پژوهشی مراکز علمی دانشگاهی کشور را مهمترین هدف از برگزاری نشست امروز عنوان کرد و گفت : در حال حاضر بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی به این صورت است که ابتدا به صورت پایلوت انجام می‌شود و بعد این طرح با رفع نواقص و چالش‌های قبلی به صورت کلی به مرحله اجرایی می‌رسد.
وی تصریح کرد: در نشست امروز معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور سه موضوع کلی پژوهشی و تحقیقاتی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد که بحث "ارتباط صنعت و جامعه" یکی از این موضوعات است. همچنین سعی می‌کنیم هماهنگی‌های لازم برای اجرای این طرح در دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار بگیرد چرا که از نظر وزارت علوم پژوژه‌ شکل گیری ارتباط با جامعه و صنعت امری بسیار مهم است و در این زمینه سامانه‌ای نیز طراحی شده و موضوعات را مورد بررسی قرار می‌دهد.
معاون پژوهشی وزارت علوم، "مهارت افزایی دانشجویان" را یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در نشست امروزمعاونین پژوهشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دانست و افزود: این طرح به منظور رفع اشتغال دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود و پیشرفت‌هایی نیز صورت گرفته و کلیه موازین اجرایی این طرح توسط معاونین پژوهشی بررسی خواهد شد.
دکتر برومند همچنین "توسعه کارآفرینی و فعالیت‌های تجاری سازی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی" را به عنوان یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در نشست امروز وزارت علوم عنوان کرد و گفت: این طرح در جهت  ایجاد اشتغال و توسعه فعالیت‌های مراکز رشد علم و فن آوری در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد و سعی می‌کنیم در نشست امروز برنامه‌های خود را در زمینه هماهنگی اجرای این طرح مورد بررسی قرار دهیم و اگر پیچیدگی‌هایی نیز وجود داشت با هم اندیشی رفع خواهیم کرد.
به گفته‌ی وی نقش دانشگاه‌ها در چالش‌های محیط زیستی از دیگر مباحث مورد بررسی در نشست امروز معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی است و انتظار می‌رود دانشگاه‌ها در اجرای این طرح مشارکت کنند.
کد مطلب: 92477
برچسب ها: دانشگاه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *