۰
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۴

هدف آمریکا از ایجاد گروه اقدام ایران چیست؟

تشکیل گروه موسوم به 'اقدام ایران' در وزارت خارجه آمریکا که روز پنجشنبه با تبلیغات زیاد خبر آن از سوی مقامات واشنگتن رسانه ای شد، اقدام تازه ای نیست و به نظر می رسد که کاخ سفید با تشکیل چنین کارگروهی تنها به دنبال نمایش نمادین اعلام تمرکز بر موضوع ایران است.
تشکیل گروه موسوم به 'اقدام ایران' در وزارت خارجه آمریکا که روز پنجشنبه با تبلیغات زیاد خبر آن از سوی مقامات واشنگتن رسانه ای شد، اقدام تازه ای نیست و به نظر می رسد که کاخ سفید با تشکیل چنین کارگروهی تنها به دنبال نمایش نمادین اعلام تمرکز بر موضوع ایران است.
به گزارش ایرنا، 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا درحالی پنجشنبه شب دریک برنامه اعلام نشده در جمع خبرنگاران حضور یافت و از تشکیل' گروه اقدام ایران' در وزارت خارجه این کشور خبر داد که ایجاد چنین بخشی، به معنای آغاز یک روند جدید در قبال جمهوری اسلامی ایران نیست.
به گفته مقام های وزارت خارجه آمریکا، این گروه ویژه که برای هماهنگی و اجرای سیاست های دولت 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری این کشور در قبال ایران ایجاد شده، از سوی 'برایان هوک' مدیر بخش سیاست گذاری وزارت خارجه آمریکا هدایت خواهد شد.
هوک در این نشست خبری در رابطه با تشکیل چنین گروهی مدعی شد، گروه اقدام ایران یک گروه از نیروهای دایمی وزارت خارجه به عنوان هسته اصلی است و افراد دیگری هم به آن ملحق خواهند شد. وی هدف مشترک این گروه را شکل دادن اجماع بین المللی علیه ایران معرفی کرد.
این اقدام که همزمان با کودتای 28مرداد و سرنگونی دولت قانونی مصدق در ایران از سوی آمریکا صورت گرفته است، همانند اقدامی است که در زمان ریاست پمپئو بر سیا هم انجام شد و گروه مشابهی برای کره شمالی تشکیل شد.
هوک 50 ساله در دوران'رکس تیلرسون' وزیر خارجه پیشین آمریکا به عنوان مدیر دفتر برنامه ‌‌ریزی‌های سیاسی وزارت خارجه منصوب شد. این در حالی بود که تا آن زمان، به عنوان یکی از مخالفان ترامپ شناخته می‌شد.
او در تیم ' میت رامنی ' نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال 2012 فعالیت کرد. هوک پیش تر از آن در دولت 'جورج دبلیو بوش' در سمت‌های مختلفی ازجمله دستیار وزیر خارجه درسازمان‌های بین‌المللی، دستیار ارشد'جان بولتون' سفیر آمریکا درسازمان ملل و دستیار ویژه رئیس ‌جمهوری آمریکا انجام خدمت کرده بود.
اما در وزارت خارجه تیلرسون، نام هوک در مسائل مربوط به ایران زمانی بیشتر شنیده شد که او سرپرستی کارگروهی را به عهده گرفت که مأمور مذاکره با دولت‌های اروپایی برای اصلاح برجام مطابق خواست ترامپ شده بود.
با وجود این، رسانه‌های بین‌المللی در همان زمان گزارش دادند دیپلمات‌های اروپایی که از اختلافات ترامپ با تیلرسون در باره برجام آگاه بودند در نشست با برایان هوک بارها از او پرسیده‌اند چه ضمانتی وجود دارد که توافق آنها با تیم تیلرسون، مورد قبول ترامپ باشد.
به نظر می رسد که تشکیل گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا اقدامی جدیدی نیست و از زمان دولت ریگان بخش موسوم به 'میز ایران' این وزارتخانه اهمیت دوچندانی یافته است. اما در دوره های مختلف در دولت 'بیل کلینتون' در چارچوب قانون موسوم به 'داماتو' برای تحریم ایران پررنگ شد، اما در دوران 'جورج بوش پسر' «معاونت تروریسم و اطلاعات مالی» خزانه ‌داری آمریکا، بخش اصلی تمرکز سیاست ها علیه جمهوری اسلامی ایران بود.
این معاونت در سال 2004 و به بهانه هماهنگی ابعاد اقتصادی 'جنگ با تروریسم' تأسیس شد. اکنون 'سیگال مندلکر' مشاور پیشین وزارت امنیت داخلی آمریکا به ریاست این معاونت منصوب شده است.
در دوران تصدی 'هیلاری کلینتون' به عنوان وزیر خارجه دولت اوباما، 'جان لیمبرت' معاون مدیرکل و مسئول میز ایران در وزارت امورخارجه آمریکا انتخاب شد.لیمبرت که ازجمله افرادگروگان گرفته شده در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در تهران بود، به همراه'ریچارد نفیو'مدیربخش ایران شورای امنیت ملی در چارچوب سیاست تحریم پلکانی دولت اوباما اقدام می کرد.
با اعلام تحریم های دولت ترامپ در 15 مرداد، تلاش واشنگتن در شکل جدیدی یعنی تشکیل یک کارگروه اقدام علیه ایران انعکاس یافت. تشکیل چنین کارگروهی تنها بخشی از اقدام نمادین دولت ترامپ برای نمایش تمرکز بر تحریم ها است.
روند اجرایی وچارچوب این کارگروه از زمان وزرات تیلرسون شکل گرفت و درهمان زمان برخی رسانه های غربی ازگردهم آمدن بیش از 300 کارشناس در این کارگروه خبر دادند.
با وجود تشکیل کارگروه هنوزمشخص نیست که آیا وظیفه این کارگروه تنها ایجاد هماهنگی میان بخش های مختلف دولت ترامپ برای اقدامات ضدایرانی است یا این کارگروه به صوت مستقل وظیفه پیشبرد سیاست تحریم را به عهده خواهد گرفت.
پس از شکست پروژه ایران هراسی و اصلاح یا تغییر توافق برجام در دوران تیلرسون و پس از اخراج تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا توسط ترامپ، برایان هوک یکی از معدود دیپلمات‌هایی بود که از پاکسازی‌های بعدی این دستگاه از تیم تیلرسون در امان ماند. اما نگاه دولت ترامپ نه تنها با شکست پروژه اصلاح برجام تغییری پیدا نکرد بلکه در چارچوب ماموریت تازه و طراحی جدید شکل گرفت.
'دانیل سیرور'استاد روابط بین الملل دانشگاه جان هاپکینز در این زمینه می گوید: شگفت انگیز است که فردی مسئول این گروه می شود که در گذشته در زمینه دیپلماسی و اقناع اروپایی ها برای بازبینی برجام شکست خورده بود.این پرسش مطرح است که پایتخت های اروپایی تا چه اندازه از وی استقبال کنند.
اکنون به ادعای پمپئو و برایان هوک، ماموریت این کارگروه، تمرکز ماموریت ها بر روی کشورهایی است که مناسبات اقتصادی گسترده ای با جموری اسلامی ایران دارند به ویژه در حوزه واردات نفت، این کارگروه تلاش خواهد داشت تا در قالب های مختلف، 'دیپلماسی فشار فزاینده' و 'تهدید' و 'تطمیع'، مناسبات اقتصادی ایران را محدود کند.
پمپئو مدعی است که تخصص برایان هوک باعث شده که او گزینه اصلی برای رهبری گروه اقدام علیه ایران باشد و از زمانی که رئیس جمهوری به خروج از برجام تصمیم گرفته، هوک نقش مهمی برای اعمال فشار حداکثری اقتصادی و سیاسی علیه ایران داشته است.
اگر چه تشکیل چنین گروه اقدامی در وزارت خارجه پمپئو انجام می شود اما اساسا به نظر می رسد، شکل، ساختار و چارچوب کاری چنین گار گروهی، در عمل برآمده از رویکردهای بولتونی دولت ترامپ است و نگاه بولتونی اکنون در وزارت خارجه آمریکا جاری است. اما هرچه که باشد، ایجاد اجماع جهانی تحریم در دوران ترامپ یک رویا خواهد بود و با توجه به شکست سیاست ضدبرجامی دوران تیلرسون، با ایجاد اجماع جهانی حول حفظ برجام، سیاست بازگشت و تمرکز بر تحریم نیز شکست خواهد خورد.
کد مطلب: 92481
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *