۰
دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۴

میزان برداشت آبهای زیرزمینی در کشور

فرماندار شهرستان خرم‌دره گفت: سالانه 70 درصد از آب‌های زیرزمینی در کشور برداشت می‌شود.
فرماندار شهرستان خرم‌دره گفت: سالانه 70 درصد از آب‌های زیرزمینی در کشور برداشت می‌شود.
به گزارش ایسنا، حجت محمدی ظهر امروز در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های جهادکشاورزی شهرستان خرم‌دره با بیان اینکه ظرف ۴۵ سال گذشته ۱۲۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر آب‌های زیرزمینی استفاده شده است، افزود: ۷۵ میلیارد مترمکعب از این مقدار در طی ۱۰ سال گذشته استفاده شده که جایگزین کردن آن کار بسیار دشواری است. 
وی با بیان اینکه سالانه در سطح جهان ۲۵ تا ۳۵ درصد ذخایر آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود، عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما این ‌میزان سالانه ۷۰ درصد است که این موضوع سبب تنش آبی شدید می‌شود. 
این مسئول با تاکید بر اینکه آب‌های زیرزمینی باید مدیریت شود، تصریح کرد: ۱۵ درصد از آب در بخش صنعت و آب شرب مصرف می‌شود و ۸۵ درصد آن متعلق به حوزه کشاورزی است. 
فرماندار شهرستان خرم‌دره با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی، یادآور شد: تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری، گامی ارزشمند در راستای حفاطت از منابع آب زیرزمینی است. 
محمدی با اشاره به اینکه دولت تسهیلات خوبی در این حوزه در نظر گرفته است یادآور شد: کشاورزان باید تلاش کنند از این فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. 
در ادامه این مراسم، رئیس جهادکشاورزی خرم‌دره نیز با اشاره به افتتاح یازدهمین مرغ‌داری گوشتی شهرستان، تصریح کرد: با افتتاح این واحد برای ۴ نفر به صورت مستقیم و ۱۲ نفر عیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است. 
علی محمدی یادآور شد: با افتتاح این مرغداری، تولید گوشت مرغ شهرستان سالانه به 3500 تن می‌رسد. 
وی با بیان اینکه این مرغ‌داری در فضایی بالغ بر ۱۱ هزار و ۷۰۰ متر احداث شده است، عنوان کرد: برای افتتاح این واحد 1.5 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است. 
وی با اشاره به افتتاح ۴۵ هکتار از اراصی تجهیز شده به سیستم‌های آبیاری نوین در این شهرستان، تصریح کرد: برای این امر نیز ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است. 
محمدی با بیان اینکه محدودیت منابع آب و رشد روزافزون جمعیت و مصرف بالای آب در بخش کشاورزی توجه زیادی به بخش آب در کشاورزی را می‌طلبد، ادامه داد: حوزه کشاورزی اصلی‌ترین بخش در اقتصاد نواحی روستایی است و نقش اساسی در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی ایفا می‌کند. 
وی با اشاره به مهم‌ترین اهداف طراحی و اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار ادامه داد: از مهم‌ترین این اهداف می‌توان به افزایش راندمان آبیاری، افزایش عملکرد در واحد سطح و کنترل و حذف علف‌های هرز اشاره کرد.
کد مطلب: 92915
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *