۰
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۰

چرا سقف برداشت روزانه از خودپردازها بالا نمی‌رود؟

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با تشریح دلایل و محدودیت‌های افزایش مبلغ برداشت‌های ۲۰۰ هزار تومان روزانه از دستگاه‌های خودپرداز، گفت: بخش بزرگی از ایران چک‌ها و اسکناس‌ها فرسوده هستند و قابلیت استفاده در دستگاه‌های خودپرداز را ندارند.
ناصرحکیمی در گفتگو با مهر با اشاره به طرحهایی که هر چند وقت یکبار برای افزایش مبلغ اسکناس در دستگاه های خودپرداز که در حال حاضر روزانه ۲۰۰ هزار تومان است، مطرح می شود، گفت: این موضوع چندین بار از سوی بخش مربوطه در بانک مرکزی مطرح شده اما بنا به دلایلی اجرای آن عملیاتی نشده است، اولین دلیل آن مربوط به میزان پول نقدی است که در اختیارمان قرار دارد تا از طریق دستگاه های خودپرداز توزیع شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از ایران چکها و اسکناسها فرسوده هستند و قابلیت استفاده در دستگاه های خودپرداز را ندارند، خودپردازها نیازمند ایران چکها و اسکناس های نو و با کیفیت هستند تا مشکلی برای دستگاه ایجاد نکنند، بنابراین محدودیت های خاصی در تامین ایران چک های با کیفیت در دستگاه ها وجود دارد.

وی، دلیل دیگر را ابهام در مورد ادامه انتشار ایران چک و اسکناس درشت ذکر و بیان کرد: در این مورد مشخص نبود که ایران چک ها با ضوابط فعلی منتشر خواهد شد یا خیر و یا از گردونه خودپردازها کنار گذاشته خواهند شد یا خیر که در این حالت با محدودیت هایی در حوزه تامین اسکناس در خودپردازها مواجه می شدیم.

حکیمی خاطرنشان کرد: جمع بندی بانک مرکزی و بانکها این بود که سرویسی را ارائه ندهیم که بعد از گذشت مدت زمانی با محدودیت مواجه شود؛ بنابراین فعلا مبلغ برداشت از خودپردازها در روز همان مبلغ ۲۰۰ هزار تومان است.

وی از انتقال بخش بزرگی از خریدهای مردم به پایانه های فروشگاهی با توجه به همین محدودیت مبلغ ۲۰۰ هزار تومان اشاره و عنوان کرد: پایانه های فروش محدودیت پرداختهای روزانه خودپردازها را از بین برده است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: به لحاظ کارکردی مایل به افزایش مبلغ ۲۰۰ هزار تومان بودیم اما محدودیت های خاصی وجود دارد که ما را از اجرای آن منع می کند، تاکنون تلاش کرده ایم که دستگاه های خودپرداز همواه پول داشته باشند نه اینکه فقط با افزایش مبلغ تنها در ساعات اولیه بتوانند به تعداد محدودی از افراد سرویس دهی کنند.

وی گفت: در سالهای ۸۵ تا ۸۷ یعنی پیش از اینکه ایران چکها وارد سیستم خودپردازها شوند، خودپردازها پولی برای پرداخت نداشتند، بانک مرکزی نمی خواهد این اتفاق دوباره تکرار شود. در حال حاضر ۲۰۰ هزار تومان پول توجیبی برای مصارف کوچک و ضروری است و سعی کرده ایم با شاپرک نفوذ پایانه های فروش را به قدری بالا ببریم که خرید مردم با مشکلی مواجه نشود و فقط در موارد ضروری اسکناس از خودپردازها دریافت شود.

حکیمی یادآور شد: این رویه در سایر کشورها هم وجود دارد و برداشت مبالغ بزرگ از خودپردازها امکانپذیر نیست. با توجه به تورم و گرانی اجناس مبلغ ۲۰۰ هزار تومان کم است و متناسب با افزایش قیمت ها، کاهش ارزش ۲۰۰ هزار تومان و تحولات سریع افزایش قیمت، توان تولید اسکناس وجود ندارد.

وی گفت: به هر حال هر چند وقت یکبار موضوع افزایش مبلغ ۲۰۰ هزار تومان مطرح می شود و با بررسی جواتب مختلف چنانچه بتوانیم سرویس دهی در این زمینه را بهتر خواهیم کرد اما محدودیت ها را نیز نباید از یاد برد.
کد مطلب: 30413
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *