۱
جمعه ۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۱

عهدنامه مودت بین ایران و آمریکا چیست؟

ایران چندی پیش از آمریکا به دلیل نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا در سال 1955 شکایت کرده و جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا دادخواستی را به دبیرخانه دیوان لاهه تسلیم کرده است. جلسات دادگاه، پنجشنبه 8 شهریور به پایان رسید و حال باید دادگاه، نتیجه بررسی خود را اعلام کند. اما عهدنامه مودت بین ایران و آمریکا که ایران با استناد به آن از آمریکا شکایت کرده چیست؟
ایران چندی پیش  از آمریکا به دلیل نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا در سال 1955 شکایت کرده و جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا دادخواستی را به دبیرخانه دیوان لاهه تسلیم کرده است. جلسات دادگاه، پنجشنبه 8 شهریور به پایان رسید و حال باید دادگاه، نتیجه بررسی خود را اعلام کند. اما عهدنامه مودت بین ایران و آمریکا که ایران با استناد به آن از آمریکا شکایت کرده چیست؟
 
"عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دول متحده آمریکا و ایران" که در تارنمای سازمان ملل نیز بارگذاری شده، در 23 مرداد 1354 هجری شمسی میان نمایندگان دو کشور امضا شد و در جلسه سه ‌شنبه بیست و هشتم اسفند ماه 1355به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
 
بر اساس بند 2 ماده 21، هر اختلافی بین طرفین معظمین متعاهدین در مورد تفسیر یا اجرای عهدنامه فعلی که از طریق دیپلماسی به نحو رضایت بخش فیصله نیابد بدیوان دادگستری بین المللی ارجاع خواهد شد مگر اینکه طرفین موافقت کنند که اختلاف به وسائل صلح جویانه دیگری حل شود. بند 2 ماده 23 تصریح می کند: این عهدنامه مدت 10 سال معتبر خواهد بود و پس از آن نیز تا موقعی که به ترتیب مقرر در این عهدنامه خاتمه پذیرد به قوت خود باقی خواهد بود. در بند 3 ماده 23 نیز آمده است: هر یک از طرفین می تواند با دادن اخطار کتبی بمدت یکسال بطرف معظم متعاهد دیگر در انقضاء مدت 10سال اولیه یا هر موقع پس از آن این عهدنامه را خاتمه دهد. (فسخ کند)
 
لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری ایران اعتقاد دارد که این معاهده گرچه در سال 1955 بین دو کشور به امضا رسیده و اکنون نزدیک به 40 سال است که واشنگتن و تهران با یکدیگر رابطه ندارند اما چون هیچ یک از طرفین خروج خود را به طور رسمی از این پیمان اعلام نکرده اند ، 'معاهده مودت' همچنان به اعتبار خود باقی است. وی همچنین در این باره تاکید کرده است: پیمان مودت مکرراً در دیوان داوری ایران و آمریکا مورد استناد قرار گرفته و حتی در دادگاه‌های آمریکا نیز به آن استناد شده است.
 
کد مطلب: 93067
برچسب ها: دادگاه لاهه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *