۰
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۳

لندن، مسکو را به تجاوز درخاک خودمتهم کرد

نخست‌وزیر انگلیس روز چهارشنبه در مجلس عوام گفت که تحقیقات دستگاه‌های امنیتی این کشور نشان می‌دهد دو مأمور اطلاعات ارتش روسیه موسوم به 'جی.آر.یو'، در مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روسیه در خاک انگلیس دست داشته‌اند.
نخست‌وزیر انگلیس روز چهارشنبه در مجلس عوام گفت که تحقیقات دستگاه‌های امنیتی این کشور نشان می‌دهد دو مأمور اطلاعات ارتش روسیه موسوم به 'جی.آر.یو'، در مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روسیه در خاک انگلیس دست داشته‌اند.
به گزارش ایرنا، «ترزا می» در ابتدای اظهارات خود گزارشی را از یافته‌های دستگاه امنیتی انگلیس برای نمایندگان مجلس قرائت و ادعا کرد که در دوم ماه مارس گذشته افرادی با نام‌های مستعار 'الکساندر پتروف' و 'روسلان بوشیروف' باهدف مسمومیت سرگئی اسکریپال از مسکو وارد فرودگاه گاتویک لندن می‌شوند.
وی افزود که این افراد متعاقباً در هتلی واقع در شرق لندن مستقرشده که بر اساس تحقیقات پلیس ماده نوویچوک در اتاق محل اقامت آن‌ها کشف‌ شده است. این افراد به گفته نخست‌وزیر انگلیس، ساعت 2 و 30 دقیق ظهر شنبه سوم مارس وارد شهر سالزبری شده و 4 و 10 دقیقه این شهر را ترک می‌کنند.
متعاقباً روز یکشنبه به سالزبری سفرکرده و ماده سمی نوویچوک را ساعت 11 و 58 دقیقه صبح در مجاورت منزل اسکریپال قرار می‌دهند. «می» گفت: بر اساس تحقیقات پلیس این زمان، درست لحظاتی پیش از مسمومیت اسکریپال ها بوده است.
نخست‌وزیر انگلیس در ادامه عنوان کرد که متهمان در حدود ساعت 4 و 45 دقیقه به لندن بازگشته و متعاقباً ساعت 10 و 30 دقیقه با پرواز اس یو 2585 از فرودگاه هیترو لندن راهی مسکو می‌شوند.
«می» مدعی شد که این تحقیقات شواهد کافی را برای دادستانی انگلیس مهیا ساخته تا این دو فرد مجرم را شناسایی کند.
سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس به همراه دخترش یولیا اسفندماه گذشته براثر تماس با ماده‌ای سمی در شهر سالزبری انگلیس دچار مسمومیت شده و به بیمارستان منتقل می‌شوند.
دولت انگلیس، مسکو را به مسمومیت اسکریپال ها با ماده نوویچوک ساخت روسیه متهم و به ‌موجب آن 23 تن از دیپلمات‌های این کشور را اخراج کرده است. روسیه نیز که هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده، ده‌ها تن از دیپلمات‌های انگلیسی را از خاک این کشور اخراج کرد.
«می»در ادامه اظهارات خود ادعا کرد که افراد یادشده، مأموران سازمان اطلاعات ارتش روسیه بوده و همین امر ثابت می‌کند که تصمیم برای مسمومیت اسکریپال در سطح ارشد دولت مسکو اتخاذ شده است.
نخست‌ وزیر انگلیس عنوان کرد که در واکنش به یافته‌های دستگاه امنیتی این کشور، حکم بازداشت اروپایی این افراد صادرشده و به ‌زودی قرار بازداشت آن‌ها توسط پلیس اینترپل نیز اعمال خواهد شد.
«می» همچنین اشاره کرد که علاوه بر اقدامات تنبیهی صورت گرفته علیه دولت روسیه، لندن برای اعمال دور جدیدی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو اقدام می‌کند.
سرگئی اسکریپال سال 2010 هنگام تبادل جاسوسان میان واشنگتن و مسکو به انگلیس پناهنده شد که در آن، روسیه چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.
وی پیش‌تر مأمور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس درسال 2006 ( 1385)به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد. او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی‌ام.آی.6 گزارش داده است.
بر اساس آخرین گزارش‌ها، اسکریپال اردیبهشت گذشته از بیمارستان سالزبری مرخص شد اما اطلاعات تازه‌ای درباره محل اقامت او منتشرنشده است.
کد مطلب: 93456
برچسب ها: روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *