۰
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۷

فرمانده ارتش لیبی، الجزایر را تهدید کرد

ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای نظامی موسوم به «ارتش ملی لیبی» ادعا کرد که شماری از نیروهای نظامی الجزایری وارد خاک این کشور شده اند و اگر اوضاع به همین صورت ادامه یابد، لیبی میدان جنگ را به داخل الجزایر منتقل می کند.
ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای نظامی موسوم به «ارتش ملی لیبی» ادعا کرد که شماری از نیروهای نظامی الجزایری وارد خاک این کشور شده اند و اگر اوضاع به همین صورت ادامه یابد، لیبی میدان جنگ را به داخل الجزایر منتقل می کند.
به گزارش ایرنا، حفتر روز یکشنبه در جمع شماری از طرفدارانش در شرق لیبی گفت: الجزایر با استفاده از اوضاع امنیتی کنونی لیبی، شماری از نیروهای نظامی خود را وارد خاک کشور ما کرده است.
او افزود: یکی از فرماندهان نظامی به نام سرلشکر «عبدالکریم » را به الجزایر فرستاده ام تا به آن ها بگوید، نباید دست به چنین کاری بزنند، زیرا لیبی هم می تواند جنگ را به داخل خاک الجزایر بکشاند.
حفتر اضافه کرد: مقام های الجزایری گفته اند که ورود نیروهای شان بنابر دستور از مرکز نبوده، بلکه اقدامی بر اساس تصمیم های فردی صورت گرفته و طی یک هفته نیروهای خود را از لیبی خارج می کنند.
تهدیدهای ژنرال حفتر در رسانه های الجزایری بازتاب گسترده ای داشت. روزنامه غیر دولتی «الخبر» که از جمله پرشمارگان ترین روزنامه ها در الجزایر است، در این خصوص نوشت: حفتر، الجزایر را تهدید به جنگ کرد. روزنامه «النهار » که روزنامه ای غیر دولتی است نیز این سخنان را 'گستاخی حفتر در خصوص الجزایر ' دانست .
النهار افزود: چنین سخنانی از سوی حفتر به خاطر انتخابات پیش روی در لیبی است و او در چارچوب تبلیغات انتخاباتی این سخنان را بر زبان آورده است. حفتر یا نمی داند ارتش الجزایر بر اساس دکترین نظامی خود، خارج از مرزها دست به عملیات نمی زند یا اینکه خود را در این خصوص به فراموشی زده است ، سیاست الجزایر دخالت نکردن در امور داخلی کشورهای دیگر است.
این نخستین بار نیست که حفتر از الجزایر انتقاد می کند، وی ماه نوامبر سال 2014 نیز گفته بود 'ما باید تونس، الجزایر، مالی و چاد را دشمن خود بدانیم زیرا آن ها فقیر و نیازمند به منابع زیرزمینی ما هستند و به نفت و گاز ما چشم طمع دارند، باید ارتشی برای حفاظت از منابع زیر زمینی خود ایجاد کنیم.
سرهنگ «احمد مسماری » سخنگوی نیروهای ارتش تحت فرماندهی حفتر نیز پیش از این، از الجزایر به خاطر مخالفت با راه حل نظامی در لیبی انتقاد کرده و گفته بود: الجزایر بیم آن دارد ترویست ها از لیبی روانه مناطق کوهستانی این کشور شوند.
بر اساس اعلام تارنمای تخصصی مطالعات نظامی'GFP' الجزایر پس از مصر، دومین ارتش قدرتمند را در آفریقا دارد بنا بر این تهدیدهای ژنرال حفتر نمی تواند چندان جدی باشد.
حفتر ماه دسامبر سال 2016 از الجزایر دیدار کرده و با «عبدالقادر مساهل » وزیر خارجه این کشور و «عبدالمالک سلال » نخست وزیر وقت ملاقات کرد و مساهل نیز ماه آوریل گذشته دیداری از لیبی داشت .
الجزایر اعتقاد دارد که باید به توافقنامه سیاسی موسوم به توافقنامه «الصخیرات» که با نظارت سازمان ملل و با مشارکت گروه های لیبیایی امضا شده، عمل شود، اما ژنرال حفتر، عمر این توافقنامه را پایان یافته می داند و مخالف ادامه کار دولت وفاق ملی است که بر اساس این توافقنامه به وجود آمده و مورد حمایت جامعه بین الملل است.
الجزایر از زمان آغاز بحران در لیبی بر ضرورت حل آن از طریق سیاسی و به دور از هرگونه دخالت خارجی تاکید کرده است و همراه با تونس و مصر تاکنون چندبار نشست همسایگان لیبی برای یافتن راه حلی جهت این بحران برگزار کرده است.
لیبی از زمان سرنگونی نظام سرهنگ «معمر قذافی» در سال 2011 با مشکل هرج و مرج و بی ثباتی مواجه است. اکنون دو دولت شامل دولت وفاق ملی به ریاست «السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دولت «طبرق» در شرق لیبی به ریاست «عبدالله الثنی» که از ژنرال حفتر فرمانده نیروهای مسلح این کشور حمایت می کند؛ در این کشور وجود دارد.
پارلمان لیبی نیز از دولت مستقر در شرق لیبی حمایت می کند.
کد مطلب: 93648
برچسب ها: لیبی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *