۰
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۷

پولشویی ترامپ، برگ برنده مسکو

تارنمای روزنامه نیویورک تایمزگزارش داد:دست داشتن موسسه ترامپ درموارد پولشویی در ارتباط با اتباع روس، رئیس جمهوری آمریکا را در برابر کرملین آسیب پذیر کرده است.
تارنمای روزنامه نیویورک تایمزگزارش داد:دست داشتن موسسه ترامپ درموارد پولشویی در ارتباط با اتباع روس، رئیس جمهوری آمریکا را در برابر کرملین آسیب پذیر کرده است.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این روزنامه آمریکایی نوشت: باید در تلاش برای درک داستان روسیه و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، صفت طماع بودن وی را در نظر داشته باشیم. رابطه نزدیک ترامپ با روسیه مشکلاتی را برای وی به وجود آورده است؛ این امر تنش هایی را میان وی، کارکنان دولت و متحدانش در کنگره ایجاد کرده است.از طرفی اکثر رای دهندگان آمریکایی به این باور رسیده اند که ترامپ چیزی را مخفی می کند و از طرف دیگر بحث های تلویزیونی در مورد روسیه نیز آقای رئیس جمهور را خشمگین می کند.
اگر ترامپ می توانست با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز مانند هر فرد مشکل آفرین دیگری رفتار کرده و او را کنار بگذارد، زندگی برایش ساده تر می شد اما از انجام چنین کاری عاجز است.
این خودداری عجیب بزرگترین مدرک دال بر این فرضیه است که پوتین از ترامپ آتو (برگ برنده-دستاویز)دارد. این اهرم فشار می تواند چیزی شوکه کننده مثل نواری از رابطه جنسی ترامپ باشد یا مدرکی از تبانی انتخاباتی وی. شاید هم رسوایی است که تمام مدت در برابر دیدگان مان حاضر بوده است: معاملات مالی غیرقانونی -پولشویی- میان روسیه و موسسه ترامپ.
جدیدترین گواه بر این ظن، حملات توییتری ترامپ علیه بروس اوهر معاون سابق دادستان کل آمریکاست. ترامپ بارها از اوهر انتقاد کرده و خواستار اخراج وی شده است. در نگاه اول گناه اوهر این است که در تحقیقات در مورد ارتباط ترامپ با روسیه نقشی حاشیه ای ایفا می کرد. اما اوهر در الگوی بزرگتری جای می گیرد؛ وی در 3 دهه فعالیت خود در بخش حقوقی، در پیگیری جرایم سازمان یافته روسیه، تخصص یافته است.
بیشتر ماموران دولتی که ترامپ در جهت بی اعتباری شان کوشیده نیز از کارشناسان حوزه های روسیه، جرایم سازمان یافته و پولشویی بوده اند.
این امر در مورد اندرو مک کیب (Andrew McCabe) قائم مقام سابق رییس پلیس فدرال آمریکا که ترامپ برای اخراج وی لابی کرد و اندرو وایسمن (Andrew Weissmann) از مقاماتی که برای رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا کار می کرد و دیگر موارد نیز صدق می کند. همه این افراد ترامپ را به هراس انداخته و آن طور که ناتاشا برتراند در نشریه آتلانتیک می نویسد: «از بزرگترین دشمنان کرملین در دولت آمریکا» هستند.به عبارت دیگر، آن طور که برتراند می گوید ترامپ می کوشد تا دولت را از کارشناسان جرائم سازمان یافته ی روسیه خالی کند.
در ادامه این مطلب آمده است: موسسه ترامپ که از لحاظ مالی ضعیف بوده و اکثر بانک های اصلی از همکاری با آن اجتناب می کردند برای مدت طولانی به سرمایه گذاران روسی با وسواس کمتر وابسته بود.
اریک ترامپ پسر رئیس جمهوری آمریکا در سال 2013 (92-1391) در همین راستا گفت:«ما تمام منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق روسیه تامین می کنیم.»
از طرف دیگر تنها بانک مهمی که با ترامپ همکاری می کرد، دویچه بانک آلمان بود که درپولشویی غیرقانونی برای روسیه پیشینه دارد.
ترامپ همچنین عادت داشت تا طی معاملات تمام نقدی، به روس ها ملک بفروشد. عوامل پولشویی چنین قراردادهایی را دوست دارند زیرا از این طریق می توانند پول نقدی که به طور غیرقانونی به دست آورده اند را به یک دارایی مشروع تبدیل کنند. در این معاملات معمولا پول بالایی به فروشنده ها پرداخت می شود تا ارزش ریسکی را که می کنند، داشته باشد. یکی از این قراردادهای مشکوک، قراردادی بود که در سال 2008 منعقد شد. ترامپ در این قرارداد 4 سال پس از این که ملک پالم بیچ را به قیمت 41 میلیون دلار خریده بود آن را به قیمت 95 میلیون دلار به یک سرمایه گذار پرنفوذ روس فروخت.
از طرف دیگر ترامپ طوری رفتار می کند که گویی اسناد تجاری وی حاوی اطلاعات مخربی است. وی از انتشار اسناد مالیاتی خود خودداری کرد و اذعان داشت که مولر با بررسی اسناد مالی وی از خط قرمزها عبور می کند. با افشای این خبر که مولر اسناد دویچه بانک درمورد ترامپ را به دادگاه ارائه داده است، آقای رئیس جمهور در صدد اخراج این بازرس برآمد.
آدام شیف(Adam Schiff) از نمایندگان ارشد دمکرات و عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا ماه هاست سعی در جلب نظرکنگره به مسئله احتمال پولشویی دارد. وی با تاکید بر این که اختیارات مولر شامل بررسی جامع اسناد تجاری ترامپ نمی شود، می گوید کسب و کار ترامپ می تواند به گونه ای عمل کند که اهرم فشاری علیه رئیس جمهوری آمریکا در اختیار پوتین که یک رهبر خارجی معاند است، قرار دهد.
نیویورک تایمز درپایان خاطرنشان کرد: اگر دمکرات ها در انتخابات میان دوره ای ماه نوامبر (آبان-آذر) پیروز شوند، شیف قدرت خواهد گرفت اما اگر جمهوریخواهان پیروز میدان شوند، ترامپ جسورتر خواهد شد و می تواند با قانون شکنی تحقیقات مولر و یا هر موشکافی رسمی دیگری را در مورد موسسه خود متوقف کند؛ کاری که برای انجامش از دلیل خوبی برخوردار است.
کد مطلب: 93721
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *