۰
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۰۱

بدهي هاي حاکميتي منطقه يورو

ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد این بانک برای خرید بدهی های حاکمیتی(اوراق قرضه دولتی) کشورهای منطقه یورو آمادگی دارد.
شبکه خبری یورونیوز در گزارشی درباره نشست روز پنجشنبه شورای حکام بانک مرکزی اروپا و کنفرانس خبری ماریو دراگی رئیس این نهاد مالی در پایان این نشست، آن بخش از سخنان دراگی را بازتاب دادکه می گفت با برنامه جدید بانک مرکزی اروپا برای بازخرید بدهی های حاکمیتی کشورهای ضعیف اروپایی، نگرانی ها درباره آینده منطقه یورو رفع می شود.
دراگی در این باره گفت ما اکنون ساز وکاری را پیاده کرده ایم که حامی واقعی کشورهای با مشکل مالی مواجه شده منطقه یورو است. رئیس بانک مرکزی اروپا در همین باره خاطرنشان کرد شرایط برخوردار شدن کشورها از مزایای این سازو کار ، تنبیهی نیست . یعنی به این صورت نیست چون کشوری از مزایای این ساز وکار استفاده کرده پس باید اقدامات تنبیهی در اقتصاد خود به اجرا گذارد. وی افزود شرط اصلی استفاده از امکانات این سازوکار ،اجرای اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور متقاضی است . البته می دانیم که هزینه های اجتماعی اجرای اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشورهای متقاضی زیاد است اما از آن طرف هم می دانیم که فواید اجتماعی چنین اصلاحاتی خیلی زیاد است.
ماریو دراگی در بخش دیگر از سخنان خود در همین باره تصریح کرد اگر اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشورهای اروپایی خیلی خوب طراحی و برنامه ریزی شده باشد،مزایای اجتماعی اجرای آنها از هزینه هایشان بسیار بالاتر است.
به اعتقاد دراگی اکنون نوبت کشورهایی که است که برای سر وسامان دادن به اوضاع اقتصادی شان به این سازوکار(برنامه بازخرید اوراق قرضه یا حاکمیتی کشورهای ضعیف توسط بانک مرکزی اروپا) نیاز دارند . این گونه کشورها برای برخوردار شدن از این مزایای این طرح باید از صندوق های حمایت مالی اروپا به طور رسمی تقاضای کمک کنند و همچنین باید پیشاپیش اصلاحات ساختاری را در اقتصاد خود به اجرا گذاشته باشند . مانند همان کاری که تاکنون یونان ، ایرلند و پرتغال انجام داده اند. اما کشوری مانند اسپانیا تاکنون حاضر نشده است به آن تن دهد.
کد مطلب: 9396
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *