۰
چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۲

پیشنهادی برای کاهش قیمت سیب‌زمینی

همدان قطب کشاورزی کشور است به طوریکه در این استان محصولات استراتژیکی همچون سیب‌زمینی، سیر، گوجه‌فرنگی و سایر محصولات کشاورزی تولید می‎‌شود.
همدان قطب کشاورزی کشور است به طوریکه در این استان محصولات استراتژیکی همچون سیب‌زمینی، سیر، گوجه‌فرنگی و سایر محصولات کشاورزی تولید می‎‌شود.
به‌گزارش ایسنا، در استان همدان سالانه یک میلیون تن سیب‌زمینی و 40 هزار تن گوجه‌فرنگی فقط در اسدآباد تولید می‌شود و انتظار می‌رود در فصل برداشت این محصول مردم استان در تأمین آن مشکلی نداشته باشند و بتوانند این محصول را با قیمت مناسب خریداری کنند اما گویا به قول همدانی‌ها «بار به بارخانه گرانه!».
در سال‌جاری با شروع برداشت سیب‌زمینی مرزهای عراق و سایر کشورها به روی صادرکنندگان باز شد و همین مسأله باعث خروج تولیدات از استان شد. گرچه صادرات به خودی خود اقدامی مفید در راستای ایجاد ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی است و ارزآوری را به دنبال دارد اما صادرات بی‌موقع و بی‌رویه محصولات کشاورزی بدون توجه به تأمین بازار داخلی می‌تواند مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند. استان همدان یکی از تولیدکنندگان بزرگ سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی در کشور است که امسال با صادرات بی‌رویه با افزایش قیمت این محصولات در بازار داخل مواجه شده است.  

با توجه به خبرهایی که هر روز از افزایش قیمت میوه و تره‌بار و محصولاتی از جمله سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی، می‌شنویم راهی سرگذر به عنوان بزرگترین بازار میوه و تره‌بار همدان می‌شویم. چرخی در میدان می‌زنیم، انواع نوبرانه‌های پاییز و تره‌بار به چشم می‌خورد اما آنچه در این بازار تعجب‌آور است قیمت بالای محصولات تولید استان است.
درحالیکه سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی هم‌اکنون در سطح استان در حال برداشت است، قیمتی بالاتر از انتظار دارند به طوریکه مردم برای خرید این محصولات به دنبال قیمتی ارزان بودند که دارای کیفیتی بسیار پایین و غیرقابل استفاده است.

قیمت گوجه‌فرنگی درجه یک 5000 تومان و قیمت گوجه‌فرنگی که دارای کیفیت متوسط و پایین  است حدود 3 تا 4 هزار تومان است و هم‌چنین قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی درجه یک 4 هزار و 500 تومان و سیب‌زمینی درجه 2، 3000 تومان است.

کاهش فروش گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی در بازار همدان

یکی از کسبه بازار میوه و تره‌بار همدان با ابراز ناراحتی از وضعیت موجود  به خبرنگار ایسنا گفت: متأسفانه از زمانی‌که قیمت میوه و تره‌بار افزایش چشمگیر و بالایی داشته، بازار در تمام ساعات روز خلوت و خالی از مردم است چرا که مشکلات اقتصادی توان و قدرت خرید مردم را بسیار کاهش داده است.

وی با تأکید بر اینکه فروشندگان میوه و تره‌بار دیگر توان خرید محصولات را به طور عمده و کلی ندارند، ادامه داد: نه تنها توان مردم برای خرید کاهش پیدا کرده بلکه کسبه و فروشندگان میوه و تره‌بار دیگر توان خرید محصولات را به طور عمده و کلی ندارند و برای تأمین معاش زندگی به مشکلات زیادی برخورده‌اند به طوری که حتی برای تأمین اجاره مغازه با مشکل مواجه شده‌اند.

یکی دیگر از کسبه علت گرانی گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی در بازار را صادرات بی‌رویه و بیش از حد دانست و عنوان کرد: در ابتدا باید نیاز استان تأمین و پس از آن، مازاد محصولات تولیدی صادر شود اما متأسفانه در این شرایط که استان نیاز شدید به این دو محصول دارد، صادرات بی‌رویه به کمبود و گرانی این دو محصول دامن می‌زند.

این فروشنده با اشاره به این‌که خرید این دو محصول از میدان میوه و تره‌بار و هم‌چنین از کشاورزان برای فروشندگان هم گران تمام می‌شود، ادامه داد: کسبه گوجه‌فرنگی که کیفیت خوبی دارد را از میدان‌بار به قیمت 4000 یا 4500 تومان می‌خرند.

وی ادامه داد: قبل از افزایش قیمت این دو محصول، حدود یک تن از این محصول را به فروش می‌رساندیم اما بعد از افزایش قیمت، روزی حدود 400 تا 500 کیلو می‌فروشیم که این موضوع نشان‌دهنده کاهش قدرت خرید مردم است و در صورت خرید نیز از محصولات ارزان و با کیفیت پایین استقبال می‌شود.

یک شهروند همدانی نیز از ناتوانی خود از خرید میوه و تره‌بار ابرازناراحتی کرد و به خبرنگار ایسنا گفت: با مشاهده قیمت‌ها در بازار از خرید خود ناامید می‌شوم چرا که قیمت‌ها به ویژه اقلام صیفی‌جات بسیار بالا است و توان خرید آنها را ندارم بنابراین از مسئولان عاجزانه تقاضا می‌کنم برای رفاه حال شهروندان و کاهش قیمت‌ها چاره‌ای بیندیشند.

 این شهروند ادامه داد: برای خرید میوه و صیفی‌جات مجبور به خرید و انتخاب از بی‌کیفیت‌ترین و ارزان‌ترین آنها هستم چرا که توان خرید میوه‌های باکیفیت و قیمت بالا را ندارم.
با ممنوعیت صادرات بازار متعال می‌شود 

رئیس اتاق اصناف همدان نیز با اشاره به اجرای طرح ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی، به خبرنگار ایسنا گفت: با اجرایی شدن طرح ممنوعیت صادرات به خارج از کشور از جمله عراق و افغانستان قیمت این دو محصول در بازار متعادل خواهد شد.

حسین محرابی عامل اصلی گرانی گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی را افزایش تقاضا و کمبود آن دانست و عنوان کرد: امسال با توجه به کمبود عرضه سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی و صادرات آنها شاهد افزایش قیمت بودیم که با اجرای طرح ممنوعیت صادرات پیش‌بینی می‌شود قیمت این دو محصول در بازار کاهش یابد.
کد مطلب: 94680
برچسب ها: گوجه فرنگی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *