۰
چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰

از تنهایی ترامپ استفاده کنیم

تقریبا سابقه نداشته است که رییس جمهور آمریکا این قدر تنها باشد. نه فقط تنها بلکه مورد تمسخر هم واقع شود.
تقریبا سابقه نداشته است که رییس جمهور آمریکا این قدر تنها باشد. نه فقط تنها بلکه مورد تمسخر هم واقع شود.
به گزارش عصر ایران، در زمان‌های نه چندان دور اروپا در به در به دنبال تحریم ایران بود. حالا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا می‌گوید.
دور زدن فقط برای ما بود اما حالا اروپایی‌ها هم با ما همکلام شدند و می‌خواهند راهی برای خلاص شدن ایران از شر آمریکا پیدا کنند.
بله، شر آمریکا. آمریکا رسما در دوران ترامپ تبدیل به شری برای جهان شده است. بسیاری از کشورهای جهان از تصمیمات رییس جمهور جدید آمریکا عصبانی هستند و دوست ندارند به ساز او برقصند.
خنده دیروز سران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل به صحبت‌های ترامپ به خوبی حکایت از این معنا دارد. بسیاری او را جدی نمی‌گیرند اما همان گونه که رییس جمهور روحانی اشاره کرد، آمریکا زور دارد و ترامپ فعلا روی این زور در حال موج سواری است.
تقریبا سابقه نداشته است که رییس جمهور آمریکا این قدر تنها باشد. نه فقط تنها بلکه مورد تمسخر هم واقع شود. دلخوشی این روزهای ترامپ تنها و تنها به چند کشور عربی و اسرائیل است؛ وگرنه دیگران حاضر نیستند شریک تصمیمات ترامپ شوند.
در این برهه از زمان دیپلماسی فعال و دراز کردن دست دوستی به سمت کشورهای جهان به ویژه دولت‌های اروپایی می‌تواند کمک بسیاری به ایران برای مقابله با تصمیمات یک طرفه و آن گونه که رییس جمهور فرانسه گفته است، قانون جنگل کند.
اقتصاد ایران نشان داده است نمی‌تواند به تنهایی در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کند. اوضاع بد اقتصادی این روزهای کشور به خوبی حکایت از این معنا دارد. اروپا اما می‌تواند به عنوان باتری کمکی، انرژی ایران را در برابر آمریکا، عربستان و اسرائیل شارژ کند.
اروپایی‌ها تصور می‌کنند ترامپ به آنها توهین کرده است. ترامپ تصور می‌کند رییس یک هتل است و سران دولت‌های اروپایی هم کارمندان هتل که هر چه رییس می‌گوید بدون چون و چرا قبول کنند.
این حد اختلاف میان آمریکا و اروپا بی سابقه است و جمهوری اسلامی باید بهترین بهره برداری را از این فاصله ایجاد شده استفاده کند.
تصویب «FATF» نمونه بارز همین استفاده از فاصله ایجاد شده میان اروپا و آمریکاست. الان تقریبا به مردم جهان ثابت شده است که ایران به دنبال گفت‌‍وگو است و این آمریکاست که در مسیر گفت‌وگو و صلح جهانی سنگ اندازی می‌کند.
باید راه‌های مختلف برای رسیدن به ثبات امتحان شود در این میان رسیدن به یک گفتمان مشترک با اروپا می‌تواند پاتک خوبی به تک‌های آمریکا به اقتصاد ایران باشد.
همانطور که رهبری بارها اعلام کردند اتاق جنگ آمریکا در وزارت اقتصاد این کشور است و ما هم باید تلاش کنیم طرح‌های این اتاق را خنثی کنیم.
کد مطلب: 94696
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *