۰
دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۴

مخالفت سنای افغانستان با «بلک واتر»

بعد از انتشار اخباری مبنی بر سپردن جنگ افغانستان به شرکت امنیتی بلک واتر آمریکا، برخی از نمایندگان سنا این کشور نسبت به این موضوع اعتراض کردند.
بعد از انتشار اخباری مبنی بر سپردن جنگ افغانستان به شرکت امنیتی بلک واتر آمریکا، برخی از نمایندگان سنا این کشور نسبت به این موضوع اعتراض کردند.
به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری افغانستان تایمز، بعد از شکست آمریکا در برقراری صلح در کشور افغانستان، دولت دونالد ترامپ سعی دارد تا با سپردن ادامه جنگ به شرکت بلک واتر تا حدودی از فشارهای منتقدین نسبت به استراتژی آمریکا کاهش دهد که با اعتراض نمایندگان سنا افغانستان مواجه شد.
به گفته نمایندگان مجلس سنای افغانستان، سپردن جنگ به شرکت بلک واتر نه تنها راه حل مناسبی برای مشکلات افغانستان نیست بلکه خود باعث بوجود آمدن بحران های جدید خواهد بود و به احتمال زیاد افغانستان نیز به کشورهای سوریه و عراق دیگر تبدیل خواهد شد.
طبق اظهارات نمایندگان؛ توافق دوجانبه امنیتی میان دولت افغانستان و آمریکا هیچ بندی برای سپردن جنگ به شرکت خصوصی بلک واتر ندارد و این اقدام کاملا غیرقانونی است.
اضافه براین، نمایندگان از دولت پاکستان خواستند تا هرچه زودتر تعهدات خود نسبت به افغانستان را اجرایی کنند و اجازه ندهند تا ادامه جنگ مردم بیشتری را قربانی کند.
به گفته سناتور نبیه مصطفی زاده، تجربه نشان داده در صورت خصوصی شدن جنگ افغانستان از سوی آمریکا وضعیت کشور مانند عراق بدتر خواهد شد، چالش های مردم نیز افزایش خواهد یافت و نباید اجازه داده شود تا این تصمیم امریکا در افغانستان عملی گردد.
گلالی اکبری سناتور دیگر می‌افزاید که افغانستان با آمریکا پیمان امنیتی امضا کرده است، از این رو مسئولیت مهار کردن جنگ افغانستان به دوش آمریکاست.
درهمین حال فضل هادی مسلیمار رئیس مجلس سنا با سپردن جنگ به شرکت بلک واتر مخالفت کرده و می‌گوید که خصوصی سازی جنگ در افغانستان به سود کشور نیست و افغانستان را به بحران خواهد برد.
با این حال شماری از سناتوران تاکید می‌ورزند که آمریکا باید در تعهدات‌اش در برابر افغانستان به گونه راستین عمل کند و برای تجهیز نظامیان کشور و نابودی گروه های هراس افکن بیشتر تلاش کند، درغیر آن صورت ماموریت آمریکا در افغانستان با ناکامی مواجه خواهد شد.
شرکت خصوصی نظامی بلک واتر به دونالد ترامپ پیشنهاد کرده تا ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان را به این شرکت بسپارد. ایریک پرنس؛ بنیان‌گذار شرکت بلک واتر، گفته است که این شرکت علاقه مند است که حدود پنج هزار نیروی قراردادی نظامی خصوصی را به جای سربازان آمریکایی، برای آموزش و کمک با نیروهای امنیتی افغانستان بفرستد.
ایریک پرنس گفته است که با خصوصی سازی ماموریت نظامی در افغانستان، هزینه نظامی آمریکا در افغانستان از 45 میلیارد دلار در سال به 10 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.
پیشتر ، وزیر خارجه امریکا گفت که دونالد ترامپ در مورد ادامه جنگ افغانستان مایل نیست آنچه که نظامیان آمریکایی در افغانستان انجام میدهند، ادامه یابد.
دولت آمریکا در گذشته نیز از شرکت خصوصی بلک واتر در جنگ عراق نیز به شکل گسترده کار گرفته است.
قبل از آنکه رسما چنین پیشنهادی از سوی شرکت بلک واتر مطرح شود، گمانه زنی هایی در باره احتمال خصوصی سازی جنگ افغانستان مطرح شده بود.
به باور کارشناسان، دونالد ترامپ، طرفدار خصوصی شدن جنگ است؛ زیرا در آن صورت نه تنها دیگر مجبور نیست که به گزینه افزایش نیروهای نظامی ارتش آمریکا در افغانستان، فکر کند؛ بلکه از سوی دیگر، می تواند میلیاردها دلار از هزینه های طولانی ترین جنگ تاریخ ایالات متحده نیز بکاهد.
به باور تحلیلگران، از دلایل مهم تأخیر در اعلام راهبردی تازه آمریکا در باره افغانستان نیز یکی همین مورد است؛ زیرا در حالی که ترامپ و معاونان و مشاوران او از جمله دامادش، با این ایده موافق هستند، فرماندهان ارشد پنتاگون، با آن مخالفت می کنند.
دلایل طرفداری و مخالفت هردو جریان نیز تقریبا مشخص است: ترامپ و تیم او، به این مساله، نگاهی اقتصادی دارند و می گویند چرا باید در جنگی سرمایه گذاری کنیم که 17 سال طول کشیده، میلیاردها دلار هزینه برداشته، روز به روز به سمت شکست و سقوط در پرتگاه به پیش می رویم و هیچ افقی از پیروزی نیز در آن هویدا نیست.
آنها معتقد اند که اگر نمی توان پرونده این جنگ را به صورت آنی و ابتدا به ساکن بست و افغانستان را به حال خود رها کرد، دست کم این راه وجود دارد که از هزینه های آن بکاهیم و مسئولیت اصلی جنگ را بر دوش گروه هایی بار کنیم که حاضر اند در برابر دریافت پول کم، اهداف سلطه گرانه امریکا را در افغانستان، تحقق بخشند.
از جانب دیگر، به عقیده هواداران این ایده، واگذاری جنگ به شرکت های امنیتی خصوصی، از بار و هزینه حقوقی و سیاسی جنگ هم می کاهد و دولت ترامپ را در خصوص مأموریت افغانستان، تحت فشار افکار عمومی، جامعه بین المللی و سازمان های حقوق بشری قرار نمی دهد؛ زیرا همه مسئولیت، بر دوش شرکت های خصوصی امنیتی خواهد بود که عمدتا از عناصر تبهکار، مجرمان خطرناک و افراد غیر مسئولی تشکیل شده که هیچ تعهد حقوقی و اخلاقی در برابر نظم و قواعد بین المللی و ارزش های ملی کشورهای محل مأموریت ندارند.
با این حساب، از دید آنها گزینه خصوصی سازی جنگ برای امریکا پیامدهای مثبت و مطلوبی دارد و باید آن را به کار بست.
با این حال، به باور منتقدان، خصوصی شدن جنگ، به هیچ عنوان به نفع افغانستان نیست؛ زیرا در آن صورت دیگر کابل نمی تواند حتی در مقیاس محدودی که اکنون می تواند، واشنگتن را به دلیل عدم تعهد به پیمان های امنیتی و استراتژیک و مسؤولیت اش در کمک به دولت و مردم افغانستان، تحت فشار قرار دهد.
نکته دیگر این است که شرکت های خصوصی امنیتی به ویژه بلک واتر که بدنام ترین، خشن ترین و غیر مسئول ترین شرکت امنیتی طرف قرارداد با ارتش آمریکا است، آنگونه که در عراق نشان داد، هرگز به قوانین ملی و قواعد بین المللی وفادار نخواهد بود و پیش بینی می شود این امر به بازگشت دوباره هرج و مرج و کشتارهای بی هدف غیر نظامیان در افغانستان منجر شود.
با این حال، صاحب نظران می گویند که امریکا در گذشته نشان داده که تنها به گزینه هایی اولویت می دهد که منافع و اهداف راهبردی خود آن کشور را در افغانستان تحقق بخشد. برای آن کشور مهم نیست که افغانستان چه می خواهد و یا چه چیزی به نفع امنیت و صلح و حاکمیت ملی افغانستان است.
از سوی دیگر، تصور هم نمی شود که کابل در تصمیم نهایی امریکا برای هدایت جنگ در افغانستان، نقش تعیین کننده و مؤثری داشته باشد.
کد مطلب: 94982
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *