۰
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۰۶

مناقشه چین و ژاپن داغ تر می شود

مناقشه ارضی بین چین و ژاپن همچنان به عنوان یک موضوع داغ بحث اصلی سخنان سیاستمداران و سرتیتر اکثر رسانه های دو کشور است .
به گزارش  ایرنا، در حالی که چینی ها از مردم عادی گرفته تا دولتمردان آخرین روزهای یک هفته تعطیل رسمی به مناسبت روز ملی را می گذرانند، شواهد و تیتر اصلی اخبار رسانه ها نشان می دهد که در روزهای آینده موضوع جزایر مورد مناقشه با ژاپن دوباره بالا خواهد گرفت.

چینی ها در این مرحله سعی دارند با اتکا به شواهد و اسناد تاریخی ادعای خود را مبنی بر مالکیت بر جزایر ˈ دیائو یوˈ برای افکار عمومی جهان ثابت کنند.

اما رفتار ژاپنی ها و اظهارات مقام های ارشد این کشور از جمله ˈ ˈیوشیهیکو نوداˈ نخست وزیر نشان می دهد بسیار مایلند مساله را از حالت دو جانبه خارج کرده و جنبه بین المللی ببخشند.

البته در این میان ژاپنی ها به خصوص از مداخله جویی های واشنگتن براساس پیمان های امنیتی به نفع خود و علیه پکن بهره مند هستند.

در همین حال روزنامه دولتی ˈ گلوبال تایمز ˈ چاپ پکن امروز نوشت که چین دارای مدارک تاریخی است که نشان می دهد از زمان حکمرانی سلسله های ˈ مینگ ˈ و ˈ چینگ ˈ در سال ۱۳۶۸ میلادی حاکم و مالک این جزایر بوده است.

این جزایر اکنون تحت کنترل ژاپن است و این کشور قصد ملی اعلام کردن آن را دارد.

روزنامه چینی تصریح کرد که جامعه بین المللی نیز در نهایت این را اعلام خواهد کرد که جزایر ˈ دیائو یوˈ از آن چین است.

این روزنامه وابسته به ارگان حزب حاکم خواستار بررسی دقیق مدارک تاریخی شده و آورده که پس از جنگ جهانی دوم بر اساس قانون و حقوق بین الملل، جزایر دریای شرقی تحت قلمرو چین بوده است.

در همین راستا روزنامه ˈ چاینا دیلی ˈ نیز امروز تیتر ˈ همه جزایر چینی هستندˈ را انتخاب کرده است.

در همین حال وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور به گشت زنی های خود در اطراف جزایر ˈ دیائو یو ˈ ادامه خواهد داد.

چین دهها فروند کشتی را روانه آبهای این منطقه کرده است.

رییس انجمن دوستی ژاپن و چین نیز وارد میدان شده و خواستار برگزاری گفت و گو بین دو کشور برای حل مناقشه شده است.

ˈکاتو کایچیˈ روز جمعه (دیروز) طی سخنانی در توکیو به تیره شدن روابط چین و ژاپن اشاره کرد و افزود که انجمن دوستی مایل است سهم خود را برای برطرف کردن این وضعیت ایفا کند.

مقام های چین هفته گذشته برگزاری مراسم چهلمین سالگرد عادی سازی روابط با توکیو را لغو کردند.

آن طور که رادیو بین المللی چین گزارش داده، رییس انجمن دوستی چین و ژاپن موضع توکیو درباره جزایره دیائو یو را قانع کننده ندانسته و گفته است که این شرایط به بهبود روابط کمکی نمی کند.

وی از رهبران دو کشور خواسته در این زمینه ˈ صداقت ˈ از خود نشان دهند.
کد مطلب: 9509
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *