۰
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۵

چين شش فروند کشتي به آبهاي مورد مناقشه اين کشوربا ژاپن اعزام کرد

با افزایش تنش میان پکن و توکیو به عنوان دو قدرت بزرگ اقتصادی در قاره آسیا به علت مالکیت بر مجمع الجزایر مورد اختلاف دو کشور، شش کشتی چینی امروز وارد آبهای این منطقه شدند.
وزارت خارجه چین اعلام کرد این کشتی ها به منظور نظارت دریایی و اجرای قوانین مربوط به حقوق دریایی، وارد آبهای منطقه مورد مناقشه دو کشور شده اند.
این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد:« این حرکت بازتاب اختیار قانونی دولت ما در خصوص جزیره دیائو می باشد.»
به گزارش خبرگزاری رویترز از توکیو و پکن، این جزایر کوچک و غیرمسکونی که در دریای چین شرقی قرار دارد، در چین با عنوان دیائو و در ژاپن به نام سنکاکو شناخته می‌شوند و دارای منابع غنی نفت و گاز است.
یک مقام گارد ساحلی ژاپن نیز اعلام کرد به این کشتی ها دستور داده است آبهای تحت مالکیت این کشور را ترک کنند اما سه کشتی دیده بان چینی هنوز هم در این منطقه حضور دارند.
وی گفت کشتی های چینی برای ترک منطقه به هیچ وجه تحت فشار نبوده اند.
یوشیهیکو نودا نخست وزیر ژاپن درپاسخ به سوالی در خصوص اقدام کشورش در این زمینه گفت:« ما نهایت تلاش خود را در جهت مواظبت و نظارت بکار خواهیم گرفت.»
پس از آنکه نیروی دریایی ژاپن یک کشتی متعلق به ماهیگیر چینی در مجمع الجزایر کوچک و خالی از سکنه مورد اختلاف چین و ژاپن را توقیف کرد، این منطقه کانون سردی روابط میان دو کشور از سال دو هزار و ده میلادی تاکنون شده است.
این اختلافات زمانی تشدید شد که ژاپن ماه گذشته تعدادی از طرفداران پکن در مجمع الجزایر مورد اختلاف دو کشور را دستگیر کرد و به جای آن تعدادی از شهر وندان ژاپنی را در این منطقه مستقر کرد.
کد مطلب: 6679
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *